Якість палива на наших заправках стала приблизно однаковою, і все частіше вибір АЗС диктується другорядними факторами. Тут і зручність розташування, і накопичувальні програми, і якісна кава і різноманітність хот-догів – найбільш затребуваних перекусів на АЗС.
Тому сьогодні мережі, що не пропонують фастфудівське меню і карту кавових напоїв, можна перерахувати по пальцях. Це або компанії-одноденки, які готуються до перепродажу, або відверті дискаунтери.
Навіть консервативний ANP повернувся обличчям до ринку, розуміючи, що втрачає клієнтів саме через слабку номенклатуру супутніх товарів. У той час як його моторніші суперники уводять значну аудиторію у придорожнього громадського харчування за рахунок фіксованих цін, високих стандартів якості і мінімального часу обслуговування.
З десятка популярних заправних мереж сьогодні лише Marshal не пропонує своїм клієнтам хот-доги. Зіткнувшись з труднощами їхнього приготування і реалізації, одна з найстаріших мереж України в цьому році вирішила і зовсім виключити цю позицію зі свого меню.
В лабораторії
Фахівці столичного “Інституту споживчих експертиз” придбали хот-доги і каву в десяти популярних заправних мережах і відправили проби в державну лабораторію “Укрметртестстандарт” і дві дегустаційні комісії.
В першу чергу перевірці піддався головний інгредієнт хот-дога – сосиска (ковбаска). Вона повинна бути тільки вищого гатунку, тобто відповідно до ДСТУ, не містити крохмалю. І в жодному з дев’яти зразків його слідів не виявлено. Інший стандарт обмежує масову частини вологи в таких виробах максимум 75%. І знову всі спроби уклалися в норматив, причому з помітним запасом.
Фізико-хімічні показники хот-догів
Мережа | Наявність крахмалу | Масова частка вологи, % |
БРСМ НАФТА | Не виявлено | 59,2 |
КLО | Не виявлено | 61,7 |
ОККО | Не виявлено | 67,6 |
SHELL | Не виявлено | 60,5 |
SOCAR | Не виявлено | 63,5 |
UPG | Не виявлено | 58,6 |
ANP | Не виявлено | 61,7 |
GLUSCO | Не виявлено | 65,8 |
AMIC | Не виявлено | 60,7 |
WOG | Не виявлено | 63,6 |
Але одна справа – знайти надійного і відповідального постачальника інгредієнтів, і інше – вибудувати правильний логістичний алгоритм плюс навчитися зберігати напівфабрикати з дотриманням всіх санітарно-гігієнічних норм.
Зокрема, в сосисках не повинно бути бактерій групи кишкових паличок і мезофільних аеробних і факультативно анаеробних мікроорганізмів. На щастя, мікробіологи не знайшли в продуктах ніяких слідів коліформ і перевищення МАФАМів.
Мікробіологічні показники
Мережа | Кількість МАФАМ, КУО в 1 г (не більше 1,0·103) | Коліформи, в 1 г (не допускається) |
БРСМ НАФТА | Менше 102 | Не обнаружено |
КLО | Менше 100 | Не виявлено |
ОККО | Менше 102 | Не виявлено |
SHELL | Менше 103 | Не виявлено |
SOCAR | Менше 103 | Не виявлено |
UPG | Менше 102 | Не виявлено |
ANP | Менше 102 | Не виявлено |
GLUSCO | Менше 103 | Не виявлено |
AMIC | Менше 102 | Не виявлено |
WOG | Менше 102 | Не виявлено |
Але одна справа норми і зовсім інше – смак. Знайти оригінальний і при цьому органічний смак при настільки мізерному числі інгредієнтів (булка, сосиска, приправи), під силу далеко не всім.
Що і підтвердила наступна експертиза, в якій брали участь не тільки професійні дегустатори, так і «народні» пробанди – звичайні автомобілісти. Обидві групи оцінювали смак “гарячих собак” за 10-бальною шкалою. Вищі оцінки отримали продукти відразу двох мереж – БРСМ НАФТА і KLO.
До речі, мережа БРСМ НАФТА стала і чемпіоном за пропозиціями – відразу десяток видів проти 3-5 позицій у інших. А хот-дог від KLO був відзначений за дуже смачні булки.
Асортимент
Мережа | Бал |
БРСМ НАФТА | 10 |
КLО | 9 |
ОККО | 9 |
SHELL | 8 |
WOG | 9 |
UPG | 8 |
GLUSCO | 8 |
ANP | 7 |
AMIC | 8 |
MARSHAL | 5 |
SOCAR | 9 |
У хот-дога від Glusco пробанди відзначили суху, неапетитну булку і недолік соусів. У Shell недостатня кількість соусів погіршилося їх якістю.
Найслабший результат – у SOCAR, який і раніше отримував нарікання за невиразний смак і якість булок. На цей раз бали були знижені за те, що сосиски не смажать на грилі, а розігрівають в мікрохвильовій печі, що серйозно позначається на смаку і соковитості продукту. У ANP сосиска в готовому хот-дозі виявилася і зовсім холодної – і це при найвищій ціні. Так що людський фактор все ще відіграє важливу роль навіть у фаст-фуді.
Дегустаційна оцінка (хот-доги)
Мережа | Експерти | Пробанди | Сума балів |
БРСМ НАФТА | 10 | 10 | 20 |
КLО | 10 | 10 | 20 |
ОККО | 9 | 9 | 18 |
SHELL | 8 | 8 | 16 |
WOG | 8 | 9 | 17 |
UPG | 9 | 8 | 17 |
GLUSCO | 8 | 9 | 17 |
ANP | 8 | 8 | 16 |
AMIC | 9 | 9 | 18 |
SOCAR | 7 | 6 | 13 |
Кавові війни
Ще швидше, ніж хот-доги, на АЗС росте реалізація кавових напоїв – у окремих мережах вони за останній рік зросли в 3-4 рази. Використання преміальних кавоварок, високоякісних сортів арабіки, виключно натурального молока призвели до того, що coffeebreak на заправках стає для автомобілістів щоденним ритуалом.
Найпопулярнішими кавовими напоями серед водіїв залишаються “еспресо” і “американо”. Навіть економний ANP, за прикладом БРСМ НАФТА, розщедрився на апарати WMF вартістю з новий легковик. ОККО, традиційний кавовий лідер, вважає за краще не менш дорогі німецькі кавомашини Melitta, а Shell, SOCAR і WOG – швейцарські Franke. Тому не варто дивуватися тому, що заправки відбирають клієнтуру у закладів громадського харчування не тільки на периферії, а й у межах міста, стаючи серйозними конкурентами кафе і кав’ярнях.
Як і у випадку з хот-догами, в дегустаційному процесі брали участь не тільки професійні дегустатори, так і «народні» пробанди. І “еспресо”, і “американо” отримали дуже високі бали. За винятком мережі Marshal (застарілі кавомашини, гірка арабіка) практично всі спроби виявилися високої якості. Максимальні 20 балів заробили все ті ж БРСМ НАФТА, OKKO, KLO, WOG і SOCAR.
Дегустаційна оцінка (кава, середній бал за обидва напої)
Мережа | Експерти | Пробанди | Сума балів |
БРСМ НАФТА | 10 | 10 | 20 |
КLО | 10 | 9 | 19 |
ОККО | 10 | 10 | 20 |
WOG | 10 | 10 | 20 |
SOCAR | 10 | 10 | 20 |
UPG | 9 | 9 | 18 |
GLUSCO | 8 | 8 | 16 |
ANP | 8 | 9 | 17 |
AMIC | 7 | 8 | 15 |
MARSHALL | 7 | 6 | 13 |
SHELL | 10 | 8 | 18 |
Підсумки
Підсумки експертизи не можуть не радувати – якість, рецептура і асортимент на українських АЗС ростуть з року в рік. Більш того, відразу кілька мереж йдуть ніздря-в-ніздрю і явного лідера, яким довгий час був ОККО, сьогодні немає. Тепер компанію галичанам складають БРСМ НАФТА і KLO.
У топових позиціях БРСМ виявилися завдяки партнерству з найбільшим українським обжарювальником Gemini Espresso – компанія забезпечує мережу свіжообсмаженою кавою і автоматичними кофемашинами WMF, які без допомоги спеціально навченого персоналу готують каву високої якості.
Ціна
Мережа | Ціна, грн./бал (макс.5, нижче 30 грн. – 5, до 35 грн. – 4, вище 35 – 3) | Сума |
БРСМ НАФТА | 29,9/5 | 5 |
КLО | 35/4 | 4 |
ОККО | 35/4 | 4 |
WOG | 35/4 | 4 |
SOCAR | 36/3 | 3 |
UPG | 38/3 | 3 |
GLUSCO | 26/5 | 5 |
ANP | 44/3 | 3 |
AMIC | 26,95/5 | 5 |
MARSHAL | 0/0 | 0 |
SHELL | 37/3 | 3 |
А ось ANP, UPG, AMIC і особливо Marshal є що покращувати. Також варто відзначити, що більшість операторів закуповують сосиски для хот-догів у однієї компанії – «Premier Food», що володіє брендом Mr.Grill, національного лідера в сегменті комплексного обслуговування систем громадського харчування.
Як показала експертиза, інгредієнти, що поставляються даною компанією, дуже високої якості, що говорить про правильні технології виробництва і налагодженої логістики. До слова Premier Food має власне сертифіковане виробництво і виготовляє сосиски з високоякісної сировини, натурального м’яса і спецій.
Загальний бал
Мережа | Бал |
БРСМ НАФТА | 55 |
КLО | 52 |
ОККО | 51 |
WOG | 50 |
SOCAR | 45 |
UPG | 46 |
GLUSCO | 46 |
SHELL | 45 |
AMIC | 46 |
ANP | 43 |
MARSHAL | 18 |
Андрій Бабенко
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: