in

Патентний тролінг: з власників електромобілів в Україні хочуть стягувати додаткові кошти за “зелені” номери

Не встигли українські автомобілісти звикнути до нових “зелених” номерів, що їх видають власникам електромобілів, як щасливих водіїв екологічного транспорту спіткала не дуже гарна новина.

Одна з українських громадських організацій отримала патенти на ті самі “зелені” номери для електромобілів і тепер хоче, щоб власники електротранспорту платили їй гроші “за користування”.

“А так можна було?” – спитаєте ви. То ж AUTOGEEK дослідив це питання.

Благородна мета

Наприкінці травня 2022 року Громадська організація “Мрія для кожного” опублікувала в себе на сторінці Facebook повідомлення, згідно з яким власникам електромобілів, які отримали при реєстрації «зелені» номерні знаки, доведеться їх перереєструвати та сплатити вартість номера на рахунки організації.

Як йдеться у повідомленні, зелені номерні знаки для електротранспорту (електромобілів, електроскутерів, електромотоциклів, електроавтобусів тощо) є власністю організації, а відмова від перереєстрації та оплати буде вважатися порушенням авторського права.

Як зазначається, мета збору коштів з електромобілістів – допомога ЗСУ.

Гроші, отримані від продажу Автономерів, будуть передані на потреби ЗСУ. Чим швидше ви перереєструєте куплені автономери, тим більше куплених броніжелетів, тепловізорів тощо, а отже, тим більше врятованих життів і тим ближча перемога України.

Легкий пасивний заробіток

Версія про збір коштів з власників електромобілів задля допомоги Збройним Силам України звучить дуже привабливо. Проте ми дослідили сторінку організації у Facebook і зʼясували, що ще в грудні 2020 року на сторінці тієї ж організації було опубліковано звернення до підписників з пропозицією стабільного пасивного доходу.

Хочу запропонувати бізнес проєкт з надання послуг для власників електромобілів на умовах 50% на 50%. Ця послуга обіцяє постійний, стабільний, пасивний дохід. Цільова аудиторія: Всі власники електромобілів як теперішні так і майбутні.

Прорахунки окупності проєкту вражають. З кожного власника електромобіля, що має “зелені” номерні знаки, ділки планували збирати від 1000 грн (мінімальна вартість послуги) до 3890 грн (максимальна вартість послуги).

Щоб “стартап” відбувся, потрібно було зібрати 350 000 грн “для реєстрації та отримання патенту на послугу”.

Законне підгрунтя “стартапу”

У Facebook також були опубліковані ілюстрації “Свідоцтв на промисловий зразок” №№ 44784, 44785, 44786, які повинні були б в очах простих електромобілістів стати доказом правомірних зазіхань на право інтелектуальної власності.

З відкритих джерел AUTOGEEK стало відомо про те, хто саме стоїть за цим стартапом. Це Валентин Олександрович Пожарський. Його сторінка на Facebook (https://www.facebook.com/V.Pozharskyy) чомусь закрита власником.

Проте є його профіль в Instagram (https://www.instagram.com/valentin_pozharskyy/), де серед актуальних Сторіс висить його фото з надписом “Зе! Місцеві. Слуга народу”. Однак серед дописів на сторінці переважають меми.

В базі YouControl він також позначений як керівник організації “Мрія для кожного” з уставним фондом 0 грн.

Як бачимо, заявки від Валентина Пожарського були подані ще у листопаді 2021 року. Проте, ще у 2010 році МВС запатентувало промисловий зразок “номерний знак для транспортних засобів”, який мав саме таку форму. Нові запатентовані номери лише частково відрізняються від старих.

Проте, в Законі України чітко вказано, що у випадку патентування новизна зразку має бути однозначною.

Промислові зразки вважаються ідентичними у разі, якщо їхні суттєві ознаки відрізняються лише незначними деталями.

Що робити власникам електромобілів

“Проблема промислових зразків – у тому, що по них проводиться лише формальна експертиза. По суті, перевіряють лише, чи не порушує зразок публічний порядок, норми моралі, чи всі документи були подані і таке інше. Фактична експертиза не проводиться”, – розповів у коментарі AUTOGEEK адвокат з питань захисту Інтелектуальної власності Владислав Білоцький.

За його словами, саме на фактичній експертизі визначається, чи є промисловий зразок новим та індивідуальним. Тобто, основний критерій такої перевірки – новизна.

“Зважаючи, по-перше, на те, що новизни тут немає і бути не може, оскільки патент на ці номери МВС отримав ще у 2010 році (хоча патент вже і не діє), по-друге, заявник не є автором цього зразка. Тому є всі підстави вважати цього громадянина “патентним тролем”.

“Я би порадив всім, до кого цей громадянин буде звертатися з вимогою сплатити кудись якісь кошти, подавати заяву у правоохоронні органи та подавати цей патент на оскарження”, – додає Владислав Білоцький.

Цей патент можна оскаржити двома способами. Перший: через відправлення на експертизу, яку проведе уповноважений орган, та відмінить ці патенти. Другий: одразу звертатися до суду, згідно з рішенням якого цього “патентнго троля” змусити сплатити всі судові витрати.

Автор звернувся до організації “Мрія для кожного” (у повідомлення на Facebook) з проханням прокоментувати законність вимог сплачувати за користування “зеленими” номерами. На момент публікації матеріалу відповіді не надійшло, але AUTOGEEK готовий доповнити текст відповідним коментарем.

Як раніше повідомляв Autogeek, електромобіль Volvo C40 Recharge розбили на пʼять зірок.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Become a patron at Patreon!

Японці створили унікальний електромобіль майбутнього, щоб просто похизуватися технологіями

Camry на батарейках: електромобіль Toyota bZ5 вдалося побачити під час тестів