in

Як потрібно правильно обслуговувати ГБО і де це робити

MY12 VE LPG Commodore Berlina sedan badge detail (Australia)

Автомобільні інженери поки що не винайшли кращого способу заощаджувати на пальному, як газобалонне обладнання для бензинового двигуна. Але щоб дійсно економити гроші і не мати додаткових проблем, ГБО треба правильно обслуговувати. Що це значить і у чому можуть бути загрози?

Як і кожна система автомобіля, газобалонне обладнання потребує певного догляду. На перший погляд його сервіс здається нескладним, але якщо він буде неякісним, ГБО втратить свій головний сенс – замість економії власник отримає додаткові витрати.

Варто також сказати, що економія за допомогою переводу машини на пропан-бутан – річ доволі хитка і залежна від кількох умов. Краще знати про них завчасно, бо якщо їх не дотримуватись, сенсу витрачатись на комплект ГБО просто не буде. 

Як влаштоване ГБО 

Для початку треба розібратися з конструкцією ГБО для сучасного автомобіля – з бензиновим двигуном з розподіленим впорскуванням пального у впускний колектор.

Газ пропан-бутан (скраплений нафтовий газ, СНГ, LPG) на борту автомобіля зберігається в балоні у рідкому вигляді під тиском 10 – 20 атм. Перед поданням у двигун СНГ переводиться у газоподібний вигляд, і впорскування відбувається через газові форсунки. Керує процесом електроніка, яка спирається на дані штатного ЕБУ автомобіля. Вона ж перемикає живлення двигуна з бензину на газ і навпаки, хоча за бажання водій може обрати пальне сам.

Запуск мотора завжди відбувається на бензині, а після прогріву двигуна автоматика перемикається на газ. Навіть якщо двигун гарячий, старт все одно буде на бензині – для збереження бензинових форсунок треба, щоб вони попрацювали хоча б кілька хвилин.

Отже, основні компоненти ГБО IV покоління такі:

  • Балон. Буває циліндричний чи тороїдальний (другий значно дорожче). Виготовляється із сталі чи полімерів, має запас міцності до 30 атм;
  • Мультиклапан. Модуль, який встановлюється на балоні, включає в себе запобіжний клапан (скидання надмірного тиску) і так званий швидкісний клапан (перекриває магістраль від балона до двигуна у випадку її обриву). Тут же є клапан-поплавок (не дає заправити балон більш як на 85%) і два вентилі, якими вручну перекривають трубку до двигуна і трубку до заправної горловини.
  • Редуктор. Розташований під капотом прилад, в якому рідкий газ перетворюється на газоподібний. Для цього скраплений СНГ потрібно підігріти – і це робить гарячий антифриз системи охолодження двигуна, підведений по спеціально прокладених шлангах.
  • Клапан електромагнітний. Відкриває подачу газу на магістралі від балона до редуктора разом із вмиканням режиму “газ” та перекриває його при переході в режим “бензин”. На інжекторних двигунах (IV покоління ГБО) спрацьовує за командою електронного блоку управління;
  • Фільтр рідкої фази. Друга назва – фільтр грубого очищення.Очищує скраплений газ від твердих частинок і рідких включень – конденсату, смол, згустків, не пропускаючи їх у редуктор і в такий спосіб захищаючи його від передчасного виходу з ладу.В сучасних системах цей фільтр часто буває виконаний в одному корпусі з редуктором (наприклад, популярні моделі Tomasetto) або з електромагнітним клапаном.
  • Фільтр парової фази.  Друга назва – фільтр тонкого очищення.Фільтрує СНГ, коли він уже перейшов у газоподібний вигляд, тобто встановлюється між редуктором і форсунками. Найчастіше одноразовий і має вигляд окремого пристрою, але у більш дорогому виконанні має форму відстійника зі змінним елементом.
  • Форсунки. Це пристрої для дозованого подання газу у впускний колектор, на кожен циліндр припадає одна форсунка. Всі чотири зазвичай стоять на одній планці, а газ від них гумовими трубками прямує до інжекторів, врізаних у впускний колектор двигуна.
  • Заправний клапан. Може бути встановлений під лючком бензобака поряд з бензиновою горловиною, а може бути врізаним в бампер чи заднє крило неподалік балона – на видному або в потаємному місці.
  • Трубопроводи. Трубки, які з’єднують усі вищезгадані компоненти ГБО. Важливо, щоб вони не були перегнуті при монтажі і те, наскільки якісно виконані різьбові з’єднання цих трубопроводів з компонентами системи. Трубки, які під’єднують форсунки, зазвичай гумові, їх теж не можна перегинати, а ще чим вони коротші, тим краще.
  • Електронний блок управління (ЕБУ). В інжекторних системах (ГБО IV покоління) керує моментом і тривалістю відкриття газових форсунок, а також автоматичним перемиканням з бензину на газ і навпаки (коли балон спустошиться).
  • Пульт керування. Невеличка панель, яка кріпиться у зручному для водія місці на торпедо. На ній є одна чи дві кнопки для перемикання режимів “бензин”/“газ” та кольоровий індикатор активованого режиму. Зазвичай також має на лицьовій стороні світлодіодний вказівник рівня газу в баку – дуже приблизний, між іншим.

