Кліматична установка у електромобілях і гібридах, на відміну від класичних авто з ДВЗ, зазвичай виконує подвійну функцію – це охолодження пасажирського відсіку та захист високовольтної батареї від перегріву. Краще розуміння принципів роботи системи кондиціонування допоможе на початковому етапі виявити проблеми, які можуть виникнути у авто у майбутньому.
На відміну від кондиціонера в автомобілях з двигуном внутрішнього згоряння, єдиною метою якого є охолодження або обігрів салону, кондиціонер в електромобілях не тільки допомагає охолоджувати салон, але також допомагає підтримувати оптимальний температурний режим акумуляторів, які своєю чергою забезпечують енергією електродвигун та всі електричні компоненти авто.
Як працює кондиціонер у електромобілях
На відміну від традиційних транспортних засобів, у яких ДВЗ забезпечують електроенергією систему кондиціювання повітря, електромобілі діють зовсім по-іншому. У них усе залежить виключно від запасеної енергії у тяговому акумуляторі.
Система кондиціювання повітря не може працювати без компресора, незалежно від того, встановлена вона в традиційному автомобілі, електромобілі, або гібриді. Компресор займає центральне місце, оскільки він відповідає за циркуляцію мастила та холодоагенту через систему.
У автомобілях з двигуном внутрішнього згоряння компресор кондиціонера зазвичай приводиться у рух шківом і клиновим ременем, але в електромобілях цей механізм недоступний. Компресор кондиціонера активується електродвигуном, включеним у високовольтну мережу авто, і виконує дві основні функції. Перша полягає у підвищенні тиску холодоагенту. Друга задача, яку виконує компресор, – це створення низького тиску повітря всередині випарника.
Електричний компресор кондиціонера дозволяє “клімату” у гібридах працювати незалежно, навіть при вимкненому двигуні внутрішнього згоряння. У електромобілях, крім того, система кондиціонування може бути інтегрована з управлінням температурою акумулятора, використовуючи ефективні теплові насоси.
Чому акумулятори електромобілів потрібно охолоджувати
Акумулятори електромобілів мають певний робочий діапазон, який має вирішальне значення для терміну служби та продуктивності машини. Під час роботи акумулятори виділяють багато тепла, тому їх температуру необхідно зменшити в межах робочого діапазону, зазвичай це 20-25 градусів за Цельсієм. При високих температурах може статися перегрів, що своєю чергою викличе ланцюгову реакцію, фіналом якої стане руйнування окремих комірок акумуляторної батареї.
Під час швидкого заряджання акумулятори також необхідно охолоджувати. Це пов’язано з тим, що великий струм, що надходить у батарею, виробляє надлишкове тепло, яке необхідно відвести, щоб зберегти високу швидкість заряджання і не перегріти батарею. Іноді їх також необхідно нагрівати, коли температура занадто низька. Наприклад, акумулятори не можна заряджати при температурі нижче 0°C.
Акумулятори електромобілів зазвичай охолоджують за допомогою повітряного, чи рідинного охолодження. Система з повітряним охолодженням використовує звичайне повітря. У випадку рідинного охолодження використовується вода, холодоагент або етиленгліколь. Рідина проходить через трубки, що оточують елементи батареї, і відводять тепло в інше місце, наприклад, радіатор або теплообмінник.
У сучасних автомобілях з ДВЗ використання кондиціонеру призводить до збільшення витрати палива до 20%. У випадку електромобілів кондиціонер має значно помітніший вплив. У місті використання кондиціонера може зменшити запас ходу авто на електротязі на 30%, а на шосе його “вплив” знижується до 20–25%.
Як правильно обслуговувати кліматичні системи електромобілів
Зі збільшенням в Україні кількості електромобілів та гібридів професійне обслуговування систем кондиціювання стає все більш важливим сервісом для станцій технічного обслуговування. До того ж, регулярне обслуговування системи кондиціювання в електромобілях і гібридних транспортних засобах необхідне не тільки для комфорту, але і для збереження вартості транспортного засобу.
Хоча основи обслуговування кондиціонерів у авто з ДВЗ та електромобілях схожі, сервіс кліматичної установки електрифікованих машин потребує додаткової уваги. Високовольтні електричні компоненти та необхідність управління температурою акумулятора вимагають більш точного обслуговування і додаткових знань. Для прикладу, необхідно, щоб на спеціалісти сервісу використовували рекомендоване масло та точно видаляли вологу з системи.
Саме тому при виборі станції технічного обслуговування варто звертати увагу на обладнання, яким спеціалісти будуть виконувати заправку системи кондиціонування, а також її діагностику та ремонт. Важливо використовувати професійне сервісне обладнання, яке буде гарантувати безпечне обслуговування транспортних засобів незалежно від їх марки та моделі. Компанія Bosch розробила лінійку установок з обслуговування систем кондиціонування під назвою ACS.
Установки останнього покоління здатні, наприклад, запобігати перехресному забрудненню мастил, або холодоагентів, які не відповідають вимогам автовиробників та можуть пошкодити систему кондиціонування.
Окрім того, стенди ACS від Bosch з інтелектуальним управлінням маслом ефективно підтримують процеси заправки, таким чином покращуючи продуктивність транспортного засобу та продовжуючи термін служби тягового акумулятора. Всі моделі ACS оснащені вбудованим принтером, який дозволяє інформувати клієнтів про виконану роботу.
Варто також зазначити, що обслуговування та ремонт електромобілів вимагає не лише наявності сучасного діагностичного обладнання та інструменту, але й висококваліфікованого персоналу. Механіки “Бош Авто Сервіс” регулярно проходять навчання і здатні забезпечити діагностику та ремонт згідно з технічними вимогами заводу-виробника будь-яких сучасних електромобілів та гібридів незалежно від типу силової установки.
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: