Автовиробники останніми роками намагаються зменшити шкідливі викиди від ДВЗ, використовуючи гібридні технології, інноваційні розробки на кшталт каталітичних нейтралізаторів тощо. Своєю чергою, чи не головне питання автомобілістів – це витрата палива. AUTOGEEK спільно з департаментом сервісу УКРАВТО ГРУП “розібрали” найтиповіші міфи стосовно економічності авто. Своїми висновками поділилися експерти УКРАВТО.СЕРВІС (https://ukravto.services/) – нового бренду з якісного обслуговування автомобілів в корпорації.
Треба обов’язково машину прогріти
Інженери сходяться на думці, що мінімальне прогрівання двигуна в теплу пору року і трохи триваліше прогрівання взимку має сенс, проте лише за умови плавного початку руху. Так, мастилу потрібно розійтись по системі змащення двигуна, а це вже декілька секунд. Вірним показником можливості початку руху можна вважати зниження обертів двигуна з 1–1,3 тисячі до рівня обертів холостого ходу (700–900 об/хв). Умовно, двох-трьох хвилин цілком достатньо для прогрівання двигуна влітку.
Доведено, що машина при робочій температурі споживає менше, ніж “холодна”. Але варто зважати, що при прогріві авто споживає понад літр за годину. Тож варто враховувати і тривалість запланованої поїздки, і маршрут… Як то кажуть, на необхідність прогріву вливає багато факторів.
Після короткого прогріву вже можна рушати. Врешті-решт, зважайте на економайзер автомобіля. Ця система може допомогти покращити економічність руху. Найпростіший економайзер — шкала миттєвого споживання пального та зелені позначки на ній або на тахометрі: якщо стрілка в зеленій зоні — то автомобіль споживає пальне досить ощадливо. Складніші електронні економайзери використовуються у сучасних автомобілях з бортовими комп’ютерами: вони здатні незалежно оцінювати прискорення, гальмування, сталу швидкість руху.
Заявлена автовиробником витрата палива майже не відрізняється від реальної
На жаль, багато хто з автомобілістів при виборі автомобіля схильний вірити технічним характеристикам, які їм надають працівники автосалонів. Ці технічні характеристики складаються автомобільними компаніями з метою інформування клієнтів про ті чи інші специфікації.
Якщо з розмірами кузова, потужністю мотора і ємністю паливного бака все ясно, то споживання палива автомобілем викликає масу питань. Справа в тому, що насправді реальна витрата палива нового автомобіля суттєво відрізняється від заявленого автовиробником. У цьому є особлива хитрість автомобільних компаній, причому на законних підставах.
Загалом заявлені цифри економічності автомобіля публікуються виробником з метою можливості порівняння їхньої продукції з автомобілем іншої марки. Але на практиці ця витрата палива може серйозно відрізнятись – в першу чергу, через майже лабораторні умови тестування світовими автовиробниками для досягнення якомога кращих показників. Але заради справедливості варто сказати, що параметри та умови випробувань суворо стандартизовані та можуть дещо відрізнятись країна від країни.
Чим менший автомобіль, тим менша витрата палива
До появи гібридних та плагін-гібридних автомобілів це твердження частково було правдивим, але все ж не на всі 100 відсотків. Але після початку виробництва гібридних машин, невеликі габарити автомобіля тепер не означають, що він економічніший, ніж машина більшого розміру.
Наприклад, за результатами дослідження, більше половини автомобілів 2016 модельного року здобули найвищі нагороди з економічності, і майже вдвічі перевершили своїх однокласників, які продавались у 2006-му. Примітно, що більшість із них – це не маленькі транспортні засоби, а цілком пристойні за своїми розмірами кросовери та седани. Тож у сучасному автомобільному світі вважати, що чим більший автомобіль, тим більше він споживає палива, неправильно.
Треба якнайшвидше “виходити” на оптимальну швидкість
Окремі водії кажуть, що чим швидше вийдеш на економічний режим, і чим довше потім у ньому рухатимешся, то більше заощадиш. Доводиться чути і інший аргумент: оскільки ККД мотора росте разом з потужністю, то і розганятися треба в режимі максимальної потужності, тому що ККД і економічність – одного поля ягоди.
