Розвиток сегмента електромобілів і досі викликає суперечки. Один з основних міфів полягає у тому, що “електрички” можуть спричинити блекаут, коли їх стане надто багато.
Питання справді цікаве. Українську енергосистему проектували десятиліття тому – коли основними споживачами були лампочки, телевізор і холодильник. Тепер у кожній квартирі десятки приладів, а подекуди ще й електромобіль – споживач, який у квартиру вже не вміститься.
Експерти Інституту досліджень авторинку спільно з аналітичним центром DiXi Group вирішили дослідити питання ґрунтовно: чи вистачить електрики всім попри електромобілі, і чи є межа, за якої наступний автомобіль у парку може спричинити перевантаження системи.
Станом на жовтень 2025 року в Україні зареєстровано 193,5 тисячі електричних транспортних засобів, з яких 98% – легкові електромобілі, а решта – комерційні моделі групи LCV.
До десятки наймасовіших моделей входять автомобілі, які охоплюють понад половину (57%) всього парку.
Найпопулярніша модель в Україні, Nissan Leaf першої генерації, у середньому проїжджає 11 400 км на рік. Власники Volkswagen e-Golf – близько 13 500 км, а Tesla – на рівні авто з ДВЗ: 17 000 км на рік.
Зваживши ці показники пропорційно до частки кожної моделі (враховано весь парк моделей) отримуємо середній пробіг 12 800 км на рік для типового українського BEV.
Маючи пробіг і середнє споживання, можна визначити добову, місячну й річну потребу парку в електроенергії.
Середньодобове споживання:
- літній період – 1 141 МВт*год
- зимовий період – 1 480 МВт*год
Середньомісячне споживання:
- літній період – 34,7 ГВт*год
- зимовий період – 45,0 ГВт*год
Отже, річна потреба електромобілів з урахуванням сезонності складає 468 ГВт*год. Однак ця величина показує споживання у форматі “від батареї до коліс плюс бортове обладнання”, але не враховує супутні витрати, які неодмінно присутні.
Це ККД інверторів та зарядних пристроїв, робота систем охолодження та підігріву батареї, де втрачається в середньому 10-15% енергії. Застосувавши усереднений коефіцієнт у 12%, ми отримуємо, що реальний попит українського парку електромобілів на енергію з мережі становить близько 524 ГВт*год на рік. Саме це число відображає їхній повний вплив на енергосистему.
Для порівняння це приблизно дорівнює обсягу сумарного електроспоживання всією Україною впродовж 1-1,5 зимового дня, або близько 2 літніх днів.
За даними порталу Energy Map, виробництво та споживання електроенергії в Україні змінювалось через війну, руйнування інфраструктури та окупацію частини потужностей.
Наведемо кілька показників:
- 2020 р. – вироблено 148,9 ТВт*год, спожито 116,2 ТВт*год
- 2021 р. – вироблено 156,6 ТВт*год, спожито 125,7 ТВт*год
- 2022 р. – вироблено 113,5 ТВт*год, спожито 86,0 ТВт*год
- 2023 р. — вироблено 105,8 ТВт*год, спожито 83,2 ТВт*год
Порівняно з цими масштабами, річне споживання всіма електромобілями становить лише 0,63% від спожитої у 2023 році електроенергії.
Для порівняння: побутовий сектор країни споживав у найближчі роки близько 30 ТВт*год на рік, промисловість – понад 50 ТВт*год. Тобто всі електромобілі разом споживають близько 1,75% від побутового споживання країни.
При цьому, близько 80% електромобілів споживають електроенергію малими порціями, у години мінімального навантаження на систему. У цей час енергетики навіть знижують потужність через надлишок генерації.
Швидкісні зарядні станції з потужністю 50…250 кВт дають лише меншу частку денних зарядок, і кожна з них підключена до мережі через захисну автоматику, що виключає перевантаження локальних ліній чи підстанцій.
Якщо темпи зростання електромобільного парку збережуться на рівні +50 тисяч авто щороку, до 2030 року в Україні буде близько 450–500 тисяч електромобілів. Їхня потреба в енергії становитиме близько 1,35 ТВт*год на рік – близько 1,3 відсотка від генерації рівня 2023 року.
Головним викликом стане не стільки виробництво електроенергії, скільки локальна інфраструктура – здатність підстанцій, внутрішніх мереж і житлових будинків витримувати масову установку зарядних пристроїв. Це питання вже частково враховується у нових будівельних нормах і міських енергопланах.
Нагадаємо, як раніше повідомляв AUTOGEEK, банки вперше інвестують у мережу зарядок для електромобілів.