Що треба обслуговувати в ГБО 

На щастя, якоїсь особливої уваги сучасне ГБО не потребує. Але йому потрібно регулярне обслуговування, і як правило, періодичність встановлює майстерня-інсталятор системи, спираючись на дані виробників газових компонентів. Найчастіше ТО для газової паливної системи рекомендується через кожні  10 тис. км. Перелік робіт такий:

  • Огляд системи на предмет протічок газу і пошкодження трубопроводів та їх з’єднань;
  • Перевірка трубопроводів та балона під тиском;
  • Перевірка трубопроводів системи охолодження, підключених до редуктора;
  • Злив конденсата з редуктора;
  • Заміна фільтрів;
  • Перевірка електромагнітного клапана;
  • Перевірка клапанів та вентилів мультиклапана;
  • Сканування (діагностика) електронних блоків для пошуку інформації про збої та помилки;
  • Чистка та налаштування форсунок (у випадку потреби за підсумками діагностики)
  • Налаштування подання газу (у випадку потреби за підсумками попередніх робіт).

Важлива обставина: деякі сервісні роботи – наприклад, очищення форсунок та електромагнітного клапана – можуть привести до потреби налаштування системи. Крім того, важливо, щоб всі форсунки мали однакову пропускну спроможність, тобто відміряли однакові порції газу – інакше двигун працюватиме нестабільно, втрачатиме потужність і споживатиме зайве пальне.

При тому достеменні дані про результат налаштувань можна отримати лише за наявності діагностичного сканера з відповідним софтом. Тобто далеко не на кожній СТО після завершення регламентних операцій ваше ГБО можуть налаштувати так, що двигун буде споживати мало газу, але видавати належну потужність і обертовий момент.

Але це ще не всі ризики, які несе для ГБО звернення на СТО недостатньо високого рівня.

Ризики при обслуговуванні ГБО

“ГБО призване економити гроші автовласнику на різниці в вартості палива, але є і протилежна сторона цієї історії – ризики сплатити за дорого вартісний ремонт двигуна. І це не припущення, а статистика з наших автосервісів. Чому двигун виходить з ладу через ГБО? Є декілька основних причин, хоча таких може бути і більше”, – зазначили у Департаменті сервісу корпорації УкрАВТО.

Справа в тому, що згоряння скрапленого газу відбувається довше, ніж згоряння бензину. Таким чином, часткове горіння (догорання) газо-повітряної суміші може відбуватись в випускному колекторі ДВЗ. В першу чергу в зоні ризику знаходяться випускні клапана. Їх прогорання є найбільш розповсюдженою проблемою.

Інші негативні явища, як-то зменшення ступеню змащення циліндро-поршневої групи, через те, що бензин має парафіни та жири, а газ ні, до уваги не приймаємо.

 Причини такого явища:

  • старі мотори, які розраховані на більш низькі температури та навантаження в принципі;
  • не якісне та/ти невірно відрегульоване/підібране ГБО під мотор, з точки зору затримки запалення.
  • Не якісний скраплений газ, у якого збільшений час горіння (із-за домішок).

Наші базові рекомендації:

  • Встановлювати ГБО тільки на спеціалізованих СТО чи дилерських автоцентрах, які мають відповідні ліцензії та надають тривалу гарантію на свою роботу та встановлені компоненти;
  • НЕ економити на заправках, використовувати скраплений газ великих та перевірних АЗС.

І головне – при появі будь яких проблем з роботою двигуна на ГБО, звертатись до спеціалістів.

Помилки при обслуговуванні ГБО

Одна з головних небезпек при некваліфікованому обслуговуванні ГБО у тому, що можуть бути порушені налаштування, при якому автомобіль споживає найменшу кількість газу і при тому зберігає гідну динаміку.

  • Непомічене засмічення трубопроводів системи охолодження, підключених до редуктора. Оскільки шланги системи охолодження формально не є частиною ГБО, невідповідальні майстри при регламентному огляді уваги їм не приділяють. Але проблеми в цих трубопроводах призводять до обмеження постачання гарячого антифризу і недостатнього нагріву редуктора. Що в свою чергу провокує його передчасне старіння, проблеми з перетворенням газу, хаотичне перемикання режимів “бензин” і “газ”.
  • Порушення налаштувань системи подання газу. Систему можна налаштувати або на більшу віддачу двигуна, або на більш економічну роботу. Як правило, власник бажає економічності з більш-менш прийнятною динамікою, але досягти таких налаштувань непросто, це доволі копіткий процес, часто результату вдається досягти у кілька етапів. Некваліфікований або неретельний майстер на СТО, яка не дорожить своїм ім’ям, часто настільки тонкими налаштуваннями не переймається.
  • Непомічені відхилення в роботі форсунок. Двигун з порушеними налаштуваннями форсунок може зовні працювати цілком задовільно. Але в режимі часткового або повного навантаження робота може бути нерівномірною, із збільшеною витратою газу і запахом з вихлопної труби. Найгірше те, що постійна робота із забрудненими чи зношеними форсунками може призвести до прогорання клапанів ГРМ двигуна;
  • Неправильно підібраний змінний вкладиш фільтра. Повної стандартизації газових фільтрів немає, тому цілком реальна ситуація, коли у корпус майстер – свідомо чи випадково – встановлює фільтрувальний вкладиш меншого розміру. Ніякого очищення газу в такому випадку не буде;
  • Ігнорування проблем редуктора. Забруднений зсередини або пошкоджений через хронічний недогрів редуктор стає причиною бідної паливно-повітряної суміші. А це в свою чергу призводить до перегріву і прогорання випускних клапанів ГРМ;
  • Непомічена нещільность електромагнітного клапана. Якщо клапан частково пропускає газ у закритому стані, робоча суміш двигуна буде перезбагачена – що означає перевитрату пального і порушення віддачи двигуна. З часом проблема поглибиться і одного разу двигун відмовиться працювати в режимі “бензин”;

Усьому є межа

Економити на тому, що використовується для економії, безглуздо. Такий ефективний засіб заощадження коштів як ГБО може сам перетворитися на помпу для викачування грошей з гаманця власника. Тому так важливо раз і назавжди визначитись для себе: щоб мати зиск з газобалонного обладнання, недешевого в будь-якому випадку, треба, по-перше, обрати якісний комплект обладнання, по-друге, встановити його у компетентних майстрів, і по-третє – на такій же перевіреній СТО його обслуговувати.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Become a patron at Patreon!

Замість електромобілів: Ford планує сфокусуватись на виробництві та продажах гібридів

Акції виробника електромобілів Fisker зросли в чотири рази: у чому причина