in ,

Як подорожувати електромобілем Tesla по Україні: реальний досвід водія BlaBlaCar

У світі спостерігається справжній бум електрокарів —  прогнозується, що до 2030 року кількість таких авто зросте в 50 разів. Україна – не виключення. Попри те, що частка електрокарів серед усіх автомобілів залишається невеликою, їх кількість продовжує рости.

Ми бачимо, як на BlaBlaCar щороку зростає кількість власників електроавтомобілів. І у нас виникло питання: “Як це взагалі подорожувати на електромобілі Tesla з попутниками?”. Наш герой — Володимир Харченко, щасливий користувач електрокара Tesla Model S, досвідчений мандрівник і активний користувач BlaBlaCar. Під час інтерв’ю з Володимиром ми з’ясували, де шукати зарядні станції по дорозі, у скільки обійдеться подорож з Києва до Одеси на Tesla і що найбільше вражає пасажирів. 

За даними “Укравтопром”, асоціації автовиробників України, у 2020 році українці придбали 7 455 електромобілі. Все частіше ми бачимо електрокари в містах, на автошляхах по дорозі з одного міста до іншого. Кількість поїздок, опублікованих від власників електрокарів збільшується і на BlaBlaCar — наразі на українській платформі зареєстровано декілька сотень власників електрокарів, у тому числі — власників Tesla, електрокару преміумкласу.

Довідка

Володимир Харченко працює у сфері експорту харчових продуктів. Його робота пов’язана з регулярними поїздками по Україні та відрядженнями за кордон. Чоловік захоплюється їздою по бездоріжжю, так званим off-road, та із задоволенням ділиться секретами тривалих подорожей на Tesla, популяризуючи культуру електромобілів в Україні.

Подорожі на електрокарі це безумовно тренд, який набирає популярності, у тому числі в Україні. І якщо з поїздками по місту все зрозуміло, то тривалі подорожі з міста до міста викликають безліч запитань. Як це взагалі подорожувати на електромобілі Україною?

Tesla має запас ходу 400 км і цього досить, щоб доїхати до більшості регіонів України, наприклад, з Києва в Одесу. На початку подорожі я зазвичай маю повний заряд батареї, розрахований на 400 км. Знайти зарядну станцію на трасі “Київ-Одеса” нескладно — вони є через кожні 100 км. На них я зазвичай і зупиняюсь, щоб зарядити автомобіль. Для цього достатньо всього пів години, а я тим часом можу відпочити та випити кави.

З Києва в Одесу можна доїхати навіть на електромобілі Nissan Leaf, максимальний пробіг якого 150 км. Тобто ви розумієте, на якій відстані розташовані електричні зарядні станції.

По Європі подорожувати на електрокарі ще простіше. На автошляхах багато хороших швидкісних зарядних станцій, серед яких є безкоштовні — для власників Tesla. Я слідкую за каналом любителів Tesla на YouTube, які проїхали дев’ять країн Європи за декілька тижнів. Їхні витрати на дорогу склали всього 50 євро. До того ж, цю суму вони заплатили не за зарядку автомобіля, а за платні дороги. Коли ж вони в’їхали вночі в Україну, потрапили в яму, викликали евакуатор та вже на ньому доїхали до Києва. Додатково витратили гроші, щоб замінити пошкоджені запчастини. Їхні витрати від кордону склали 600 євро. Сказали, що наступного разу подорожуватимуть до кордону залізницею, а вже далі — електромобілем. 

На які труднощі натрапляють власники електрокарів в Україні?

Безумовно, вирішальне значення має розширення мережі швидкісних зарядних станцій. Попри достатньо добре розвинену інфраструктуру електричних зарядних станцій, швидкість зарядки залишається проблемою.

Існує два типи зарядних станцій: швидкісні та повільні. В Україні наразі більше повільних зарядних станцій. Як для звичайних автомобілів є різні види палива, так для електричних — безліч стандартів електромобільних роз’ємів та перехідні адаптери з одного типу на інший. Більшість швидкісних зарядних станцій встановлено під стандарт CHAdeMO, потужність якого 62,5 кВт. Така зарядна станція може забезпечити повний заряд автомобіля Tesla за 2 години, в той час як повільна — за 8-9 годин. Вдома ж від звичайної розетки автомобіль повністю заряджається за одну ніч.

