in

Як дізнатись пробіг електромобіля: розбираємося в системах вимірювання

Запас ходу електромобіля (або інакше пробіг) – це технічна характеристика, яка показує, скільки кілометрів може проїхати транспортний засіб на одній підзарядці. 

Для покупця цей показник – один з найважливіших, адже саме він визначає, наскільки зручним та економічним буде автівка у використанні. Щоб чітко розуміти та правильно оцінювати потенціал електромобіля, а також точно розраховувати витрати на експлуатацію, необхідно розібратися в особливостях вимірювання пробігу. 

Далі ми розповімо про різні критерії та системи, які використовують для визначення запасу ходу. А також дамо кілька корисних порад щодо вибору оптимального електричного авто саме для ваших потреб.

Від чого залежить показник пробігу?

Звичайно, важливе значення має клас електромобілю. Більш дорогі авто повинні забезпечувати володаря підвищеним рівнем комфорту. Тому, як правило, вони оснащуються батареями, заряду яких вистачає на більшу відстань.

Крім того, запас ходу залежить і від стилю керування автомобілем. Швидкісна їзда, енергозатратні маневри, зупинки та розгони «з’їдають» заряд і зменшують пробіг. Навпаки, обережний водій зуміє проїхати багато кілометрів без підзарядки.

Ще один фактор – це використання додаткових пристроїв. Кондиціонер, підігрів сидінь, мультимедійні системи, двірники і таке інше потребують значних обсягів енергії. В результаті на забезпечення руху машини залишається менша кількість заряду.

І нарешті, навіть без урахування усіх наведених умов, виробники по-різному визначають пробіг електромобілів. 

Наведемо приклад. В США продавці кросоверу Jaguar I-Pace пообіцяють для нього запас ходу в 396 км, в Європі назвуть цифру в 470 км, а в Китаї – навіть в 490 км. При цьому в усіх країнах машини мають однакові електричні батареї, шини та інші технічні характеристики. Майже не відрізняються й зовнішні умови: клімат, якість дорожнього покриття.

Показники пробігу відрізняються тому, що на даний час у світі існує кілька систем їх оцінювання. Запас ходу в таких системах вираховується на основі різних критеріїв, тому і кінцеві дані можуть досить суттєво відрізнятися. 

Порівняння даних, вказаних виробниками згідно різним системам оцінювання, та показників одного з незалежних випробувань.

Що таке WLTP та NEDC?

Сьогодні в Україні більшість продавців електромобілів орієнтуються на дві системи сертифікації показників: WLTP та NEDC. Давайте розберемося, у чому полягає їх різниця, та яким даним слід довіряти більше.

NEDC, або «Новий європейський цикл водіння»

Всупереч назві, дана методика використовується досить давно – з 1970 року. За нею проводили сертифікацію ще звичні нам старі моделі радянських авто. Суть цієї системи оцінювання пробігу електромобілів наступна. 

Машина протягом 20 хвилин проходить стендові випробування, під час яких умовно проїжджає 11 кілометрів. При цьому 66% часу імітуються умови їзди по вулицям міста, а залишок відводиться на водіння в сільських умовах. Електромобіль витримує максимальний розгін до 120 км/год, а середня швидкість «поїздки» становить 34 км/год.

Показники методики визначення пробігу NEDC.

В минулі десятиріччя методику NEDC неодноразово допрацьовували та модернізували, завдяки чому її використання залишалося актуальним до 2017 року. Але до того часу електромобілі набрали вже таку популярність, що знадобилися більш точні системи вимірювання пробігу на одній підзарядці. 

Справа в тому, що для дизельних та бензинових автівок достатньо було порівняльного аналізу обсягу витрат палива. Система NEDC давала по кожній моделі занижені показники, але в цілому дозволяла достовірно порівняти їх економічність. Але електротранспорт не витрачає палива, тому для нього має принципіальне значення саме запас ходу, який методика нахабно завищує.

Цикл NEDC розрахований на неквапливе водіння й не дуже динамічні розгони. Він погано підходить для українських реалій, в яких середня швидкість звичайно в півтора-два рази вище заявленої. Крім того, потрібно врахувати холодний клімат, коли необхідні додаткові витрати енергії для опалення салону.

Порада!
Щоб зрозуміти, наскільки показники NEDC відрізняються від результатів незалежних реальних випробувань, їх потрібно розділити приблизно на 1,43. Це означає, що якщо пробіг електромобілю становить 143 км за NEDC, реально на одній підзарядці він зможе пройти приблизно 100 км.

Ці факти стали однією з причин, які призвели до введення більш сучасного протоколу WLTP.

WLTP, або «Всесвітньо узгоджена процедура випробувань на відповідність транспортних засобів певним стандартам паливної ефективності та екологічності»

Мета введення цієї методики – привести усі системи сертифікації пробігу електромобілів до єдиного стандарту, максимально зближеного з реальністю. WLTP більше відповідає сучасному стилю водіння і технічній комплектації автомобілів. Система створена на основі реальних даних, зібраних зі всього світу, тому відображає повсякденний профіль їзди. 

Порівняння умов випробувань в системах NEDC та WLTP.

Дистанція випробувань була збільшена до 23,25 км, середня швидкість підвищилась до 46,5 км/год, загальний час випробувань виріс до 30 хвилин, а максимальна швидкість – до 131 км/год. Відсотки руху в умовах міста та поза ним стали майже рівними. Додалися обов’язкові зупинки під час руху для імітації світлофорів і пробок.

В цілому, система оцінювання пробігу стала більш комплексною: збільшені швидкості та відстані, агресивна динаміка водіння, розширений діапазон навантажень на двигун, експлуатація при різних температурах. 

Схема випробувань за методикою WLTP.

В підсумку показник запасу ходу електромобілів зменшився, але став більш наближеним до реальних даних. Хоча деяка похибка також присутня і в новій системі.

Порада!
Щоб підрахувати, наскільки показники WLTP відрізняються від результатів незалежних реальних випробувань, їх потрібно розділити приблизно на 1,12. Іншими словами, якщо електрична автівка насправді здатна пройти після одного заряду близько 100 км, методика WLTP дасть їй трохи підвищений показник – 112 км.

Порівняльна таблиця умов, у яких електромобілі проходять випробування за системами NEDC та WLTP.

КритерійNEDCWLTP
Температура в приміщенні для випробувань20-30 °C23 °C
Дистанція11 км23,25 км
Час проходження циклу оцінювання20 хвилин30 хвилин
Фази2 фази:близько 13 хвилин імітації руху в умовах містаблизько 7 хвилин імітації їзди по бездоріжжю4 фази:повільнасереднявисокасверхвисока
Середня швидкість33 км/год47 км/год
Максимальна швидкість120 км/год130 км/год
Відсоток часу, коли авто залишалось нерухомим25%13%
Час і умови переключення коробки передачвстановлені заздалегідьрозраховуються індивідуально для кожної моделі
Вплив додаткового обладнанняне враховувавсявраховувався

Як зекономити заряд та підвищити пробіг? Декілька корисних порад

В ідеальних умовах електромобіль може підвищити власний паспортний запас хода. Досягти цього можна, якщо дотримуватись простих правил:

  1. Електротранспорт швидше втрачає енергію при високих швидкостях, коли підвищується опір повітря.
  2. Різке прискорення потребує додаткової енергії, що зменшує запас ходу.
  3. Найбільш енергозберігаюча температура для електромобілів – 20-25 °C. Увімкнення опалення чи кондиціонеру «з’їсть» заряд, а відкриті вікна погіршать аеродинаміку, що також призведе до енергозатрат. 

Справний акумулятор – великий пробіг

Запас ходу будь-якого електротранспорту залежить від його батареї. Більшість акумуляторів в електромобілях мають літієву основу, а значить, з часом їх властивості будуть погіршуватися. Акумулятор стане менше тримати заряд, і відповідно зменшиться пробіг автомобілю. 

Але якщо користуватися батареєю обережно, вона може прослужити досить довго і стабільно буде забезпечувати великі показники пробігу. Достатньо враховувати, що виснажує ресурс акумулятора надмірне навантаження, коли його не відключають від мережі після повної зарядки. Крім того, пошкодити батарею може її зарядження при неправильній напрузі.

Уважно слідкуйте за недопущенням цих порушень – і ваш електромобіль буде в безпеці.

Підводимо підсумки

Згідно статистичним даним, найбільш придатна для умов України оцінка дальності пробігу буде лише небагато нижчою за показники системи WLTP. Але ми рекомендуємо при виборі оптимального електромобілю орієнтуватися перш за все на власний індивідуальний стиль водіння.

Порівняйте його показники з умовами випробувань описаних в статті систем сертифікації. І якщо те, як ви водите авто, співпаде з цифрами одного з наведених циклів – значить, саме його результати покажуть вам реальний розмір запасу ходу обраного електромобіля.

Однак пам’ятайте, що паспортний пробіг ні в якому разі не є гарантованим. Різноманітні зовнішні умови здатні його суттєво зменшити.

З іншого боку, ви завжди можете зекономити заряд, підкоригувавши власний стиль водіння. 

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Become a patron at Patreon!

Так виглядає майбутнє: представлено концепт гоночного електромобіля Cupra UrbanRebel

Електромобільна розкіш: концепт кросовера Mercedes-Benz EQS від Maybach представлено офіційно