in

На словах та на ділі: як правильно зберігати та експлуатувати електромобіль взимку

Про експлуатацію електромобілів взимку ходить безліч міфів: погано заряджається, швидко розряджається, в салоні холодно і рукавички краще не знімати. Та якщо знати декілька простих правил – більшість електромобілів у зимовій експлуатації не поступатимуться авто з ДВЗ, а інколи їх навіть перевершать.

Де зберігати?

Більшість автомобілів українці тримають надворі, хоча взимку раціональніше зберігати їх у підземному паркінгу, гаражі тощо. Це заощадить час на очищенні від снігу та льоду, та й авто менше промерзає. До того ж, це – економія електроенергії. Увімкнені обігріви обледенілого скла та дзеркал витрачають кіловати тягової батареї. 10 хв обігріву можуть зменшити запас ходу на декілька кілометрів.

Якщо ж залишати електромобіль на тривале зберігання, підключеним до зарядної станції, то навіть з побутовою розеткою за ніч батарея отримає 15-20 кВт·год енергії, якої у мороз вистачить на 80-100 км пробігу. А якщо електромобіль може дистанційно прогріти салон, то енергія надходитиме не з батареї, а з мережі.

Як заряджати?

Фізика процесу заряджання літій-іонних акумуляторів така: не можна заряджати батареї, коли температура їх елементів опускається нижче -5°C. Хоча в сучасних електромобілях встановлені пристрої, які спеціальними ТЕНами підігрівають охолоджуючу рідину, що циркулює через батарею. Тому якщо власник підключить холодний електромобіль до зарядної станції у -5 чи – 10°C – авто покаже старт заряджання, але перед поповненням енергії витратить її у малій кількості на прогрів теплоносія-антифризу. Тому для власника сучасного електромобіля процес зарядки взимку та влітку принципово не відрізняється. 

Виробники рекомендують заряджати електромобіль вдома від побутової розетки або використовуючи WallBox. Перебування авто у відносно теплому приміщенні – це підготовка мікроклімату в салоні з меншою витратою електроенергії.

Якщо ж треба зарядити електромобіль на вулиці, то варто подбати про чистоту лючка, під яким ховається роз’єм, і самого порту – прибрати сніг, щоб волога не потрапила всередину. Оригінальний кабель заряджання не боїться незначних опадів, та все ж у дощ чи сніг заряджатися не рекомендується, з метою безпеки. Втім, багато залежить від вузла зарядки авто: наприклад, в електричному Volvo XC40 завдяки ущільнювачу лючок щільно прилягає до кузова і навіть в хуртовину під ним не накопичується волога.

Як їздити?

У електромобілях 3 основні джерела споживання електроенергії. Головний – це рух. Другий споживач – кліматична установка, обігрів або охолодження салону. І найменше електроенергії споживає допоміжне обладнання – освітлення, склоочисники, аудіосистема та ін.

Взимку Volvo рекомендує тримати заряджену батарею, тому що мінусові температури – це підвищені вимоги до батареї і трохи знижена ємність. До того ж, заряд як мінімум у 30-40% – це рекомендація, яка діє і для ДВЗ щодо запасу бензину в баку. Взимку є висока імовірність потрапити в затор, спричинений опадами.

Перевага електромобіля взимку: на відміну від авто із ДВЗ, його не потрібно прогрівати. За низької температури батареї бортова електроніка короткочасно обмежить її віддачу для безпечної експлуатації. Але час цього прогріву значно нижчий, ніж у бензинових і тим паче дизельних авто. 

Критичним порогом для електромобілів є температура у -10°C: нижче цієї позначки суттєво скорочується запас ходу. До такого морозу, багато електромобілів для опалення салону використовують безкоштовне тепло батареї – насос проганяє теплий антифриз через опалювач, чим і обігріває пасажирський відсік. А ось за сильних морозів додатково використовується електричний обігрівач.

Дослідження Volvo показують, що активовані обігрів керма та крісел швидше зігрівають водія та пасажирів, ніж тепловий вентилятор для прогрівання повітря в салоні. Тому електричний кросовер XC40 обладнаний трирівневими підігрівами 4-х крісел та керма навіть у початковій комплектації.

Щодо безпеки, на слизькому покритті електромобіль має свої переваги. Приміром, XC40 Recharge можна керувати однією педаллю: при відпусканні педалі акселератора авто автоматично сповільнюється за допомогою рекуперації енергії. Цей режим рекомендовано для слизького та засніженого покриття: він стабілізує курс руху і мінімізує блокування коліс. Відбувається м’яке гальмування «двигуном», а не гідравлічними гальмами коліс.

Раціональне використання електромобіля – це і вибір правильних зимових шин, з відповідною енергоефективністю. Модель гуми з високим показником економічності збільшить пробіг на одному заряді батареї. Залежно від опору коченню шини, її вплив на витрати енергії варіюватиметься від класу А (кращий показник) до класу Е (базова економічність). Із шинами вищого класу економічності витрачається менший заряд батареї, а також зменшується вплив на екологію. 

Важливо пам’ятати, що у холоди тиск у шинах падає. Тому треба регулярно перевіряти цей параметр, адже у приспущених шин коефіцієнт опору коченню набагато вищий, ніж у коліс з нормальним тиском. 

У сучасних електромобілях встановлено безліч систем, які значно підвищують комфорт під час керування. Наприклад, перед початком поїздки в нульову температуру Volvo може автоматично вмикати електрообігрів лобового та заднього скла, щоб мінімізувати їх запотівання і зберегти оглядовість. XC40 Recharge орієнтується на різницю салонної та забортної температури і визначає необхідність активації обігрівів.

Сучасний електромобіль у зимовий період не викликає значно більше труднощів, ніж автомобіль із ДВЗ. Особливо якщо враховувати умови експлуатації, знати, як працює електромобіль та використовувати усі його можливості.

Як раніше повідомляв Autogeek, за дев’ять місяців після офіційної прем’єри на український ринок прибув новий електромобіль Volvo С40 Recharge.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Become a patron at Patreon!

Левова частка нагород може дістатися PEUGEOT – одразу три автомобілі Бренду претендують на титул «Автомобіль року в Україні»

Електромобільний стартап Canoo покинули всі топ-менеджери: залишилися тільки троє засновників