Здавалося б, сезонна заміна шин – це настільки проста та буденна справа, що більшість автомобілістів на неї не звертають зайвої уваги, головне до справжніх холодів записатись на найближчий шиномонтаж. Але часто при поспіху можна допуститись певних помилок. AUTOGEEK спільно з експертами департаменту сервісу УКРАВТО розібрали основні з них та знайшли шляхи їх вирішення.
Неправильний вибір шиномонтажа
Якщо ви вважаєте за краще довіряти роботу професіоналам і змінюєте колеса не самостійно, оберіть місце, де робота виконується якісно. Ознаки, які мають вас насторожити: відсутність черги у розпал сезону, безлад із використаними шинами, несправний інструмент або недоглянутий вигляд майстра. У таких випадках краще знайти інший сервіс.
Також варто звернути увагу на відношення працівників сервісу до вашого авто та дисків. Так, якщо майстер не чистить диски перед балансуванням, набиває тягарці з дужками на литі диски, а не наклеює їх, причому очищаючи місце наклейки знежирювачем, використовує замість монтажної пасти мильний розчин, прикручує болти лише гайковертом, попередньо не нажививши їх вручну, та по колу, а не хрест-навхрест – варто завітати на інший шиномонтаж.
Старі та зношені шини
Після тривалого зберігання варто перевірити кожну шину на цілісність. Якщо ви зберігали комплект на дисках, підказку вам може дати манометр: уважно огляньте те колесо, в якому тиск виявився нижчим, ніж в інших. Можливо, що ви знайдете в протекторі вже іржавий цвях або саморіз, який колись не помітили. Не зайвим буде огляд посадкових бортів шин на випадок пошкоджень від недбалого демонтажу.
Заодно перевірте знос покришок, який має бути рівномірним. Зношені бічні частини шини говорять про їзду на недокачаних шинах, зношування центральної – навпаки, про перекачування. Окрім того, за рекомендаціями експертів, зимові шини втрачають свої характеристики, якщо залишкова глибина протектора становить менше 4 мм, у такому випадку їздити на ній заборонено.
Також слід пам’ятати, що шини мають обмежений термін служби. Зазвичай гарантійний період становить 5 років від дати виготовлення. Подальшу придатність шини до використання визначає споживач, орієнтуючись на її технічний стан. Тому рекомендовано обирати шини якомога «свіжіші» та, за можливості, з однієї партії.
Неправильне встановлення шин
Не секрет, що багато сучасних шин – спрямовані, тобто з малюнком протектора, що працює у певному напрямку, про що зазвичай вказує стрілка на боковині, що показує напрямок обертання колеса, та (або) напис Rotation.
Часто протектор буває і асиметричним, і тоді виробник позначає зовнішню та внутрішню сторони шини (Outside та Inside відповідно). Неправильне встановлення колеса призведе до помітного погіршення керованості автомобіля, більшої шумності та швидкого зносу шин. Усі ці позначення необхідно враховувати.
Також важливо балансувати колеса, адже це не тільки плавний рух автомобіля та рівномірне зношування шин, але й безпека на дорозі. Помилково вважати, що за акуратної їзди без грубих наїздів на перешкоди на балансуванні можна заощадити. Мало хто знає, що в міру зносу шини змінюється вага кожної її частин.
Це пояснюється тим, що гумова суміш не є повністю однорідною. Саме тому на боковій частині шин часто наносять мітку, яка позначає найлегшу частину шини, що під час монтажу поєднується з ніпелем. У процесі експлуатації шари гуми зношуються, і внутрішній баланс шини змінюється. Чим вища швидкість руху, тим більше відчувається дисбаланс. У шин відомих виробників ця схильність значно менша. Крім того, розбалансування може бути спричинене банальною втратою тягарця.
Неправильна затяжка болтів
Знати, як правильно затягувати колісні болти – корисно і якщо ви міняєте колеса самостійно, і якщо їдете на зміну в шиномонтаж. Болти потрібно затягувати хрест-навхрест (переміщаючи ключ від болта до болта по діагоналі), використовуючи динамометричний ключ. Якщо маточина п’ятиболтова, слід працювати в такому порядку: 1-4-2-5-3. Шестиболтова – 1-4-5-2-3-6. Починати можна з будь-якого болта.
Правильний момент затягування вказано в інструкції з експлуатації автомобіля. Зазвичай цей показник не перевищує 115 Нм. Якщо в господарстві немає такого ключа, його варто придбати. Якщо не хочете витрачати зайвих грошей, то у жодному разі не стрибайте на балонному ключі, затягуючи болти, і не підсилюйте його трубою. Користі така затяжка точно не несе, а прокляття від тих, хто потім зніматиме колесо, гарантовані. До речі, від перетяжки різьба на болтах може зірватися, що призведе до коштовного ремонту, який швидше за все доведеться виконувати на СТО.
Неправильно підібраний розмір гуми
Розмір шин треба вибирати виходячи з рекомендацій виробника авто. Як правило, всі допустимі розміри коліс вказані на внутрішній стороні люка паливного бака, на пройомі передніх дверей або на торці дверей водія. Крім того, цю інформацію можна знайти в сервісній книжці автомобіля.
Використання нерекомендованих розмірів може призвести до помилкових показань спідометра, некоректної роботи систем повного приводу та систем активної безпеки (ABS, ESP та інші). Особливо це актуально коли на передню та задню вісь встановлюють колеса різного розміру.
Монтаж шин «насуху»
При монтажі шини на диск необхідно використовувати відповідну пасту, щоб посадковий борт шини міг ковзати по диску. У жодному разі не можна застосовувати консистентні мастила типу «літол» або моторні оливи — і ті, й інші з часом роз’їдають гуму.
В крайньому випадку використовують мильний розчин. Монтаж колеса вимагає певних навичок та обладнання, а за їх відсутності краще довіритись професіоналам шинних центрів. Їм ці тонкощі пояснювати не треба.
Встановлення пошкоджених колісних дисків
Перед тим, як змонтувати шини на комплект ненових дисків, варто оцінити стан самих дисків. Встановлення гуми на корродовані в зоні посадки шин диски призведе до порушення герметичності та необхідності постійно підкачувати це колесо.
При монтажі такі диски зачищають до рівного металу, потім ґрунтують і фарбують. Можна провести роботи самостійно або звернутися до майстерні. Одне нагадування – ґрунти та фарби для сталевих дисків не підходять для алюмінієвих.
А ще має сенс гарненько відмити такий диск, щоб бруд, що налипнув у минулому сезоні, не вплинув на балансування. Для цього використовують спеціальне обладнання, яке є в шиномонтажній майстерні. Диск миють водою із пластиковими гранулами.
Більшість автовласників, що мають два комплекти коліс, залишають на зиму гірші диски – не такі гарні, як літні, і часто навіть з порушеннями геометрії, виправдовуючи це тим, що взимку швидкість руху все одно нижча, на дорогах сніг та лід , так що “кривизна” дисків не особливо помітна. І це помилка, так як криві диски викликають дисбаланс, що створює зайве навантаження на підшипники ступиць, кермові наконечники, інші деталі підвіски. Крім того, нерівні диски з безкамерними шинами можуть пропускати повітря.