in

Заміна мастила у механічній трансмісії: чи справді розраховане на весь ресурс авто

Мастило у механічній коробці передач з часом зношуються так само, як і моторне. Як часто слід змінювати трансмісійну рідину та чи варто вірити рекомендаціям автовиробників стосовно того, що воно нібито може прожити увесь ресурс автомобіля? Журналісти AUTOGEEK розбирались у даних питаннях.

Які функції виконує мастило у механічній КПП

Фахівці виділяють три основні функції мастила в механічній коробці передач:

  1. Змащувальна. Оскільки шестерні коробки передач постійно зчеплені між собою, потрібен засіб, що зменшує їх тертя. Мастило робить зачіп плавним, і деталі зношуються повільніше. Мастило також відводить від тертьових елементів металеву стружку, яка може діяти на метал як абразив.
  2. Захищаюча. Трансмісійне мастило утворює своєрідний захисний шар, що оберігає деталі від корозії та окислення.
  3. Охолоджуюча. Під час руху автомобіля температура у місці зчеплення шестерень досягає 250 градусів за Цельсієм. Мастило не нагрівається вище 150 ℃, а значить, йому деталі віддають зайве тепло.

Заміна мастила в МКПП часто не регламентована виробником, однак, постійна експлуатація авто веде до зношування навіть найміцніших частин машини, незалежно від бренду. При 150-250 тис. кілометрів пробігу дрібні частинки металу, що відшарувався, заповнюють рідину, таким чином, змінюються фізичні властивості масла, збільшується його теплопровідність. Часто на сучасних машинах конструкція “механіки” не передбачає наявності спеціального фільтра, а отже “сміття” перебуватиме у постійному русі всередині коробки.

Результатом постійного нагрівання олії може стати утворення піни усередині вузла. Спінена масляна суміш із домішкою продуктів зносу втрачає мастильні та захисні властивості.

Які бувають мастила для трансмісій

Усі трансмісійні мастила різняться за типом основи. Недорогі мінеральні мастила сьогодні майже не виробляються і використовуються здебільшого в класичних автомобілях із заднім приводом. Істотним “мінусом” таких мастил є короткий термін служби та відсутність речовин, що сприяють самоочищенню.

Напівсинтетичні мастила можна зустріти в коробках передньопривідних автомобілів з силовими агрегатами, що випускаються більше 10-15 років. За нормальних умов експлуатації мастила цього типу здатні оберігати деталі від зношування, поки авто не пройде 50 000 – 60 000 км. Спеціальні присадки, що входять до складу “напівсинтетики”, добре захищають метал від руйнування внаслідок тертя та корозії, а прийнятна ціна робить ці олії найбільш затребуваними на ринку.

Найдорожчими та якісними по праву вважаються синтетичні олії, які здатні стійко переносити сильні перепади температури. Високотехнологічні присадки роблять синтетичні мастила справді довговічними.

Звертаючи увагу на типи мастил, власник авто повинен знати, що характеристики складу, призначеного для МКПП, суттєво відрізняються від мастила для автоматичної трансмісії. Замінювати одне одним не можна.

Варто знати, що для сучасних машин дізнатись тип рекомендованого заводом-виробником мастила часто не так вже й просто. Справа в тому, що у більшості сучасних авто, на яких мастило в МКП розраховано на весь термін експлуатації, в мануалах дана інформація не вказана. Але представники офіційного сервісу, або спеціалісти по підбору запчастин у салонах офіційних дилерів можуть поділитись даною інформацією. Головне – знати стандарти та допуски, які визначають ключовий пакет діючих присадок.

Як часто варто міняти мастило у КПП

Зазвичай інтервал заміни мастила в МКПП можна знайти у технічній документації до автомобіля. На жаль, часто виробники не вважають за потрібне писати про це в інструкції. У цьому випадку слід прислухатися до порад професіоналів. Експерти рекомендують змінювати трансмісійну олію кожні 100 000 км пробігу, або через 7 років стандартного використання авто, залежно від того, що настає раніше.

Якщо ваша машина зазнає частих навантажень, а умови експлуатації залишають бажати кращого, міняти масло потрібно кожні 60 000 -70 000 км. Часовий інтервал залежить також від типу мастила та класу транспортного засобу.

