in

Технічні рідини у авто: які бувають та як виявити їх нестачу

У сучасних автомобілях заправлено майже десяток різних рідин, без більшості з яких машина не зможе безпечно та коректно функціонувати. AUTOGEEK проаналізував усю номенклатуру доступних рідин та дослідив, як виявити їх нестачу у авто. Розбираємось разом.

Які є рідини у авто

Моторне мастило

Мастило – це одна з найважливіших робочих рідин в автомобілі, яке виконує кілька ключових функцій:

  • Змащування. Зменшує тертя між металевими рухомими деталями мотору, що запобігає їх зносу.
  • Охолодження. Поглинає тепло від працюючого двигуна та передає його в систему охолодження.
  • Захист від корозії. Спеціальні присадки в мастилі запобігають утворенню корозії на металевих поверхнях.
  • Чистка. Видаляє відкладення та дрібні частинки, які накопичуються всередині двигуна.

Існує кілька типів моторних мастил: мінеральні, напівсинтетичні та синтетичні. Вибір залежить від рекомендацій виробника авто, умов експлуатації, погодних умов. Періодичність заміни, що рекомендується, приблизно через кожні 10-15 000 км пробігу або раз на рік, залежно від того, що настане раніше. Перевіряти рівень мастила треба кілька разів на сезон. Особливо треба бути уважним до рівня мастила після дальніх подорожей та довгої експлуатації на високих обертах.

Трансмісійне мастило

Трансмісійне мастило використовується в коробці передач (як в механічній, так і в автоматичній) і в диференціалах. Його основна функція – змащувати всі частини, що рухаються в цих системах з метою зниження зносу і запобігання перегріву.

У механічній коробці передач мастило забезпечує стійкість до високих навантажень і температур. Воно також знижує шум та вібрації. Раніше його замінювали через кожні 50000-100000 км, але зараз на “механіках” воно може служити й весь термін експлуатації авто. Мастило для автоматичної коробки передач (ATF) має ще одну функцію – саме через нього передається крутний момент двигуна. Зазвичай рівень мастила можна перевірити завдяки спеціальному щупу у підкапотному відсіку, або через сервісне меню авто.

Антифриз

Антифриз, або охолоджуюча рідина служить для підтримки оптимальної температури двигуна, а також запобігає перегріву двигуна влітку та замерзанню рідини в системі взимку. Існує кілька типів антифризу, які різняться за кольором та хімічним складом (G11, G12, G13). Його основні компоненти – етиленгліколь або пропіленгліколь, вода, а також присадки, які запобігають корозії та накипу. Помітити дефіцит антифризу у авто простіше всього – достатньо подивитись на рівень рідини у бачку під капотом.

Рідина гідропідсилювача керма (ГУР)

Спеціальна рідина забезпечує плавне та легке керування кермом, зменшує зусилля, необхідне для повороту коліс. Вона також захищає гідравлічні компоненти від зносу та запобігає перегріву. Різні автомобілі використовують різні типи рідин для ГУР. Загалом, заміну ГУР роблять кожні 40 000-60 000 км пробігу. Виявити нестачу рідини ГУР також можна по спеціальним позначкам на бачку для заливу під капотом, або по індикатору на панелі приладів.

Гальмівна рідина

Гальмівна рідина відповідає за передачу зусилля педалі гальма до гальмівних механізмів на колесах. Для коректної роботи вона повинна мати високу температуру кипіння і стійкість до вологи. Існує кілька класів гальмівних рідин, серед яких найпоширеніші DOT 3, DOT 4 та DOT 5.1. Вибір типу залежить від вимог машини. Гальмівна рідина має властивість поглинати вологу з повітря, що знижує її ефективність. Тому так важливо своєчасно проводити її заміну – зазвичай це робиться кожні 2 роки чи через 40 000 км пробігу.

Рідина омивача

Ця рідина призначена для очищення лобового скла та фар від забруднень. Вона має бути ефективною за різних температур, не залишати розлучень і не пошкоджувати скло. Склад для зими та літа відрізняється. Зимова формула містить спирт, який запобігає її замерзанню за низьких температур. Літня, як правило, більш концентрована для ефективного очищення від комах та бруду. Точним маркером того, що омивач закінчився – це сухе лобове скло після його активації. Але на сучасних машинах також часто встановлюють відповідний датчик, який завчасно сповіщає водія, що цю рідину варто долити.

AdBlue

Рідина AdBlue — це речовина, призначена для використання в автомобілях з дизельними двигунами, обладнаними системою селективного каталітичного відновлення (SCR). Спочатку AdBlue в основному використовувався у вантажівках і сільгосптехніці. У нинішній час, після введення стандарту “Євро-6” щодо викидів вихлопних газів, AdBlue також повинні використовувати водії легкових автомобілів.

Цей прозорий або злегка жовтий розчин із неприємним запахом є добавкою, яка впорскується безпосередньо у вихлопну систему автомобіля. Сприяє нейтралізації шкідливих оксидів з вихлопних газів. Тому, якщо ви хочете подбати про навколишнє середовище, а також про власне здоров’я, варто використовувати рідину AdBlue. Насправді це чи єдина рідина у сучасному авто, без якого машина за власною ініціативою просто відмовиться працювати на навіть може просто не завестись. Справа в тому, що AdBlue безпосередньо впливає на рівень шкідливих викидів авто. Саме тому на авто з цією рідиною є лічильники, які показують її запас у кілометрах. Як правило, повного баку вистачає на 10-15 000 км.

