in

Як працює салонний фільтр в електромобілях та чому його важливо міняти вчасно: ключові поради

driver in car

Автомобілісти звикли, що фільтр салону у сучасних машинах відповідає за якість повітря та формує відповідно приємний мікроклімат у авто. Але цей змінний елемент також безпосередньо впливає на справність та ефективність роботи системи кондиціонування. Тож які особливості роботи салонного фільтра у електромобілях та чому власникам авто на електротязі треба приділяти особливу увагу цій деталі авто?

Як працює салонний фільтр у авто

Як правило, фільтр салону у сучасному автомобілі – це гофрований прямокутний картридж у пластиковій або картонній рамці, головна задача якого полягає в тому, щоб запобігати потраплянню дрібних часток пилу, пилку та різних забруднюючих речовин до салону автомобіля.

Сучасні фільтри затримують до 99,995% частинок, що переносяться повітрям – у тому числі і найдрібніші, розміром до 0,1–0,3 мікрона. Вони поглинають неприємні запахи та забезпечують протиалергенний захист.

Залежно від моделі авто, салонний фільтр встановлюється у салоні під торпедо, або за панеллю приладів, чи навіть під капотом. Зазвичай, місце встановлення фільтрового елементу можна дізнатись, відкривши посібник з експлуатації транспортного засобу.

Як виникли та коли з’явились на авто фільтри салону

Концепція повітряного фільтра салону вперше виникла у 1950-х роках. Інженер Ганс Фройденберг помітив, що його світлий одяг сильно забруднюється під час керування автомобілем. Коли він дізнався, що це регулярно стається через брудне повітря, що надходить в машину зовні, він подумав про те, як покласти нерухомий шматок тканини перед вентиляційними отворами, щоб запобігти цьому. Так і виник перший салонний фільтр у авто.

Лише 35 років тому перший виробник автомобілів включив цю ідею у звичному нам вигляді у свою виробничу лінійку авто. Хоча ще у 1970-ті на дослідних Saab салонні фільтри встановлювались у якості експерименту. Але саме родстер Mercedes-Benz SL 1989 модельного року став першим автомобілем, у якого фільтр салону входив у стандартну комплектацію. Цікаво, що першим автомобілем масового сегменту ринку з фільтром салону у “базі” став Opel Astra 1990 року.

Протягом 90-х років салонні фільтри почали поступово ставати звичайним явищем для нових легкових авто. Варто зазначити, що деякі автомобілі постачалися з відсіком для повітряного фільтра всередині автомобіля, однак із заводу повітряний фільтр не встановлювався.

Особливості роботи салонних фільтрів у електромобілях

У авто на електротязі на фільтр салону часто покладена додаткова роль – забезпечувати справну роботу системи терморегуляції електромобілів, частиною якої справний кондиціонер. Він самостійно, або з допомогою водяної системи охолодження підтримує оптимальний робочий температурний режим батареї.

Повітряне охолодження батарей у сучасних авто на електротязі може бути пасивним та примусовим. У першому випадку надлишки тепла відводяться потоком повітря. Для активного охолодження залучають штатну систему кондиціювання.

У процесі заряджання або в разі швидкої зарядки система кондиціонування повітря охолоджує батареї, які інакше б перегрівалися. Таким чином, системи кондиціонування повітря не тільки продовжують термін служби акумулятора, але й роблять процес заряджання авто ефективнішим.

В силу середньої ефективності та залежності від зовнішніх температур, повітряні системи охолодження на сучасних електрокарах майже не зустрічаються, зрідка їх спрощені варіанти доповнюють рідинну систему.

Раніше повітряне охолодження тягового акумулятора використовувалося на серійних гібридах, а також компактних електромобілях з батареями невеликої ємкості – Renault Zoe, Nissan Leaf та ін.

Як часто треба міняти салонний фільтр

Залежно від марки та моделі електромобіля, термін його роботи буде варіюватись. Загалом, змінний фільтруючий елемент може працювати від 30 до 60 тисяч км пробігу. Точний термін служби зазвичай можна дізнатись на офіційній дилерській станції технічного обслуговування, або керівництві з експлуатації машини.

Взагалі, в умовах українських насичених пилом та вихлопами старих вантажівок доріг експерти рекомендують міняти салонні фільтри частіше. В гіршому випадку суттєво збільшується навантаження на вентилятор кліматичної системи салону, порушується вентиляція салону та навіть знижується ефективність роботи кондиціонера та терморегуляція тягової батареї, якщо мова йде про електромобіль.

Підраховано, що за 15 тисяч кілометрів пробігу салонний фільтр може затримати та відповідно назбирати від 90 до 150 грам пилу та інших часток.

Ключові переваги нового покоління салонних фільтрів від Bosch

Минулого року компанія Bosch показала салонні фільтри нового покоління під назвою FILTER+pro. Їх ключова особливість – це три шари, які у роботі доповнюють один одного. Так, антимікробний шар ефективно бореться з вірусами, бактеріями та пилком, а також пригнічує ріст грибків. Вугільний шар нейтралізує шкідливі гази та неприємні запахи, а шар з надтонкого мікроволокна відфільтровує понад 98 відсотків усіх твердих частинок розміром понад 2,5 мікрона.

Таким чином, фільтри салону також сприяють безпеці дорожнього руху. Можна зменшити алергічні реакції, наприклад, чхання, яке може бути потенційно небезпечним за кермом. Крім того, зменшуються відкладення у системі кондиціювання, що допомагає підтримувати її правильну роботу.

Віднедавна асортимент салонних фільтрів Bosch для СТО та вторинного ринку охоплює 96 відсотків усіх легкових автомобілів у Європі. Більше того, німецький автовиробник пропонує фільтруючі елементи для 95% гібридів та електромобілів, які представлені у країнах Європи.

Замість висновків

Салонний фільтр у сучасному електромобілі відповідає одразу за роботу кількох систем та впливає не лише на комфорт та безпеку пасажирів. Саме через це не варто нехтувати його заміною та думати, що вистачить лише періодичного витрушування, чи заміни коли повітря перестане проходити через дефлектори у салоні. Адже вчасно замінений салонний фільтр – це запорука ефективної роботи тягової батареї та електромобіля в цілому.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Become a patron at Patreon!

Електричний пікап Toyota Hilux запускають у виробництво

У популярного в Україні електромобіля знову виявили критичну ваду: розпочато розслідування