“Є думка, що варто враховувати не пробіг, а саме мотогодини, які працює машина. Але автомобілі не вимірюють мотогодини. Це прерогатива спецтехніки та генераторів. Інколи на просторах інтернету можна знайти версії “експертів”, що нібито заміна оливи частіше ніж за регламентом шкодить більше, ніж якби міняти її рідше. Насправді, подібні думки не мають нічого спільного з реальністю. Навіть більше: автовиробник розраховує інтервали заміни оливи із розрахунку, що автомобіль експлуатується в майже ідеальних умовах і зазначають у документації з експлуатації, що періодичність обслуговування, зазначена ними, це мінімальні вимоги “не рідше ніж”. Насправді ж наші реалії далекі від ідеалу: підвищене навантаження, оберти, високий вміст пилу в повітрі, безперервна робота автомобіля протягом тривалого часу, підвищена вологість і т.п”, –  зазначили у Департаменті сервісу корпорації УкрАВТО.

Інженери також додають, що, відповідно, якщо є можливість варто міняти оливу раніше, ніж приміром 60 000 км пробігу, які вказані в сервісній документації.

“Якщо підсумувати, основним керівництвом для автовласника має бути сервісна документація, оскільки ніхто не знає краще ваш автомобіль, ніж той, хто його виробив і будь-який автовиробник передбачає можливість проведення обслуговування авто та його агрегатів частіше, але не рідше, ніж зазначено у сервісній книжці”, – підкреслюють у інженери Департаменту сервісу УкрАВТО.

Автовиробники зазначають, що термін служби робочих рідин залежить від умов експлуатації автомобіля. Перелічуємо основні фактори, що скорочують їхній ресурс:

  • Часті подорожі на короткі відстані
  • Їзда по нерівних, брудних, ґрунтових, гравійних дорогах
  • Експлуатація при низьких температурах
  • Експлуатація автомобіля в умовах підвищеної запиленості
  • Поїздки у дорожніх пробках та заторах
  • Їзда гірськими дорогами, а також на затяжних підйомах і спусках
  • Буксирування причепа, перевезення кемпера або використання багажника на даху
  • Використання автомобіля як таксі, комерційного автомобіля або при буксируванні транспортного засобу
  • Рух із високими швидкостями (понад 140 км/год)
  • Експлуатація автомобіля в умовах частих пусків та зупинок

Як вибрати мастило для механічної трансмісії

Працівники сертифікованих автосервісів радять використовувати орігінальні мастила, які рекомендує завод-виробник. Це може бути хімія власне автомобільного бренду, або відомих виробників автомобільної хімії.

Проте на ринку представлено багато замінників оригінальних мастил. Їхня головна особливість – відповідність загальним вимогам та специфікаціям, які іноді далекі від заводських параметрів для конкретних КПП. Наприклад, у деяких замінників з дешевими основою та пакетом присадок зміни об’єму при нагріванні та охолодженні аж удвічі більше, ніж у оригінальних. Значне перевищення рівня рідини в спеку не таке страшне, як його зниження при мінусових температурах, що загрожує масляним голодуванням.

При покупці масла-замінника краще орієнтуватися на бренди зі світовим ім’ям і не спокушатися нижчою ціною порівняно з оригінальним продуктом. Додаткове підстрахування – вибір рідини, що відповідає конкретному стандарту (наприклад, Dexron III або Dexron IV) замість універсальної. В ідеалі краще купувати замінники, максимально наближені до оригінального мастила – це рідини, які розроблені лише під певні специфікації конкретного виробника автомобілів чи коробок.

Однак іноді слід заливати оригінальне масло. Особливо це важливо для “механік” останніх поколінь, які дуже чутливі до складу присадок. Переважно мова йде про спортивні авто, або позашляховики, які часто працюють у важких умовах. Вистачає прикладів, коли при використанні навіть якісного масла-замінника з’являються сторонні звуки при перемиканні передач та інші шуми.

Замість висновку

Періодична заміна мастила продовжує термін служби механічної трансмісії, а часом і вирішує деякі проблеми у її роботі. Наприклад, якщо деталі коробки не мають механічних пошкоджень, але продукти вікового зносу засмітили піддон, нова рідина здатна вимити ці “норовливі” частинки. Подібний трюк іноді використовують автовиробники, випускаючи сервісні бюлетені щодо усунення певних проблем у роботі КПП (наприклад, сторонніх шумів). Вони рекомендують заміну заводського масла іншим, із зміненими характеристиками.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Become a patron at Patreon!

Концерн Hyundai Motor вирвався на друге місце продажів електромобілів на ринку США: хто в лідерах

Які зараз тарифи на зелену карту для електромобілів?