in

Зелені авто: електричне чи водневе майбутнє?

Зелені авто: електричне чи водневе майбутнє?

Уже декілька років поспіль автомобільна промисловість перебуває на відстані кроку від повноцінного переходу до екологічніших альтернатив. Завдяки різноманітним ініціативам та нормативним актам для стимулювання розвитку екологічних транспортних засобів, на кшталт рішення ЄС про посилення вимог щодо рівня викидів вуглекислого газу, популярність екологічніших альтернатив щороку встановлює все нові рекорди. 

Європа обігнала Китай і стала найбільшим ринком електромобілів у світі. У 2020 році своїх власників знайшли майже 10 млн електромобілів, але найголовніше те, що кількість зарядних станцій подвоїлася проти попереднього року.

Немає жодних сумнівів, що авто з мінімальним впливом на довкілля та відновлювальні джерела енергії – це запорука подальшого розвитку автомобільної промисловості. Водночас, найбільш знаною та найперспективнішою наявною альтернативою є не лише електро, а й водневі автомобілі. Поміркуємо, чи зможуть водневі авто перехопити ініціативу, ба, навіть, замінити електромобілі. 

Електрика проти водню

Водневі автомобілі поєднують риси електричних та звичайних авто, адже вони також мають бак. Проте, головною відмінністю між цими 2 різновидами є метод використання електроенергії. Іншими словами, батарея водневого авто в десятки разів легша, але її достатньо для виробництва необхідної кількості енергії.

hydrogen car

Така енергія виробляється через змішування газоподібного водню з киснем. Водночас, досягнути рівня виробництва електроенергії на рівні електромобіля можна за допомогою електролізу завдяки таким відновлювальним джерелам енергії, як енергія сонця і вітру, що розкладає 2H2O на 2H2 та O2. Такий метод зветься виробництвом зеленого водню і він є найбезпечнішим для довкілля, оскільки не супроводжується виділенням CO2 чи метану. 

Змішування газоподібного водню з киснем виробляє електроенергію, що рухає транспортний засіб. 

Водночас, електромобілі рухаються без жодних хімічних реакцій. “Пальне” авто отримує від батареї, яку, за потреби, можна підзарядити. Авжеж, для заряджання нашої Tesla цю електроенергію потрібно десь узяти, проте головною відмінністю між цими двома різновидами транспортних засобів є наявність у водневих авто хімічної реакції.

У чому різниця?

З погляду науковця (якщо всі інші параметри однакові), запас енергії, який несе 480-кілограмова батарея Tesla Model 3, забезпечується лише 3 кг водню.

Водночас, ККД електромобілів (майже 75%) перевищує ККД водневих автомобілів удвічі. Та й безпосередньо технологія використання водню викликає запитання. Перед використанням газоподібного водню в автомобілях, електроенергію необхідно перетворити на такий водень, а потім перетворити його знову на енергію вже в авто. Саме це, здебільшого, знижує ефективність усієї технології та ставить під сумнів ефективність, зокрема, використання водневого транспорту. 

Багато з нас грали в рулетку, коли закінчується пальне – коли ми продовжуємо рух з майже порожнім баком, сподіваючись, що залишку пального вистачить до пункту призначення чи АЗС. А з водневими машинами такі переживання можуть стати реальністю. Крім вищої вартості водневих авто, розповсюдженість водневих АЗС не можна, навіть, порівнювати з пунктами заправки електрокарів, що провокуватиме багатьох водіїв грати в таку рулетку, подобається це їм, чи ні.

За даними німецького інституту ім. Фраунгофера, станом на кінець 2020 року в усьому світі було лише 540 водневих заправних станцій. Відтоді ця цифра щорічно зростала на десятки відсотків, але, навіть, з урахуванням такого темпу, для досягнення рівня наявної інфраструктури для електромобілів знадобиться ще декілька років.

Зелені авто: електричне чи водневе майбутнє?

З іншого боку, на користь водневих транспортних засобів свідчить їхній запас ходу. Попри те, що цей показник дуже сильно залежить від вартості авто, тривалості роботи кондиціонера, дорожніх умов та інших чинників, водневі авто є беззаперечними фаворитами, якщо порівнювати найдорожчі моделі. 

Вони також суттєво випереджають конкурентів за тривалістю процесу заряджання/заправляння баку для подолання певної відстані. Попри те, що деяким дорогим моделям вистачить 3-5 хвилин, повна зарядка більшості електричних авто вимагає багато годин. Тому водневі авто економлять купу часу, що може бути основним аргументом для багатьох водіїв.

Добре те, що багато світових компаній, на чолі з Bosch, активно інвестують в індустрію водневих транспортних засобів. Покращення умов використання транспортних засобів збільшуватиме обсяг продажів та знижуватиме вартість таких авто. Це стимулюватиме подальший розвиток такого різновиду транспорту та відповідної інфраструктури, а ми, зрештою, зможемо направити свій адреналін, який вивільниться через відсутність вищезгаданої рулетки, на інші типи рулеток.

Для кого це вигідно?

На це, водночас просте і складне, запитання, можна відповісти улюбленою цитатою кожного дипломата: однозначної відповіді немає. Може, навіть, і для всіх, а, може, й ні для кого. 

2019 Hyundai Nexo hydrogen fuel cell vehicle

Зараз на користь електромобілів грає їхня довша присутність на ринку. Висока вартість водневих авто, з іншого боку, робить їх важко доступними. Ціна почне знижуватися лише завдяки більшому обсягу продажів, але для цього необхідно створити відповідну інфраструктуру та умови. А умови можна створити завдяки притоку інвестицій. Це знаменитий двобій між попитом і пропозицією.
Зрештою, за водневими автомобілями майбутнє, і саме вони наблизять автомобільну сферу до нульового рівня викидів. Водночас, цей процес відбуватиметься поступово, із залученням величезних інвестицій, великої кількості науковців, науково-дослідної роботи та потребує неабиякої віри. Тим часом, електромобілі завойовують власне місце в автомобільній промисловості, а це вже перший великий крок до екологічно нейтральнішого майбутнього, майбутнього з нульовим рівнем викидів шкідливих речовин.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Зелені авто: електричне чи водневе майбутнє?
Audi urbansphere: німці показали, як виглядатиме концепт офісу на колесах

Audi urbansphere: німці показали, як виглядатиме концепт офісу на колесах

В Україні відновлено продаж та сервісне обслуговування автомобілів Nissan

В Україні відновлено продаж та сервісне обслуговування автомобілів Nissan