Що може означати калюжа під авто

Найчастіше при певній несправності технічні рідини, зникаючи, потрапляють на асфальт і утворюють якщо не калюжу, то “мокре місце” під авто. Чи можна їхати далі, залежить від того, що саме протікло. Визначити точніше проблему допоможе місце плями – під яким саме агрегатом вона утворилась.

  • У випадку, якщо від плямки чутися бензином, чи дизпаливом і на вид рідина доволі текуча, то їхати у такому випадку точно не можна – це пожежонебезпечно.
  • Якщо під машиною мастильна пляма, то треба обов’язково прослідкувати, скільки олії залишилося. Якщо рівень не дістався до нижньої мітки на щупі – будь ласка. Якщо нижче – масло потрібно долити, інакше через брак мастила деталі двигуна швидше зношуватимуться.
  • Витік антифризу хороший тільки тим, що, на крайній випадок, можна підливати воду і вже на суміші води і “тосолу” рухатися до місця ремонту.
  • Механічна коробка легко витримає нетривалий рух із низьким рівнем мастила, а ось “автомат” сухої їзди не потерпить. Якщо є щуп, перевірте рівень. До нижньої мітки далеко – можна їхати.
  • Витік омивайки – це, звичайно ж, найлегша з несправностей. Зрозуміло, що лагодити в будь-якому разі доведеться. ПДР допускають, що якщо в дорозі відмовили омивачі, то рухатися можна, але тільки “прямувати до місця стоянки або ремонту з дотриманням необхідних запобіжних заходів”.
  • Якщо з кондиціонеру капає вода – це ознака нормальної роботи кондиціонера. Однак буває, що на трубках з’являються краплі олії – це погано.
  • Звідки ще може натекти калюжа? Наприклад – від омивачів фар: як від несправних, так і від тих, що тільки-но використовувалися за призначенням. На універсалах та хетчбеках часто підтікає трубка омивача заднього скла.
Brazilian man calling his car insurance after having a vehicle breakdown on the road

Які рідини можна замінити або долити самостійно в домашніх (гаражних) умовах

Варто зазначити, що можливість самостійної заміни деяких рідин, звісно, залежить від умов, у яких буде проводитися заміна, а також від компетенції та обізнаності власника автомобіля.

  • Моторне мастило – заміну можна виконати самостійно за наявності гаража з оглядовою ямою. При цьому необхідно врахувати багато нюансів, таких як вміння правильно виконати заміну, вибір відповідного мастила, фільтра, місця для виконання робіт, інструментів, а також правильну утилізацію старого мастила. Самостійне доливання мастила можливе, однак необхідно керуватися рекомендаціями керівництва з експлуатації автомобіля.
  • Трансмісійне мастило – як і у випадку з моторним мастилом, тут є низка специфічних нюансів. Самостійна заміна трансмісійного мастила в коробці передач (особливо автоматичній) не рекомендується, оскільки, крім мастила, необхідно також замінювати фільтр, що потребує часткового розбирання коробки передач. Самостійне доливання мастила не рекомендоване.
  • Антифриз – не рекомендується міняти самостійно, оскільки є ризик утворення так званих “повітряних пробок”, що може призвести до перегрівання двигуна та подальшого ремонту. Самостійне доливання антифризу можливе, але слід дотримуватися рекомендацій керівництва з експлуатації автомобіля.
  • Рідина гідропідсилювача керма (ГУР) – не рекомендується міняти самостійно, оскільки цей процес може суттєво відрізнятися у різних автомобілях, особливо з точки зору зливання старої рідини. Самостійне доливання рідини ГУР можливе, за умови дотримання рекомендацій керівництва з експлуатації автомобіля.
  • Гальмівна рідина – самостійна заміна рідини не рекомендується, оскільки в більшості автомобілів цей процес потребує спеціального обладнання, включаючи комп’ютер з офіційним програмним забезпеченням. Самостійне доливання гальмівної рідини можливе, але слід керуватися рекомендаціями керівництва з експлуатації автомобіля.
  • Рідина омивача – тут все просто: процес заміни або доливання можна виконати самостійно, оскільки це не потребує специфічного обладнання чи навичок.
  • AdBlue – самостійна заміна цієї рідини неможлива, оскільки вона виконується лише після перевірки спеціалізованим приладом, а також потребує використання спеціалізованого обладнання, включно з комп’ютером.
Close-up of an unrecognisable young caucasian man adding brake fluid to a car.

Замість висновку

Загалом, не помітити відсутність якоїсь важливої рідини у сучасній машині доволі важко – про цей неприємний факт вам “нагадають” спеціальні датчики, чи індикатори. Але, з іншого боку, не буде зайвим інколи й заглянути під капот та поглянути на рівень рідин у бачках, та зазирнути під авто. І хай там завжди буде сухо.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Become a patron at Patreon!

DS Automobiles представив новий болід Formula E: опубліковано характеристики

Від 62 800 євро: найдоступнішу версію електричного седана Audi A6 показали офіційно