Примітка BlaBlaCar

CHAdeMO — японський стандарт швидкісної зарядки постійного струму, розроблений Асоціацією CHAdeMO, яка також займається сертифікацією, забезпечуючи сумісність між автомобілем і зарядним пристроєм. Наразі 22% усіх швидко зарядних електромобілів обладнані входом CHAdeMO. Також може бути сумісний з електромобілем Tesla за допомогою перехідного адаптера — ця опція займає 22% від загального використання роз’єму.

Як ви знаходите найближчу зарядну станцію?

Я користуюсь додатком PlugShare, який показує всі зарядні станції усіх видів по всьому світу — просто вибираєш потрібний роз’єм та оператора. Це достатньо зручно, проте в додатку неможливо зробити оплату, а лише бачити станції та планувати свою поїздку.

Всі поїздки на електромобілі потребують ретельної підготовки та планування, принаймні в Україні. У США, наприклад, немає жодного відрізка шляху довжиною 100 км, де не було б зарядної станції, окрім Аляски.

Також під кожного оператора електричних зарядних станцій встановлюється окремий додаток на смартфон з власною картою станцій та особистим рахунком, який необхідно поповнювати. Приїжджаєш на зарядну станцію, заходиш у додаток, тиснеш старт — починається зарядка. Якщо гроші закінчились, треба знову поповнювати рахунок з банківської карти у додатку. Відповідно, якщо я користуюсь трьома операторами зарядних станцій — у мене встановлено три різні мобільні додатки.

Яким операторам зарядних станцій віддаєте перевагу?

В Україні багато операторів зарядних станцій. Якщо говорити про всім відомі бензинові та дизельні заправні станції (наприклад, “Shell”, “БРСМ-Нафта”), вони не мають власних електричних зарядок. На їхній території стоять станції інших операторів. Найбільший з них — Autoenterprise, представлений переважно повільними зарядними станціями. Ще одна мережа, майже всі станції якої розташовані в Києві та Одесі — ТОКА.

В Україні є ще мережа Yasno (раніше працювали під брендом STRUM). Це дуже потужні та зручні швидкісні станції від енергетичної компанії ДТЕК, інстальовані на основних транспортних артеріях України. Проте їхній недолік — висока ціна. Якщо заряджати автомобіль тільки на швидкісних станціях з тарифом 9 грн/кВт-год, немає ніякої економії порівнюючи з бензином. Вдома, навпаки, дуже дешево, особливо вночі по спеціальному тарифу — близько 50 грн за повністю заряджену батарею. Оскільки на початку подорожі я маю під капотом “дешевих” 400 км, а дозаряджаю по дорозі на швидкісних зарядках, моя поїздка є дешевшою, ніж на бензині. 

На жаль, фірмових зарядних станцій Tesla в Україні поки немає. 

Вартість поїздки з Києва до Одеси на Tesla

BlaBlaCar підрахував орієнтовну вартість поїздки на електрокарі Tesla для маршруту “Київ-Одеса” довжиною 475 км*.

Ємність батареї електрокару Tesla Model S, яким користується Володимир, приблизно 85 кВт-год, чого вистачає на 400 км. При тарифі 9 грн/кВт-год швидкісних зарядних станцій Yasno вартість одного заряду акумулятора до 80%** коштуватиме 612 грн. Якщо зупинятися кожні 100 км на шляху до Одеси довжиною 475 км на підзарядку — поїздка в одну сторону обійдеться приблизно в 960 грн.

*орієнтовні розрахунки, проведені командою BlaBlaCar на основі інтерв’ю з водієм Tesla Володимиром Харченком

**особливість швидкісних зарядних станцій полягає у тому, що електромобіль до 80% заряджається швидко, а після 80% потужність струму починає спадати, щоб не пошкодити батарею. Через це ефективність зарядки різко падає, а час на заряджання решти акумулятора значно підвищується. 

