Давно збирався написати лонг-рід на цю тему.
Справа в тому, що 95% власників електромобілів перед покупкою вирішують питання нічної зарядки, і вдень їм рідко потрібний такий сервіс. Але коли стоїть вибір: де пообідати, в яке кіно сходити, в який торговий центр поїхати – вибір скоріш за все буде на користь бізнесу, який дбає про усіх своїх клієнтів, і в тому числі, про тих, які обрали електромобіль.
Зарядка того ж самого середньостатистичного електромобіля для бізнесу буде коштувати 12 грн за годину, мені здається, що заплатити гостю 12 грн, щоб він годину провів, витрачаючи гроші в тебе, це досить вигідна інвестиція.
Але ж багато думають не так, думають, що треба “заробляти”.
Давайте швиденько пройдемося по такій “бізнес-моделі”. Беремо, грубо, собівартість електроенергії у 2 грн/кВт, яку продають за 4 грн при швидкості зарядки у 6 кВт за год. Тобто не “витрачають”, а “заробляють” 12 грн за годину. Давайте припустимо, дуже оптимістичну цифру в 20% зайнятості такої зарядки тобто 5 годин на добу (наші найбільш зайняті в центрі міста і безкоштовні переважно мають показник 3-4 год на добу). Тобто планують заробляти 60 грн за день, ну вже непогано:). При вартості зарядки зі встановленням у 2 тис євро або 64 тис грн, така “інвестиція” окупить себе за 1066 днів або майже 3 роки (гарантійний термін роботи якісних і сертифікованих зарядок переважно 2 роки).
А тепер для ще більшої ясності – уявіть, що у вас кафе, ваш гість обирає ваш заклад бо там не тільки смачно, а ви ще й безкоштовно дозарядите його електромобіль, і одна чашка кави за 25 грн окуповує його годину зарядки. Гість у вас залишає на двох 200 грн, з яких, скоріш за все, 100 грн. чистого прибутку. Якщо таких клієнтів буде троє, ви заробите 300 грн в день тільки на “безкоштовній” зарядці. Окупність – до одного року. Але якщо ви захочете взяти з нього 12 грн, він скоріш за все до вас не прийде більше. Можна з таким же успіхом в рахунок вписати теплу воду в туалеті і годину працюючого кондиціонеру.
Платними мають бути швидкісні зарядки на постійному струмі, потужністю мінімум 50-100 кВт, переважно між містами, з ціною у 5-6 разів більшою за собівартість, тобто 12-14 грн за кіловат. І це нормально. Кожен буде готовий платити за свій час при далеких подорожах. Навіть стільки, скільки коштує бензин зараз (еквівалент літра бензину грубо 15 грн. за кіловат).
“На граблі” платних нешвидкісних зарядок, вже не один раз ставали вже збанкрутілі бізнеси у Європі і США, коли після гарних цифр по використанню безкоштовних зарядок, вирішували їх робити платними, і відвідуваність падала в середньому у 15 разів.
Ви б платили за платний Wi-Fi при наявному 3-4G?
Ви б платили окремо за включений кондиціонер в спеку чи обігрів зимою?
Ви б платили окремо за музику яка грає з аудіоколонок?
Думаю, що максимум би один раз)
Наші “конкуренти” думають, що “безкоштовні” зарядки – це загроза для них. Але загроза ховається в них самих. Якби нас не існувало б, у них були б ті самі проблеми.
Зарядка – це в першу чергу хороший, недорогий і дуже якісний маркетинг.
Але у нас не так, з тільки зародженого тренду електромобілів, треба відразу “заробляти”.
Успіху!
Назар Шимоне-Давида,
Співзасновник Тesla Club Ukraine