Споживання скрапленого вуглеводневого газу в Україні в 2019 році збільшилося до 2,03 млн т (+ 11,1%) у порівнянні з 2018 роком. Більш того, в минулому році обсяг ринку автогазу вперше перевищив обсяг ринку бензину, який в 2019 р склав 1,95 млн т.
Зниження споживання бензину в Україні викликано зростанням реєстрацій б/в іномарок, велика частина яких мають дизельні двигуни, а також переобладнанням як нових, так і старих авто на роботу на газі.
На тлі цих тенденцій на перший план виходить якість пропонованого автолюбителям бензину. В Інституті споживчих експертиз провели чергову перевірку найбільш популярного 95-го бензину. Експерти приділили увагу не тільки великим мережам АЗС, а й більш скромним дистриб’юторам автомобільного палива. У цьому дослідженні були відібрані зразки 11 мереж – WOG, KLO, Chipo, Parallel, Glusco, ANP, UPG, SunOil, Grand petrol, Avantage і Marshall.
![](https://autogeek.com.ua/wp-content/uploads/2020/02/yzobrazhenye-011-1024x681.jpg)
Проби було відправлено в сертифіковану лабораторію, де їх досліджували на відповідність нормативам профільного ДСТУ 7687:2015 (бензин А-95-Евро5). Зразки було перевірено за основними параметрами – октанове число, вміст сірки, об’ємні частини ароматичних вуглеводнів, бензолу, етанолу і метанолу. З 12 зразків тільки один виявився невідповідним вимогам ДСТУ.
В першу чергу було перевірено найголовніший для роботи двигуна параметр – октанове число, яке характеризує стійкість палива до детонації – передчасного згорання бензину в камері згоряння. Детонація шкідлива для мотора не тільки підвищеною витратою палива і зниженням потужності, але і передчасним зносом двигуна через зайві навантаження.
Октанове число вимірювали по дослідному методу, відповідно до якого норматив встановлений на рівні не нижче 95,0 одиниць.
Всі зразки вклалися в норматив, відмінні показники продемонстрували зразки WOG (96,8) і Parallel – (96,7). Також «запас» продемонстрували Chipo (96,6) і KLO (Shebel 95) (96,5). А замикають рейтинг зразки від UPG (95,3) і Marshall (95,4).
![](https://autogeek.com.ua/wp-content/uploads/2020/02/img_20190321_141720-768x1024.jpg)
Наступним важливим показником став вміст сірки. Висока кількість цієї речовини в паливі призводить до утворення нагару, забрудненню паливних форсунок і швидкого виходу з ладу каталізатора. При згорянні палива з великим вмістом сірки в атмосферу викидається більше шкідливих газів, які ми потім вдихаємо разом з повітрям. За нормами ДСТУ для А-95-Евро5 вміст сірки не повинен перевищувати 10 мг/кг.
Серед досліджених проб бензину анти-рейтинг очолило паливо від Marshall, де практично вдвічі було перевищено норму – 19,5 мг/кг. Ще одна проба виявилася «на грані вильоту» з нормативів – 10 мг / кг сірки виявлено в паливі від Avantage. Для порівняння, у лідерів кількість сірки було мінімальним – WOG (3 мг / кг) і KLO (Shebel 95) (4 мг / кг). Важливо відзначити, що в порівнянні з минулими дослідженнями показники у палива від Chipo і Parallel (5 мг / кг) покращилися. Результат мережі KLO особливо приємний, оскільки паливо Shebel 95 проводиться на вітчизняному Шебелинському НПЗ.
![](https://autogeek.com.ua/wp-content/uploads/2020/02/petroleum_quality_ukraine_2020_autogeek-1024x717.png)
Далі паливо оцінювали на вміст бензолу. Ця речовина здатна змивати масляну плівку, що призводить до підвищеного зносу циліндрів двигуна. За ДСТУ об’ємна частина вмісту бензолу не повинна перевищувати 1%. За цим показником порушником виявилося паливо від Marshall, яке перевищила норму в 3,4 рази! Найменше сірки виявилося в пробах, відібраних на АЗС Parallel (0,38%) і WOG (0,39%).
При перевірці об’ємної частини ароматичних вуглеводнів перевищень виявлено не було. Для довідки – при збільшенні змісту «ароматики» зростає токсичність вихлопу, а в камері згоряння утворюється більше нагару. У всіх учасників цей показник в межах допуску, причому з хорошим запасом. Мінімальні значення у KLO (Shebel 95) і Parallel. Аномально низьким в цій категорії стало паливо від Marshall (15%), а в кінці списку опинилися UPG (28,8%) і ANP (29,3%).
![](https://autogeek.com.ua/wp-content/uploads/2020/02/petroleum_quality_ukraine_2020_autogeek_1.png)
Ну і останнім випробуванням стало виявлення в складі бензину кисневмісних сполук – етанолу і метанолу. На жаль, не всі зразки проб змогли пройти цей тест. За нормами ДСТУ об’ємний вміст етилового і метилового спирту не повинно перевищувати 3% для метанолу і від 5 до 10% – для біоетанолу. 11 з 12-ти проб палива склали іспит, а ось зразок А-95 від АЗС Marshall продемонстрував високий вміст спиртів, значно перевищивши допустимі норми.
Підводячи підсумки досліджень, варто відзначити, що більшість українських мережевих АЗС не тільки пропонують паливо, що відповідає європейським нормам, а й з часом покращують його якість. Але, на жаль, ризик заправитися паливом з великою кількістю сірки і спирту все ще зберігається.
По матеріалах expertise.in.ua
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: