Останнім часом на ринку автомобільного газу панує певний спокій – перебоїв з поставками немає, ціни знаходяться у звичному діапазоні «трохи менше» половини вартості бензину.
При цьому кількість автопарку «на газу» неухильно зростає, а пропозиція збільшується завдяки нелегальним «бочкам», які хоч і не масово, але вже знову почали з’являтися на дорогах.
Експерти столичного Інституту споживчих експертиз провели рейд найбільшими мережами АЗС та їх незаконними візаві з метою перевірити якість газу, який пропонують автомобілістам, адже наближається зимовий сезон, і параметри такого палива повинні відповідати холодному періоду.
Перевіряли як великі мережі АЗС (БРСМ-НАФТА, WOG, КЛО, Shell, ОККО, Sun Oil, Glusco, Авіас), так і великі мережі столиці та регіонів (Marshall, Avantage 7) та декілька «бочок».
Особливу увагу фахівці приділили незаконним заправкам і мережі Avantage 7, оскільки саме там були зафіксовані незвично низькі ціни, іноді на 20-30 відсотків нижче, ніж у інших мереж. Експерти відбирали проби в спеціальний пробовідбірник, після чого зразки доставляли в сертифіковану лабораторію.
Щодо самої процедури відбору, то і мережеві заправки, і «нелегали», без проблем надавали паливо для аналізу. Більш того, на деяких «бочках» навіть стали видавати фіскальний чек, що раніше за ними спостерігалося вкрай рідко.
Насамперед експерти виміряли точність наливу газу – самий критикованийводіями параметр. Багато автомобілістів заміряють пробіги, і скаржаться на те, що їм заправляють газу більше, ніж становить ємність балона. За нормативами, недолив може складати не більше 1%, але досягти такого результату на колонці досить складно.
Проте результати після проведення проб були відмінні – у всіх мережевих заправках точність наливу перевищувала 97%. Найточніший налив зафіксували на БРСМ- НАФТА і КЛО – 99,0%, на WOG цей показник склав 98,5 відсотка, а на Sun Oil – 98%. З іншого боку шкали виявилися «нелегали» Marshall і Avantage 7. Тут недолив склав 10%-15%. Варто зазначити, що недолив може траплятися і без злого умислу – трапляється таке через несвоєчасне обслуговування колонок.
У лабораторії зразки тестувалися на відповідність вимогам ДСТУ ЕN589: 2017 за показником «Компонентний склад». Як відомо, автомобільний газ складається з суміші пропану та бутану, а також інших вуглеводнів (ізобутану, пропілену, етану, етилену і т.д.). Для різних пір року кількісний вміст суміші може бути різним – влітку це приблизно 40:60 (пропан-бутан), а взимку ж навпаки 60: 40. Адже чим більше пропану в газі, тим вище тиск насичених парів і тим краще пускова якість та робота паливної апаратури в зимовий період експлуатації.
В цілому, всі великі мережі витримали випробування, показавши гарні результати. При цьому в деяких мережах газ вже був «готовий» до зими, а в деяких – ні. Найкраще співвідношення показали зразки автомобільного газу Plus (БРСМ-НАФТА), LPG MUSTANG (WOG) і LPG на заправках КЛО – понад 60% пропану і менше 40% бутану. Таке співвідношення дозволяє забезпечити найбільш повне згоряння суміші, а значить, і забезпечить динаміку при збереженні економічності їзди.
А ось в газі з «бочки» пропану виявилося рекордно мало – 31% при нормі не нижче 50±10%. Трохи кращі цифри в LPG в мережі Avantage 7 – 36% пропану. Для автомобіля це не несе істотної шкоди, але витрата такого газу буде набагато більшою.
Одним з головних моментів є також марки скрапленого газу. Основних дві – ПБА (пропан-бутан автомобільний) і СПБТ (суміш пропану бутану технічна). У чому різниця? Перша марка – очищений газ, адаптований під використання в автомобілях, друга – більш «брудний», призначений для побутових потреб (наприклад, опалення). І тут виявилися неприємні сюрпризи.
Європейський стандарт EN 589-2008 трактує автомобільний скраплений газ як такий, що містить незначну кількість ненасичених вуглеводнів (пропілену, бутен і пентанов (пентенов). У зразку, відібраному на нелегальної АГЗС, таких виявилося набагато більше нормативу – понад 10%! Відповідно до цих даних, таке паливо не можна віднести до автомобільного.
За вимогами до СПБТ допускається рідкий залишок до 1,6%, а для ПБА наявність залишку не допускається. Крім того, допустимий граничний вміст сірки в ПБА нижче, ніж у СПБТ (за вимогами EN 589 – не більше 50 мг/кг). Наявність рідкого залишку в СПБТ при його використанні в автомобілях веде до накопиченню залишку в баках, засмічення фільтрів, несправностей паливної апаратури.
І ще один важливий параметр – щільність газу. Чим вона більше, тим більше при інших рівних пробіг на одній заправці. У цьому параметрі найвищі показники продемонстрували зразки мереж WOG, ОККО, БРСМ-НАФТА і КЛО.
В цілому, ситуація з якістю автомобільного газу показала, що невеликі мережі і нелегальні продавці грішать продажем побутового газу під виглядом автомобільного. Великі ж мережі продають якісне паливо, українського або зарубіжного виробництва.
Олександр Бабенко (expertise.in.ua)
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: