in

Заміна салонного фільтра: запорука комфорту та безпеки в авто

Салонний фільтр – це одна з найменш помітних деталей в авто. Його і самого не видно, і побачити роботу фактично неможливо. Але варто пересісти у машину без фільтру та проїхати великим містом 2-3 км, як різниця стає очевидною. Які бувають салонні фільтри, та чому треба вчасно їх замінювати, читайте у матеріалі AUTOGEEK.

Салонні фільтри у конструкції автомобілів використовуються вже понад 30 років. Вперше ця деталь з’явилася на початку 90-х років минулого століття на Mercedes-Benz S-Class у кузові W140. Також з впровадженням фільтру салону наприкінці 80-х років експериментували інженери шведського автовиробника Saab.

Причиною до впровадження елементу очистки салонного повітря стало бурхливе зростання інтенсивності дорожнього руху в розвинених країнах. Спочатку це були звичайні паперові фільтри, аналогічні повітряним фільтрам двигуна, потім з’явилися багатошарові конструкції із синтетичного матеріалу, у яких кожен шар відповідав за очищення повітря від частинок певного розміру.

Як влаштований салонний фільтр

Фільтр салону – це гофрований прямокутний картридж у пластиковій або картонній рамці, головна задача якого полягає в тому, щоб запобігати потраплянню дрібних часток пилу, пилку та різних забруднюючих речовин до салону автомобіля.

Сучасні фільтри затримують до 99,995% частинок, що переносяться повітрям – у тому числі і найдрібніші, розміром до 0,1–0,3 мікрона. Вони поглинають неприємні запахи та забезпечують протиалергенний захист. За задумом інженерів салонний фільтр виконує такі функції:

  • забезпечує чистоту повітря у салоні автомобіля;
  • перешкоджає попаданню неприємних запахів;
  • допомагає ефективній роботі системі кондиціювання та опалення;
  • захищає салон авто від забруднення пилом та іншими дрібними частинками.

Салонні фільтри бувають одношарові та багатошарові. У першому випадку елемент відсіює лише відносно великі частинки пилу та бруду. Багатошарові елементи складаються з комбінації паперу, синтетичних волокон та/або бавовни та активованого вугілля. Такі моделі не лише затримують шкідливі механічні домішки, а й очищують повітря від запахів.

Залежно від моделі авто, салонний фільтр встановлюється у салоні під торпедо, або за панеллю приладів, чи навіть під капотом. Зазвичай, місце встановлення фільтрового елементу можна дізнатись, відкривши посібник з експлуатації транспортного засобу.

Коли варто міняти салонний фільтр

Залежно від марки та моделі автомобіля розмір та спосіб встановлення салонного фільтра буде відрізнятися. Тому при його виборі варто керуватися рекомендаціями заводу-виробника машини, і перевагу краще віддавати відомим брендам. Середній термін служби, залежно від типу та умов експлуатації, становить від 30 до 60 тисяч км пробігу. Точний термін служби зазвичай вказується у “мануалі” до авто.

В українських умовах експерти рекомендують міняти салонні фільтри частіше, і в першу чергу це пов’язано з підвищеною запиленістю повітря на наших дорогах. В гіршому випадку суттєво збільшується навантаження на вентилятор кліматичної системи салону, порушується вентиляція салону та навіть знижується ефективність роботи кондиціонера через надмірне обмерзання його радіатора.

Підраховано, що за 15 тисяч кілометрів пробігу салонний фільтр може “назбирати” від 90 до 150 грам пилу та інших часток.

До основних маркерів забруднення фільтру салону відносяться такі:

  • з’являється неприємний запах при увімкненні рециркуляції повітря у салоні авто;
  • значно швидше, аніж зазвичай, запотівають вікна у салоні при прямому обдуванні “з вулиці”;
  • суттєво зменшується інтенсивність обдуву при роботі вентилятора, що особливо помітно при увімкненні вентилятора кліматичної установки салону на “максимум”.

“З досвіду можу сказати, що під час будь-якого планового технічного обслуговування, а це кожні 10-15 тис. км, ми перевіряємо фільтри, у т.ч. салону. В 95% випадків, вони всі достатньо забруднені. Тому, і це логічно, ми рекомендуємо їх замінити. Поки що, ніхто з клієнтів не відмовився. Особливо, якщо бачив стан фільтру своїми очима. В Україні, якщо об’єктивно, дороги дещо брудніші ніж в Європі чи в багатьох розвинених країнах. Як в містах, так і на трасах. Додатково, погіршує екологічну ситуацію реальний технічний стан транспортних засобів та реальна відсутність контролю за їх технічним станом. Тому нерідко ми бачимо на дорогах “коптильню на колесах”. Ці два фактори збільшують забрудненість на дорогах, а від так – забрудненість фільтрів”, – зазначили у Департаменті сервісу корпорації УкрАВТО.