Розкажіть про ваші подорожі на Tesla з попутниками.

Як і багато власників автомобілів, я користуюсь BlaBlaCar, щоб розділити дорожні витрати. Тепер ви знаєте, що тривалі поїздки на електрокарі — це недешеве задоволення. Крім цього, в подорожах потрібне спілкування з людьми. Так час проходить цікавіше і швидше.

З попутниками BlaBlaCar завжди зустрічаєш нових пасажирів, ти їм розкажеш щось нове — вони тобі. Жодна зустріч не приносить стільки новизни, як зустріч з незнайомцем. Враховуючи, що на BlaBlaCar є рейтинг пасажирів і водіїв, можна зрозуміти, чи багато людина їздила, побачити її досвід, зрозуміти з ким ти їдеш і що це безпечно. Якщо я бачу, що профіль зовсім новий, я частіше відмовляю з метою власної безпеки.

Які функції Tesla найчастіше дивують пасажирів?

Перше, що найбільше дивує моїх пасажирів — багажник в Tesla там, де у звичайного автомобіля знаходиться двигун. Усіх вражає те, як швидко Tesla розганяється — за 4 секунди. Нові моделі — за 2,4 секунди до “сотні”. Такого не досягнув жоден серійний автомобіль з двигуном внутрішнього згоряння.

Одна з найцікавіших функцій електрокара Tesla — автопілот, яким я користуюсь 70% шляху, а якщо дорога хороша — усі 90%. Автопілот працює там, де є розмітка. Він самостійно тримає ряд, самостійно прискорюється, гальмує і повертає. Також в Tesla є функція автопарковки, під час якої різко повертається кермо — перехожі дивуються. Людина так не може.

Як реагують на автопілот пасажири?

Мої пасажири дещо з підозрою ставляться до автопілота, хоча його використання безпечне. Наприклад, у США є статистика ДТП за марками автомобілів на кількість проїханих кілометрів. У Tesla цей показник мінімальний, адже автопілот в екстрених ситуаціях реагує швидше, ніж людина. До того ж їзда на автопілоті не означає, що ви всі 5 годин не торкаєтесь до керма. Tesla дозволяє забрати руки з керма лише на певний час, після чого сигналізує, нагадує про себе, щоб людина не заснула. В США автопілот синхронізований з навігатором, тому керує автомобілем до певної адреси. В Україні поки що можна їхати лише прямо. 

Ви рекомендуєте електрокар для поїздок?

Звісно, рекомендую. Tesla — наразі найбезпечніший автомобіль у світі. До того ж, він екологічний та швидкісний.

До речі, існує хибна думка, що Tesla — холодний автомобіль. Проте це не зовсім так. У будь-який мороз звичайний двигун спочатку прогріє себе, а лише потім — салон, на що необхідно хоча б 10 хвилин. Tesla ж має нагрівач потужністю 7 кВт, який нагріває салон за 20-40 секунд. Якщо є бажання зекономити заряд акумулятора перед тривалою поїздкою, достатньо просто зменшити підігрів. 

Про BlaBlaCar

BlaBlaCar — це найбільша у світі платформа для поїздок, заснована на спільноті людей, що дозволяє понад 90 мільйонам користувачів подорожувати у 22 країни світу. BlaBlaCar використовує технології, щоб заповнити вільні місця в дорозі, об’єднуючи користувачів, які шукають поїздки з попутниками або на автобусі, і роблячи поїздки більш доступними та зручними. BlaBlaCar щорічно скорочує викиди CO2 на 1,6 млн тонн і об’єднує більше ніж 120 млн людей. Для додаткової інформації: www.blablacar.com.ua

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Become a patron at Patreon!

До Європи почали постачати китайського “вбивцю Tesla” – електричний флагман Xpeng P7

Ціна від $36 000: електричний пікап Alpha Wolf проїжджатиме понад 400 км на одному заряді