in

Олександр Черевко, керівник підрозділу сервісу та технічної підтримки Bosch в Україні: попит на навчання ремонту та обслуговуванню електромобілів постійно зростає

Ринок електромобілів в Україні кожного місяця демонструє нові рекорди. Також стрімко розширюється асортимент та кількість офіційних “електричних” брендів. На цьому фоні найближчим часом стане актуальною нова проблема – дефіцит станцій та спеціалістів, які можуть кваліфіковано їх обслуговувати. Керівник підрозділу сервісу та технічної підтримки Bosch в Україні Олександр Черевко розповів, як навчальний центр адаптується до зміни структури ринку авто, стрімкого попиту на електромобілі та особливості їх обслуговування.

Розкажіть кілька слів про навчальний центр Bosch.

Навчальний центр був започаткований у листопаді 2008 року. Мета – підготовка спеціалістів для мережі Bosch Service та для незалежних станцій технічного обслуговування. За понад 15 років у тренінгових програмах центру взяли участь більш ніж 4 тисячі учасників. Це 4 тисячі кваліфікованих спеціалістів, які зараз працюють в Україні. І не тільки в Україні. У нас навчаються представники всіх країн, що входять до зони відповідальності нашого навчального центру: Молдова, Казахстан, Киргизстан, Узбекистан, Туркменістан, Таджикистан, Вірменія, Грузія, Азербайджан.  

Наведу приклад: в тренінгу з обслуговування та ремонту систем кондиціювання автомобілів, що був проведений у кінці грудня 2023 року,  брали участь представники трьох країн України, Грузії та Казахстану. Тому наш навчальний центр є міжнародним навчальним центром. І ми цим пишаємося.

Тренінги постійно оновлюються відповідно до вимог часу. Для цього Bosch створив декілька міжнародних центрів розробки тренінгів. Саме від них ми отримуємо щорічні нові та оновлені тренінги по різним темам.  Безумовно, що ми їх адаптуємо з урахуванням особливостей нашого локального ринку. Є також і наші унікальні тренінги, що розроблені нашою командою.

Яким чином ви навчаєте обслуговуванню гібридів та електромобілів?

Що стосується гібридів та електромобілів, то у нас є один великий тренінг, який скомпільований з шести окремих тренінгів Bosch.

Чому у них шість тренінгів, а у нас один? Ми детально проаналізували інформацію і виявили, що вона багато у чому повторюється. Більшість з цих тренінгів стосується питань безпеки, вказуються посилання на стандарти європейських норм. Ми дійсно вибрали загальні та уніфіковані питання техніки безпеки, і цьому обов’язково навчаємо. Всю технічну інформацію про авто ми передаємо у повному обсязі.

Тренінги постійно оновлюються. І зараз ми прийшли до того, що наш тренінг ми розбили на 5 окремих вебінарів, кожен з яких висвітлює окрему тему – гібридні батареї, тягові двигуни, тягові батареї, термоменеджмент гібридів та електромобілів, датчики та техніка безпеки. Вважаємо, що цієї інформації досить, аби працювати та обслуговувати електрифіковані авто.

Знання, які наші студенти отримують на тренінгу настільки повні і універсальні, що до нас записувались спеціалісти з брендових станцій для отримання інформації по роботі з електромобілями та гібридами своїх же брендів.

В навчальному центрі є спеціальний тестовий електромобіль, який нікуди не виїздить, і на якому ми якраз і навчаємо спеціалістів. Це Nissan Leaf. До наших тренінгів по електромобілям та гібридам ми залучаємо різні автомобілі, навіть запрошуємо усіх бажаючих привозити свої авто. Нещодавно в нас був гібридний Ford Focus для американського ринку.

Чи навчаєте ви спеціалістів особливостям роботи системи рекуперації енергії в електромобілях?

Так, звичайно. Ми хотіли зробити це окремим тренінгом. Але зважаючи на те, що система входить до загальної структури електромобіля, то вона включена до загального тренінгу по електрифікованим авто. Там ми показуємо її конструкцію, можливості діагностики та як вона працює. Для цього ми транслюємо процес діагностики під час руху.

Це дуже наочно демонструє можливості діагностичного обладнання Bosch. Автомобіль рухається з вже підключеним діагностичним приладом на різних режимах поза межами навчального центру і весь процес діагностики транслюється на екрани учасників тренінгу через мережу Інтернет.   Коментарі тренера про умови руху, вибір того чи іншого кроку діагностики створюють ефект віртуальної присутності слухачів в салоні автомобіля.

Це особливо важливо, адже в останні роки форма передачі інформації є фактично такою ж важливою, як і сама інформація.

Наскільки важче обслуговувати гібриди та електромобілі після авто з ДВЗ?

Якщо ви працювали діагностом на станції технічного обслуговування, то це не складніше, тому що це електрика. Звичайно є і свої особливості. Саме про них і є наше навчання. Знову ж таки особливості  техніки безпеки, порівняно з автомобілями з ДВС. Як я вже казав, на Заході це займає до 50% часу навчання.

У Європі є три рівня допуску до електромобілів. Нульовий рівень – це водій. Перший рівень – це охорона авто, переміщення, мийка, заміна склоочисників тощо. Другий рівень – це ремонт вузлів, які не підключені до високовольтної системи. І третій рівень – ви можете робити все, навіть за наявності високовольтної батареї у авто. Це стандарт, який першочергово був розроблений в Німеччині.

Хто може звертатися до вас за допомогою для вирішення складних випадків ремонту електромобілів?

Всі бажаючі можуть придбати річну підписку на доступ до лінії технічної підтримки при ремонті конкретного автомобіля. Звичайно, ми допомагаємо: надаємо електричні схеми, поради, разом підключаємось до авто та дивимось помилки. Якщо питання вирішене, то авто точно відремонтовано. За рік лінія технічної підтримки дала відповіді на понад 1000 запитів, тобто допомогла відремонтувати більше тисячі авто та допомогла заробити нашим колегам.

Чому на вашу думку, власникам СТО варто інвестувати в навчання своїх співробітників?

Все дуже просто – без постійного навчання сучасні конкурентоспроможні станції технічного обслуговування вже просто не зможуть існувати.

Які перспективи ви вбачаєте в обслуговуванні електромобілів в Україні?  

Перспективи однозначно є. Справа в тому, що більшість електромобілів, які їздять вулицями українських міст, не нові. Але варто зазначити, що електромобілів в Україні лише близько 50 тисяч. Заробляти точно можна. Але машин поки що мало.

Для порівняння зазначу, що кількість авто, які можуть обслуговуватись в мережі Bosch Service та релевантні для діагностичного обладнання компанії віком до 15 років? це близько 3 мільйонів машин.

Я думаю, що власникам СТО, які працюють з дизельними та бензиновими авто, поки боятись нічого, час у них ще точно є. Це те, на чому можна заробляти при нормальному управлінні автосервісом. Але, зважаючи на темпи росту ринку електромобілів, треба безумовно готувати спеціалістів майбутнього.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Become a patron at Patreon!

З запасом ходу понад 400 км: електромобіль Lancia Ypsilon показали офіційно

Відео дня: шокуючий краш-тест показав, що електричний пікап Rivian R1T не в змозі зупинити навіть бетонний відбійник