in ,

Перегони на електричних болідах: що саме робить Formula E такою непередбачуваною

Перегони на електричних болідах: що саме робить Formula E такою непередбачуваною
VALENCIA CIRCUIT RICARDO TORMO, SPAIN - APRIL 25: Antonio Felix da Costa (PRT), DS Techeetah, DS E-Tense FE21, leads Sebastien Buemi (CHE), Nissan e.Dams, Nissan IMO2, Rene Rast (DEU), Audi Sport ABT Schaeffler, Audi e-tron FE07, Sergio Sette Camara (BRA), Dragon Penske Autosport, Penske EV-5, Pascal Wehrlein (DEU), Tag Heuer Porsche, Porsche 99X Electric, Edoardo Mortara (CHE), Venturi Racing, Silver Arrow 02, Robin Frijns (NLD), Envision Virgin Racing, Audi e-tron FE07, and Stoffel Vandoorne (BEL), Mercedes Benz EQ, EQ Silver Arrow 02, at the start during the Valencia E-Prix II at Valencia Circuit Ricardo Tormo on Sunday April 25, 2021 in Valencia, Spain. (Photo by Alastair Staley / LAT Images)

Formula E – унікальні перегони. Перебіг чемпіонату може бути дуже непередбачуваним, і зараз ми розповімо, чому саме так відбувається.

Якщо є одне слово, яке може охарактеризувати Чемпіонат Світу ABB FIA Formula E, так це саме непередбачуваність. На сьогоднішній день серія має шість різних переможців гонок у 7 Сезоні – можемо говорити про Formula E як одну з найбільш конкурентних серій перегонів. То що саме робить цю серію електричних вуличних гонок настільки складно прогнозованою?

Це драйвери? Автомобілі? Формат? Або це схеми, по яких змагаються команди? Давайте подивимось.

Автомобілі

Автомобілі другого покоління Формули Е (Formula E’s Gen2) – це друга ітерація повністю електричних болідів з відкритими колесами, що виїжджають на трек, та побудовані у суворій відповідності з набором правил, які визначають, що командам можна робити з машинами.

Ідея полягає у вирівнюванні умов змагань та підтримці рівня конкуренції настільки жорстким, наскільки це можливо, – і одночасно пропонуючи можливості для блискучої техніки, щоб змінити ситуацію. Шасі, акумулятор, аеродинаміка, шини та засади загалом – однакові по всьому, і це значно обмежує витрати на розробку та відкриває двері для участі у чемпіонаті ще більшої кількості команд та змагання за нагороди.

Де дійсно інженери, команди та виробники можуть змінити ситуацію – це головний силовий агрегат та програмне забезпечення, а також задня підвіска автомобіля та його налаштування.

Перегони на електричних болідах: що саме робить Formula E такою непередбачуваною

Вихідна потужність кожного автомобіля обмежена електронікою до 200 кВт в гоночних умовах, тому все залежить від того, як керувати цим потужним 270-сильним болідом настільки ефективно, щоб знайти оптимальний компроміс між темпом та залишком енергії.

“Загалом, ми можемо змінити наші амортизатори, кліренс, розвал, ніс, трохи геометрії на задніх пружинах, торсіонних стійках і багато чого на програмному забезпеченні, але у загальній схемі це не так багато”, – каже Андре Лоттерер від Porsche. – У нас є трохи аеродинаміки, яку ми також можемо зробити з переднім клапаном. Але так, це майже все”.

“Це ще багато варіантів поєднання цих комбінацій, особливо з боку програмного забезпечення. Ми можемо зробити багато налаштувань: як гальмує автомобіль, як ти можеш впливати на мотор у будь-який момент у куті. Тому це дуже, дуже хороший виклик, коли ви можете поєднати багато речей, щоб оптимізувати характеристики свого автомобіля “

Перегони на електричних болідах: що саме робить Formula E такою непередбачуваною

Водії

Відомий факт, що автомобілями Formula E керувати дуже не просто, це вимагає від водія досить екстремальних навичок. На щастя, цих навичок вистачає водіям чемпіонату Fomula E. Тут є колишні пілоти Формули 1, переможці Ле-Ману, чемпіони перегонів на витривалість FIA World Endurance, GT, Super Formula, переможці та чемпіони Formula 2. Цей перелік можна продовжувати. Це дійсно найбільш конкурентний лайн-ап пілотів в автоспорті.

“Коли машини дуже схожі, а водії настільки конкурентоспроможні, виходить дуже щільна сітку”, – говорить Нік де Фріс з Mercedes-EQ. – Варто лише прокинутися не з тієї ноги, це одразу ставить під загрозу результат і результативність”.

“Хоча, можливо, в інших чемпіонатах трохи більше розподілу по сітці, так що навіть якщо ви не можете показати максимум в день перегонів, ви все одно десь поруч із подіумом, тоді як у Формулі Е ви знаєте, що це може негайно відкинути вас далеко від лідера”.

Гоночний дизайн

З таким великим талантом та досвідом у пелотоні поряд з не менш конкурентоспроможними автомобілями, водієві потрібно багато, щоб вийти на перше місце, і не дуже, щоб все це пішло не так. Якщо водій фейлить, це не схоже на 10-секундний проміжок у наступного водія. Водій позаду тут же, щоб обійти тебе, так само, як і водій після нього і наступний та наступний за ним.

Цьому допомагає дизайн самого автомобіля. Крила та кузов не створюють надмірної притискної сили, а електрична трансмісія не викачує гарячі важкі вихлопні гази двигуна внутрішнього згоряння. Як результат, машина позаду не їде у потік брудного турбулентного повітря, що зменшило б аеродинамічне зчеплення та перегріло шини.

Це означає, що машини Формули Е можуть мчати один за одним ніс-до-хвоста. Насправді, там навіть є спеціально побудований дифузор, який допомагає розподілити повітряний потік від задньої частини автомобіля, щоб забезпечити ще більш тісні перегони.

Перегони на електричних болідах: що саме робить Formula E такою непередбачуваною

“Ми можемо їхати дуже близько один до одного, майже на коробці передач, і це дозволяє проводити дуже тісні перегони та багато обгонів”, – говорить Мітч Еванс від Jaguar Racing.

“Оскільки машини дуже вузькі, ми завжди можемо легко мчати поруч один з одним, навіть у місцях, де є місце лише для однієї чи двох машин. Наші машини також відносно міцні, тому ми також можемо трохи торкнутися і все одно залишатися в гонці”, – додає Лоттерер.

Вуличні бійці

Міські вуличні траси Формули Е є ще одним фактором непередбачуваності. Вузькі міські траси, де помилка може коштувати дуже дорого, де майже нема місця для обгону, і де межі траси – це різниця між успіхом і кінцем вашої гонки.

“Перегони, мабуть, є найщільнішими, які тільки можна знайти, я думаю, що це навіть щільніше, ніж турингові автомобільні перегони, тому що ми опиняємося як раз посередині між стінами та огорожею”, – додає Лоттерер. – Ми маємо прокласти собі шлях, якщо хочемо обігнати”.

“Ми привозимо перегони до нових міст, які ніколи до цього не приймали перегонів, і це не щось на зразок Монако, де перероблений асфальт, особливо для перегонів, ми досить часто їдемо на дуже вибоїстих трасаї, на трохи брудних поверхнях. Отже, нам дуже важко це опанувати”.

“Коли ми мчемось між стінами, завжди граємо з вогнем, граючись між ризиком та винагородою протягом цілого дня – кваліфікація та перегони. Це робить Формулу Е справді складним чемпіонатом”, – каже Еванс.

“Це не похибка, коли ви тільки-но поставили ногу якось неправильно, але ж це знаєте лише ви. Але вже через пару сантиметрів це може призвести, і ви це знаєте, до DNF (“не фінішував” – прим. AUTOGEEK) або аварії, – додає де Фріз. – Подивіться на те, що трапилося з нами в Римі під час першої гонки. На звичайній трасі цього ніколи б не сталося. Це був просто неправильний час і неправильне місце. Це непередбачуваність Формули Е”

Формат гонки

Одноденний формат гонки також грає не останню роль у непередбачуваності та конкурентності. Також він дозволяє водіям, незалежно від стартової позиції, мати шанс на вдачу та славу. Кваліфікаційні заїзди також піднімають градус змагань. Шестеро найкращих в чемпіонаті їдуть першими, і трек постійно змінюється, стає чистішим та швидшим від сесії до сесії. А ті, хто посідають нижчі місця в таблиці пілотів, мають шанс опинитися дедалі вище у фіналі кваліфікації.

Погода також може відігравати потужну роль у результатах, як ми це вже бачили у Валенсії з деякими пілотами, які отримали перевагу від сухого треку, та іншими, яким довелося боротися із падаючим дощем.

Прекрасний хаос Формули Е

Поєднання всіх цих факторів вдихають життя у перегони і роблять їх ще більш непередбачуваними.

“Ми всі маємо однакову кількість енергії в кінці дня”, – говорить Лоттерер. “Ми майже опиняємось без заряду на останньому колі, але нам вистачає, щоб перетнути фінішну лінію. Але іноді у когось не вистачає енергії, бо він не мав правильної стратегії. Отже, завжди відбувається якась драма. У Мексиці Паскаль (Верлейн) ) вів гонку до останнього метра, і у нього не вистачало енергії, і Лукас (ді Грассі) переміг”.

“Я ще не знаю, як це працює”, – каже де Фріз. “Це настільки динамічно, і це так, що весь час відрізняється. Наприклад, якщо ви перебуваєте в Групі 1 у відборі, і ви знаєте, що відбулася суттєва зміна покриття на треку, і ви опиняєтесь позаду пелетону. Ви розумієте, що ви” боретеся за один-два бали, але вам потрібно їх взяти”.

“Уявіть себе на моєму місці в машині, – каже Еванс. – У мене є ще 24 хлопці, які намагаються мене перемогти. Я намагаюся обійти їх, в той час, коли вони намагаються обійти мене, щоб проїхати ці справді дуже хитрі траси, які провокують тебе на помилки. Я намагаюся керувати своєю енергією та намагаюсь триматися подалі від стін, намагаючись перемогти всіх інших хлопців. У мене є інженер, який розмовляє зі мною майже на кожному колі. Це звучить, ніби вибух мозку, але це справді приносить результат, коли ви все робите правильно”.

Нагадаємо, наступний, 8-9 (спарений) етап Formula E відбудеться вже цими вихідними, 19-20 червня 2021 року, у Мексиці. Гонка пройде у передмісті містечка Пуебло, на треку Автодрому імені Мігеля Абеда (Autodromo Miguel E. Abed), неподалік діючого вулкану Попокатепетль (Popocatepetl).

За матеріалами fiaformulae.com

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Перегони на електричних болідах: що саме робить Formula E такою непередбачуваною
Nokian Tyres встановили сонячну електростанцію розміром із два футбольних поля на даху будівлі

Nokian Tyres встановили сонячну електростанцію розміром із два футбольних поля на даху будівлі

Новий гібридний суперкар Ferrari F171 конкуруватиме із McLaren: опубліковано відео анонс

Новий гібридний суперкар Ferrari F171 конкуруватиме із McLaren: опубліковано відео анонс