Як вибрати салонний фільтр

Провідні виробники витратних матеріалів пропонують одразу кілька видів салонних фільтрів.

Бар’єрні салонні фільтри

Найпростішим та найпопулярнішим видом є так звані бар’єрні. Найчастіше їх роблять із синтетичного волокна білого кольору, рідше – з паперу. Такий салонний фільтр добре відсіює крупні фракції суспензій, але власне повітря він не чистить. Таким чином, в салон все одно потраплятимуть неприємні запахи та чадний газ.

Вугільні салонні фільтри

Вугільний фільтр складається із синтетичного волокна та одного або декількох шарів активованого вугілля. Зовні такий фільтр відрізнити нескладно – він має сірий відтінок, на перший погляд навіть може здатись, що він вживаний. Вугільні касети, на відміну від бар’єрних аналогів, не лише затримують дрібні механічні частинки, а й очищають повітря від запахів, щоб вони не потрапляли до салону. У деяких із них замість додаткового шару виробник використовує просочення з активованого вугілля.

Електретні салонні фільтри

Даний тип фільтра крім основного шару грубого очищення містить ще й другий – наелектризований. У ньому для уловлювання забруднюючих речовин та твердих частинок використовується статичний заряд. Коли повітря проходить через фільтр, шари електростатично заряджених волокон притягують суспензії і міцно утримують їх. Такі фільтри ефективні при видаленні запахів, диму та твердих частинок.

Біофункціональні салонні фільтри

Як правило, біофункціональні салонні фільтри складаються із трьох шарів. Перший блокує дрібнодисперсний пил та великі частинки. Другий видаляє неприємні запахи та шкідливі гази, а третій нейтралізує алергени. Для цього виробники використовують спеціальне просочення з поліфенолу. Саме він протидіє алергенам, шкідливим бактеріям та плісняві.

Чому рекомендується міняти салонний фільтр на офіційному сервісі

На перший погляд, заміна салонного фільтра – просте завдання. Воно не потребує суттєвих механічних маніпуляцій, роботи з важким інструментом тощо, і всі дії ніби то просто виконати самому. Але ми рекомендуємо виконувати цю операцію на офіційному сервісі.

Більшість автовиробників рекомендують виконувати заміну сервісу разом із регламентним техобслуговуванням (заміна оливи, фільтрів двигуна тощо). Тому виконання даної операції у рамках сервісу – це економія вашого часу.

Також варто зауважити, що заміна фільтру салону часто пов’язана з демонтажем певної кількості декоративних, часто видимих, пластикових деталей у салоні. Не маючи спеціального фірмового устаткування та не маючи відповідних навичок, ці елементи можна пошкодити. Це, у свою чергу, може вплинути на вигляд інтер’єру авто, або у випадку пошкодження прихованих елементів кріплення (“вусики”, пістони тощо) у майбутньому стане причиною різного роду неприємних звуків (поскрипування, стуки тощо).

Окрім того, AUTOGEEK рекомендує купувати салонні фільтри на офіційних сервісних станціях. Справа в тому, що на ринку в останні роки різко зросла кількість підробок з іменами відомих світових брендів на упаковці. У випадку з салонним фільтром самостійно визначити підробку дуже важко. Адже ключова відмінність “справжнього” дорогого виробу від підробки полягає у матеріалі, з якого виготовлена “гармошка” фільтру – зазвичай пори у сучасних фільтруючих елементів мають розмір менше 0,3 мікрона! Виявити підробку можна лише за наявності електронного мікроскопу. Офіційні СТО закуповують деталі напряму у імпортерів запчастин, що виключає ймовірність встановлення на ваше авто підробки.

Замість висновку

Заміну салонного фільтру ігнорувати не варто. Адже чисте та свіже повітря у салоні вашого авто – це запорука гарного настрою та здоров’я усього екіпажу. Крім того, у дощові та холодні дні забитий фільтр  спричиняє обмеження видимості, причому часом несподіване. А щодо його заміни, то її краще довірити професіоналам. Це дозволить заощадити час, застрахує від покупки підробки та вбереже ваше авто від необов’язкових ушкоджень.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Become a patron at Patreon!

Гібридний кросовер BMW XM Label Red перетворили на “автомобіль безпеки” чемпіонату MotoGP

Почекаємо 5 років: Jeep готує електричну модифікацію позашляховика Wrangler