in

Як держава підтримує електромобільність в Україні: головні ініціативи

Електромобілі у всьому світі з кожним роком набувають все більшого розповсюдження. Лідером у цьому плані є Норвегія, де половина всіх машин, якими користується місцеве населення, є електричними. Зростає популярність електромобілів не сама по собі – практично кожна країна стимулює перехід на машини з електроприводом різними способами.

В Україні можна виділити кілька блоків проблем, що їх необхідно вирішити для стрімкого прориву у питанні розповсюдження електромобілів – і всі труднощі вперто долаються з більшою чи меншою інтенсивністю.

Виробництво

В Україні наразі не існує заводів, які б спеціалізувалися на виробництві легкових електромобілів, та досвід розробки й створення електротранспорту є чималий – у нас випускають електроавтобуси, електровелосипеди, електромотоцикли, а також є чимало умільців, які банально переробляють авто з ДВЗ на електромобілі. Цей потенціал держава прагне використати – вона зацікавлена, щоб заводи з виробництва доступних електромобілів зʼявилися.

Тому законом «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання розвитку галузі екологічного транспорту в Україні» тимчасово, до 31 грудня 2035 року (включно), звільняються від сплати податку на прибуток підприємства, які виробляють електродвигуни для транспорту, сам електротранспорт, зарядні пристрої та літій-іонні батареї для електрокарів або ж видобувають літій.

А до 1 січня 2031 року звільняються від оподаткування ПДВ підприємства, які ввозять на територію України обладнання для виробництва нових транспортних засобів, зокрема й електричних.

До 2029 року не потрібно сплачувати ввізне мито на товари, необхідні для виробництва електротранспорту.

Поява власного виробництва зробить електромобілі доступнішими, а місцеві інженери, якщо вони будуть залучені до розробки машин, зможуть краще орієнтуватися у потребах українських споживачів щодо розміру машини, кліренсу, умов у салоні, вимог щодо швидкості тощо.

А якщо взяти до уваги, що в Україні є власні нерозроблені літієві родовища, то з часом за умови подальшої активної підтримки з боку держави Україна може стати навіть експортером електроавтомобілів.

Пільгове ввезення електромобілів

Пільгове ввезення існує, проте умови кілька разів змінювалися, як і термін дії пільгового періоду. Втім, наразі пільги для ввезення саме електротранспорту існують і передбачають:

  • Відсутність ввізного мита так пенсійного збору;
  • Спрощене розмитнення за допомогою системи «Дія» (у розробці);
  • Нову формулу акцизних податків.

Підтримка електротранспорту у міській інфраструктурі

Електротранспорт має особливі номери – зеленного кольору. Це потрібно для того, щоб ці машини кидалися в очі, адже вони мають низку привілеїв, зокрема – право на парковку у безпосередній близькості біля зарядних пристроїв. 

Прийняті в 2019 році нові Державні будівельні норми вимагають на всіх новостворених парковках передбачити електрозарядки, а до 2030 року облаштувати зарядні станції на всіх парковках країни.

Якщо ж місця біля зарядних станцій будуть займати машини з двигунами внутрішнього згоряння, для їхніх власників передбачені штрафи в розмірі 20-30 неоподатковуваних мінімальних доходів громадян (наразі в грошовому еквіваленті ця сума становить 340-510 грн). 

Та перераховані прерогативи стосуються лише електромобілів, уже вже електромотоцикли на ті ж пільги претендувати не зможуть. Електроавтомобілі постійно перебувають в центрі уваги законодавців, а от електросамокати, гіроскутери та інші само балансувальні транспортні засоби навпаки – не мають свого законодавчого статусу. Уже кілька разів пропонували запровадити зміни до ПДР, щоб визначити правила експлуатації такого транспорту, та зараз суди приділяють цьому транспорту, який періодично потрапляє в ДТП, більше уваги, ніж народні депутати.

Мережа зарядних станцій та способи стимулювати її розростання

Обмежена кількість зарядних станцій також негативно впливає на бажання споживачів придбати електрокар. – і це є найбільшою проблемою для власників автокарів. Бензин або дизпальне можна у крайньому випадку покласти в багажник в каністрах, проте електромобіль досить швидко зарядити батарею може тільки на спеціальних станціях.

Тому закон 8172 є революційним – збільшення мережі, спрощення та здешевлення побудови нових зарядних станцій призведе до того, що з автомобіля будуть зняті обмеження щодо дальності поїздки, адже зарядити акумуляторну батарею можна буде так само просто, як залити у бак рідкого пального чи закачати газ.

Законодавчі інновації стосуються таких моментів:

  • Спрощення вимог земельного законодавства, що регулює питання виділення ділянок для побудови зарядних станцій для електрокарів;
  • Спрощення порядку підключення таких станцій до електромережі, а також здешевлення процесу, оскільки при підключенні до кінця 2024 року не доведеться платити за потужність;
  • Можливість встановлення зарядної станції для потреб мешканців ОСББ, якщо є така технічна спроможність;
  • Приєднання до мереж на пільгових умовах до мереж «Укренерго» кінця 2024 року.

Обмеження на використання неекологічних видів транспорту

Закон 8172 також передбачає обмеження для громадського транспорту:

  • Обмеження на закупівлю транспорту з ДВЗ для громадського використання;
  • З 2036 року запроваджується заборона на використання громадського транспорту з неекологічними двигунами, щоправда, міська влада отримала поки що повноваження для коригування термінів виведення з експлуатації такого транспорту на своїй території.

Обмеження не стосуються громадського транспорту, який обладнаний водневими чи метановими двигунами.

Слід зазначити, що синхронно з Європою, де планують відмовитися до 2035 року від випуску автомобілів з екологічно неблагонадійними двигунами, в Україні розглядають також варіант поетапної заборони автівок з ДВЗ – заборона може стосуватися ввезення на територію України, першої реєстрації таких машин, а з часом обмеження будуть стосуватися й експлуатації такого транспорту.

Зокрема Міністерство інфраструктури України висувало пропозицію розпочати запроваджувати перші обмеження щодо ввезення автомобілів з ДВЗ уже з 2027 року. Якими будуть реальні кроки в цьому напрямку – покаже час.

Чи всі способи підтримки електротранспорту використані?

Україна показує своє бажання долучитися по ініціатив екологічно свідомих держав, проте в силу наших нинішніх обставин чимало ефективних практик пропаганди залишаються для нас недоступними.

Для прикладу, у Норвегії була запроваджена безкоштовна зарядка електротранспорту, безкоштовна парковка, а також дозвіл рухатися смугою для громадського транспорту, що зменшувало ризик потрапити у корок. В Австралії, крім цього, для електрокарів на трасах дозволена більша швидкість.

У багатьох країнах ЄС людям, які купували електротранспорт, надавали субсидію 5-7 тисяч євро. У США держава повертала власнику електромобіля 25% від його вартості, а в Китаї – до 35%. 

В Україні прихильники електротранспорту намагалися лобіювати ідею пільгових кредитів для людей, які купують електромобілі. Проте ця ідея також поки що залишається тільки рожевою мрією.

Та ті кроки, які вже зроблені в Україні, показують, що наша держава має твердий намір запроваджувати у питанні транспорту стандарти, які встановлені у Європейському Союзі.

А значить, купівля електротранспорту сьогодні є правильним вибором.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Become a patron at Patreon!

Колишній виробник iPhone планує випускати найбільшу кількість електромобілів у світі

Китайська BYD випустить конкурента “кубику” Mercedes-Benz, схожого на Land Rover Defender