Обидва аргументи насправді є дивними. Адже автомобіль буде “їсти” паливо постійно, навіть за постійної швидкості. Що ж до ККД, то він дійсно зростає з потужністю, але ж і витрата палива при цьому різко зростає.
Для будь-яких моделей оптимальний розгін – плавний. Логіка програмного забезпечення сучасних автомобілів ставить в основу при плавному розгоні – економічність, а при енергійному – динаміку. При різких прискореннях відбувається перезбагачення суміші на 10-20%, внаслідок чого на стільки ж зростає витрата палива. Більше того, за наявності варто активовувати режим Eco, при якому педаль газу часто стає менш чутливою, АКП переходить на високі передачі, а обороти двигуна знижуються.
Треба вмикати “нейтраль”
Деякі автомобілісти вважають, що варто якомога частіше переводити трансмісію машини у нейтральне положення – на світлофорі, у “тягнучці” тощо, щоб так би мовити розмикати мотор і коробку передач.
Інженери зазначають, що переводити селектори своїх АКП у положення N шкідливо. По-перше, їздити в положенні селектора N небезпечно, особливо взимку. По-друге, це зовсім неекономічно. Під час руху накатом, коли селектор у положенні D, або у випадку з механічною коробкою, коли включена передача і водій не тисне на педаль акселератора, витрата палива дорівнює нулю. У випадку ж увімкненої “нейтралі” двигун працює на холостому ході і витрачає паливо.
Гальмувати треба різко
На форумах прихильників окремих марок можна знайти думку, що нібито гальмувати треба завжди різко, щоб давати змогу двигуну якомога довше працювати на оптимальних середніх обертах. Більшість автовиробників з цим не згодні. Інженери зазначають, що найбільш економне гальмування – це гальмування двигуном. Достатньо прибрати ногу з педалі газу, щоб двигун фактично перетворився на гальмо. Тепер уже не він крутить колеса, а колеса намагаються крутити його, сповільнюючи машину. Особливо такий прийом корисний на затяжних спусках та на слизькій дорозі.
При цьому паливо не витрачається взагалі, це є абсолютно економічний режим. Те саме стосується не тільки допомоги гальмам, а й, наприклад, руху під ухил, де, як правило, можна підібрати потрібну передачу (або віртуальну передачу у разі варіатора). Крім того, при цьому менше зношуватимуться гальмівні колодки.
Фахівці одного з преміальних німецьких автобрендів відзначають, що гальма взагалі слід застосовувати якнайменше, і підкреслили, що на сучасних гібридних автомобілях в режимі гальмування двигуном частина кінетичної енергії рекуперується, тому це найефективніший метод.
Взагалі, з точки зору паливної економічності та руху, гальмування для звичайного автомобіля – це поганий процес. Це втрата енергії, яка перетворюється на тепло й розсіюється без можливості повернення. Проблема навіть не в самому гальмуванні, а в тому, що після нього зазвичай потрібно прискорюватись: старт з місця, прискорення після повороту тощо. Отже, потрібно натискати педаль акселератора, і двигун буде споживати більше пального. Тобто загальна порада полягає в тому, що потрібно намагатись рухатись так, аби мінімізувати застосування гальм, використовуючи їх лише за необхідності повної зупинки автомобіля — плавної або екстреної.
Порада департаменту сервісу УКРАВТО ГРУП
Постійно стикаючись з проблемами авто на наших сервісах по всій країні, зокрема, пов’язаних зі споживанням палива, реально дієва рекомендація, на наш погляд – використовувати якісне пальне. На ньому споживання реально буде меншим та й ще вбереже паливну систему та двигун від несподіваних негараздів. З досвіду, більшість поломок двигуна та паливної системи відбуваються саме через низьку якість пального або через використання пального, яке не пристосовано для певного автомобілю (не та марка палива, а іноді навіть його вид).
Додатково до цього, рекомендуємо вчасно проходити технічне обслуговування, міняти фільтри та технічні рідини. Справний автомобіль завжди споживає паливо менше за проблемний.