Реалії українського ринку вживаних авто сьогодні такі, що знайти машину з рідним, офіційним пробігом видається надто складною задачею. AUTOGEEK спільно з департаментом сервісу УкрАВТО розглянули найбільш популярні міфи стосовно машин з “чесним” та “нечесним” пробігом.
Магічні 100 тисяч
Багато автомобілістів при виборі машини з пробігом намагаються знайти авто з меншим пробігом – хоча б до 100 тисяч км. Нібито і стан у таких машин буде кращий, і прослужать вони довше. Експерти зазначають, що така думка сформувалася через те, що в Україні немає організованого ринку автомобілів з пробігом і немає офіційного джерела, де машину можна перевірити.
Тому продавці, побачивши найбільш привабливі пропозиції за ціною та кілометражем, скручують пробіг у два-три рази. Поміркуйте самі, яку машину куплять швидше: авто з пробігом 70 тисяч кілометрів або такого ж року випуску, але з показником 140 тисяч? Пам’ятайте, що середній річний пробіг становить не менше 20 тисяч кілометрів, тому будьте уважні, якщо вам пропонують десятирічне авто із надто привабливою цифрою на одометрі.
Психологічно потенційні покупці самі не готові до реальних показників на одометрі і завжди шукають привабливішого варіанта. А попит народжує пропозицію. Не вірите? Тоді відкрийте будь-який сайт з оголошеннями з продажу машин та переконайтеся самі. Якщо ви думаєте, що змотують пробіг тільки перекупники та автосалони, то ви дуже помиляєтесь. Не гидують цим і прості продавці, і навіть деякі офіційні дилери, хоча про це не прийнято говорити.
Кілометраж на одометрі безпосередньо впливає на два фактори:
• перший та основний – вартість. Невеликий пробіг — як синонім обережної експлуатації та гарного стану машини загалом. Отже, автомобіль отримає гідну ціну;
• другий фактор – час продажу транспортного засобу. Посудіть самі, який із представлених машин буде куплений швидше: авто з пробігом 85 тисяч кілометрів чи такий самий, але з показниками, скажімо, 195 тисяч?
Виявити рідний пробіг неможливо
Насправді, це важко, але з кожним модельним роком авто скручувати пробіг “хитрунам” все важче і важче. Незважаючи на те, що існує величезна кількість порад для визначення скрученого пробігу, жоден не дає 100% гарантії. Дані в електронних блоках управління вміло ховаються, а сліди на самому авто, що вказують на великий кілометраж, за бажання легко маскуються.
Важливим маркером пробігу повинна бути сервісна крижка. Щоразу, коли клієнт проходить ТО, офіційний дилер обов’язково ставить відмітку про пробіг у сервісній книжці. Тому більшість покупців упевнені, що це є певним підтвердженням справжності пробігу. У разі відсутності сервісної книжки деякі дилери готові надати дані історії обслуговування. Але варто враховувати, що власники автомобілів можуть надавати недостовірну інформацію дилеру, тобто самостійно скручувати пробіг перед проходженням техобслуговування. До того ж, сервісну книжку можна підробити чи купити.
У сучасних автомобілях пробіг фіксується в електронних блоках керування кожного окремого агрегатного вузла. В ЕБУ ведеться так званий лог – журнал звіту про роботу та помилки. Будь-який збій, помилка або відхилення від нормальної роботи електроніки блоку буде відображено в лозі із зазначенням пробігу на момент запису. Грамотний діагност побачить ознаки скрученого пробігу з розбіжностей даних на одометрі та в логах ЕБУ. Якщо помилок немає, то, швидше за все, вони були стерті. Істину відкриє лише детальне сканування кожного блоку окремо. Але далеко не всі діагности можуть побачити добре прихований пробіг, адже основна маса автосервісів використовує універсальні сканери, які просто зчитують стандартні помилки.
Краще пофарбований, ніж зі сколами та подряпинами
Покупці краще сприймають повністю перефарбований автомобіль, ніж машину в рідному забарвленні, але з недоліками по кузову у вигляді сколів та подряпин. Пояснення просте: авто з відновленим лакофарбовим покриттям виглядає привабливіше і створює враження якіснішого.
Насправді перефарбований автомобіль — це завжди загадка: чому фарбували, наскільки якісно було виконано ремонт, чи є шпаклівка під фарбою? Якщо ви не фахівець, то відповіді на ці питання з’являться приблизно через один-два роки, коли лак почне зраджувати, а шпаклівка тріскатися. Ще складніше буде відрізнити фарбування через незначні пошкодження кузова від фарбування у зв’язку з великою ДТП.
Взагалі, стан самого автомобіля може багато розповісти про історію експлуатації, власника машини, а також підтвердити або, навпаки, поставити під сумнів заявлений пробіг. Більшість порад зводяться до перевірки зносу наступних елементів в інтер’єрі та екстер’єрі автомобіля:
• з часом на сидінні водія з’являються заломи, потертості, продавленості, тріщини. Чохли поверх сидінь можуть приховувати зношування, тому під них варто заглянути. Перетягнуті новим покриттям сидіння теж, мабуть, вказують на великий пробіг;
• кермо автомобіля від активної та тривалої експлуатації помітно полірується, рукоятка КПП та підлокітник затираються. Тому саме стан керма та педалей часто сам вказує на реальний пробіг авто;
• більшу частину часу нога водія знаходиться на крайній правій педалі. Якщо вона стерта, це можлива ознака скрученого пробігу. Килимове покриття при великих пробігах зношується, що сильно позначається на його зовнішньому вигляді;
• множинні сколи на кузові та майже лиса гума на автомобілі віком до 3 років також вказують на те, що власник активно накочував кілометри.
Але за бажання всі елементи, що вказують на великий кілометраж, відновлюються або змінюються на нові. До того ж, завдяки якості матеріалів на багатьох японських та європейських марках авто ознаки зношування можуть не виявлятися тривалий час.
Ніяких майданчиків, купівля лише у приватного продавця
Досі серед покупців існує думка, що автомобіль із пробігом краще купувати у приватних продавців, а автосалони та перекупників потрібно обходити стороною. Справді, й ті й інші здобули славу не найнадійніших продавців: “сірі” автосалони використовують хитрі схеми та нахабно обманюють покупців, а перекупники продають нашвидкуруч відновлені авто.
Але автомобільний ринок в Україні зазнає сильних змін — зростає кількість операцій з трейд-ін у офіційних дилерів, з’являються великі компанії з продажу авто з пробігом, які пропонують перевірені автомобілі, дають гарантії та надають вигідні умови. А ось багато приватних продавців не нехтують можливістю скрутити пробіг або приховати технічний стан деяких вузлів.
При цьому важливо враховувати, що лише офіційні дилери, не всі, але більшість, можуть подивитись реальну історію автомобіля в офіційній дилерській мережі. Тому, краще робити діагностику у “офіціалів”, та обирати куди їхати самому (не їхати туди, куди пропонує продавець).
Не після корпоративного парку
Автомобілі з корпоративних парків асоціюються у покупців із таксі, які, у свою чергу, відомі нещадною експлуатацією та нерегулярним технічним обслуговуванням. Але корпоративний парк та таксі — два різні полюси. На відміну від таксі, які лише за добу можуть накочувати до 500 кілометрів, корпоративні машини мають пробіг 30—40 тисяч кілометрів на рік.
При цьому компанії не економлять на їхньому утриманні та дбайливому обслуговуванні в авторизованих сервісних центрах. Вік таких автомобілів три-чотири роки, оскільки на ринок вони потрапляють після закінчення гарантійного терміну. Часто їх викуповують на особисте користування самі співробітники. А досвідчені покупці навіть полюють на подібні варіанти на вторинному ринку.