Пил, бруд, дорожні реагенти, камінці та інші зовнішні фактори впливають на ефективність роботи фар. Належний та ретельний догляд за автомобільною оптикою здатний забезпечити тривалу роботу, покращити огляд та зберегти яскравість фар. Журналісти AUTOGEEK зібрали кілька корисних порад, які допоможуть покращити ефективність фар вашого авто та дозволять краще бачити дорогу у темну пору доби.
Крок перший – регулювання
Неправильно відрегульовані фари створюють кілька проблем власнику авто та оточуючим. Наприклад, якщо фари світять надто високо, вони не тільки можуть засліплювати інших водіїв, а й витрачати більше енергії, ніж потрібно. Це може призвести до більш частої заміни ламп та збільшення витрат на обслуговування автомобіля.
Серед поширених ознак того, що фари вже варто регулювати – це погіршення освітлення узбіччя, часті сигнали та миготіння фарами зустрічних автомобілів, відчуття, що фари спрямовані у небо. Частота перевірки та регулювання фар залежить від природного зношування.
“Чим старший автомобіль, тим частіше потрібно коригування, оскільки вібрації кузова, заміна ламп та інші фактори можуть впливати на кут світлового променю , – зазначили у Департаменті сервісу корпорації УкрАВТО.
Перевіряти налаштування фар особливо важливо після навіть невеликої ДТП, або після заміни блоку фар. Кожен блок фари, будь то новий або старий, вимагає індивідуального налаштування. Заміна ламп може також вимагати додаткового регулювання, особливо якщо встановлюються неоригінальні деталі.
За словами технічних спеціалістів УкрАВТО, важливо регулювати фари на сертифікованих та сучасних стендах, які на відміну від застарілого обладнання, дозволяють з високою точністю налаштувати і кут, і яскравість світлового променю. Досвідчені механіки також зазначають, що фари сучасних машин у домашніх умовах відрегулювати набагато складніше, ніж у машин, вироблених 30-40 років тому. До того ж, і часу треба буде витратити значно більше, ніж у випадку, якщо довірити цю процедуру кваліфікованим спеціалістам.
Крок другий – полірування
Під поліруванням фар варто розуміти очищення корпусу фари до її повної прозорості. У найзагальнішому вигляді вона зводиться до видалення поверхневого шару пластику корпусу фари, щоб вона виглядала як нова. Поліровку завжди проводять тільки на зовнішній стороні. З її допомогою відновлюють блиск, який втрачається з часом.
На всіх сучасних автомобілях, за дуже рідкісним винятком, встановлені фари з полікарбонату або акрилу. Це щільні та міцні матеріали, які добре переносять постійний контакт із брудом, пилом та іншим сміттям, що летить з дороги, але при цьому вони чутливі до сонячних променів. Для цього на заводі виробник герметизує поверхню фари спеціальною УФ-плівкою, яка захищає пластик від окислення. Згодом від піску, реагентів, неправильного догляду та просто природного старіння цей шар зношується. У результаті пластик стає спочатку мутним, а потім жовтіє.
Загалом полірування фар – це не та процедура, яку проводять за регламентом, і вона навіть може не знадобитися протягом усього терміну володіння авто. Необхідність залежить головним чином від стану фар. Звичайно, якщо фари вже дещо помутніли, тоді треба робити полірування.
Відполірувати фари можна як самостійно, так і звернувшись до спеціалістів у сервіс. Принципово порядок дій не відрізнятиметься, різниця – у застосовуваних матеріалах і кваліфікації майстра. Для полірування фар використовуються спеціальні пасти з абразивними частинками. Серед них є як спеціалізовані, наприклад, паста Гої на основі оксиду хрому, так і “народні засоби”. Також деякі спеціалісти застосовують хімічне полірування. Такий спосіб передбачає використання дихлоретану, який ніби розчиняє і стирає верхній, “мутний” шар фар.
Експерти також зазначають, що після полірування фар необхідно обов’язково покривати фару автомобільним лаком, не агресивним до пластику, а краще бронеплівкою для скла, або лакофарбового покриття. Справа в тому, що відполірована поверхня, на відміну заводської, немає захисного шару. Тому якщо її додатково не захистити після полірування, вона потьмяніє на сонці, а також втратить набутий “прозорий” ефект від контакту з абразивними частинками буквально за лічені дні, чи тижні.
Крок третій – вирішення неочевидних проблем
Нерідко проблема ефективності фар лежить не у оптиці, а у механіці та електриці. Так, буває, що фарам не вистачає напруги. Така несправність часто проявляється, якщо автомобіль обладнаний нештатним, або сильно зношеним генератором. Проблеми в роботі пристрою визначають за такими ознаками:
- у машині справно працює не вся електрика;
- фари з заведеним двигуном світять більш тьмаво, ніж коли двигун заведений
- натискання на педаль акселератора на заведеному авто покращує роботу електроніки та збільшує яскравість фар.
Також незайвим буде виміряти напругу. При падінні напруги необхідно очистити контакти і змастити їх електропровідною змазкою. Також за можливості перевірте блок запобіжників.
Крок четвертий – заміна фар
Не секрет, що світлодіодні та ксенонові фари світять краще, ніж лампи накалювання. Але автовиробники, та й сертифіковані станції технічного обслуговування забороняють встановлювати світлодіоди у фари, омологовані під “галогенки”. Але “східні” виробники наполегливо пишуть на упаковках своїх діодних та ксенонових виробів, що вони підходять під стандарт галогенних фар Н4, чи Н7.
Крім того, деякі нештатні діодні та ксенонові лампи нещільно сидять на робочому місці штатних “галогенок” і трохи обертаються навколо своєї поздовжньої осі. Зрозуміло, що під час руху картинка світлорозподілу збиватиметься. До того ж, під час роботи радіатори охолодження різномастних ламп так нагріваються, що можуть пошкодити корпус та дефлектор фари.
Також нерідко через значно більші габарити нештатних ламп задню кришку фари при установці світлодіодних лампочок не вдається закрити. Звичайно. без кришки їздити неможна, адже фара швидко перетвориться на кошик для сміття.
Але у випадку машин з класичними лампами є два легальні шляхи заміною джерел світла покращити видимість дороги. Перший – це встановити більш потужні та ефективні лампи, розраховані на штатний патрон. У такому випадку фари можна легко та коректно відрегулювати, а також уся конструкція фари залишається “рідною”.
Другий варіант, і він найбільш вартісний – це заміна оригінальних фар під “галогенки” на фари від діодні, чи ксенонові фари від більш багатих комплектацій тієї ж машини. На профільних форумах для популярних моделей, типу Volkswagen Golf, Skoda Octavia, Renault Megane та ін., розписані алгоритми заміни, а на деяких сайтах навіть пропронуються готові комплекти для заміни.
Але представники сервісного відділу УкрАВТО підкреслюють, що у випадку такої заміни варто не просто точно та ефективно відкалібрувати та відрегулювати фари, необхідно також через спеціалізоване програмне забезпечення “подружити” нову оптику з машиною. Якщо цього не зробити, то авто може періодично жалітись на помилки – через нібито перегорівші лампи.
Замість висновку
Досвід водіїв та технічних спеціалістів показує, що у переважній більшості випадків для збільшення ефективності роботи фар головного світла необхідно лише їх якісно відрегулювати та можливо злегка відполірувати. Але якщо ви готові до більш вартісних та складних процедур, то можете зайнятись і заміною світлових елементів. Головне – щоб нове світло не створювали дискомфорт вам та оточуючим.
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: