Електромобілі на українських дорогах ледве встигли стати звичними учасниками трафіка, як навколо питання їх обслуговування вже сформувалась велика кількість міфів та хибних тверджень. Щоб аргументовано відповісти на ключові та найбільш нагальні питання, які підіймаються серед автомобілістів, AUTOGEEK поговорив з колективом спеціалізованого сервісу електромобілів VRS Service.
У чому різниця ТО електромобілів та авто з ДВЗ
Існує думка, що електромобілі треба обслуговувати дуже по-особливому: з використанням спеціального обладнання, та й операцій там значно менше. Насправді, це не зовсім так. Ключова відмінність полягає у інтервалі регламентного технічного обслуговування.
“ТО електромобілів та авто з ДВЗ, в першу чергу, відрізняється періодичністю. Якщо на бензинових та дизельних авто – це 7500-15000 км по пробігу, то на електромобілях – це 30-50 000 км залежно від регламенту. Саме за рахунок меншої періодичності власники електромобілів можуть заощаджувати на обслуговуванні електромобілів”, – зазначають спеціалісти VRS Service.
За словами представників станції технічного обслуговування, насправді, у ТО електромобілів і авто з ДВЗ більше спільного, ніж відмінного. Так само необхідно перевіряти стан охолоджуючої та гальмівної рідин, так само за необхідності їх треба замінювати. Також однаково важливо контролювати стан підвіски, гальмівних колодок та дисків, адже це безпека водія, пасажирів та інших учасників дорожнього руху.
Звичайно, на відміну від авто з ДВЗ, на електромобілях при ТО міняється лише масло в редукторі ведучої вісі (або двох), а також його фільтр. В класичних же машинах рідин, які необхідно контролювати, значно більше.
Скільки займає часу ТО електромобілів
Нерідко можна почути, що електромобілі відзначаються особливою складністю обслуговування через великі напруги та загалом через високовольтну електричну складову. Але як показує практика, при наявності експертизи та фірмового обладнання, регламентний сервіс авто на електротязі триває не довше ніж для машин з ДВЗ.
“ТО повнопривідного електромобіля займає близько двох годин. Якщо ж машина монопривідна – ще менше, близько півтори години. Якщо також необхідно замінити гальмівну та охолоджуючу рідину, то робота може зайняти й чотири години”, – зазначають у VRS Service.
При цьому, за словами майстра-приймальника, у пакет базового технічного обслуговування входить заміна оливи в редукторі та фільтра, якщо він передбачений конструкцією авто, а також огляд технічних рідин і підвіски, і комп’ютерна діагностика.
Останній пункт особливо важливий для електромобілів, оскільки від коректної роботи програмного забезпечення залежить і зарядка, і рекуперація, та багато інших функцій електромобіля.
“На сьогодні не має жодних проблем оперативно отримувати останні найсвіжіші оновлення програмного забезпечення для машин та для діагностичного обладнання. Головне – не економити та купувати оригінальні програми. Для сканування машин використовуються автосканери фірми LAUNCH, які підтримують як електромобілі, так і авто з ДВЗ. Якщо мова йде про Tesla, то електрики використовують оригінальний онлайн-тулбокс, або спеціально розроблений українцями софт Loki. Спеціалісти нашої станції по Tesla здатні вирішити 100% проблем по електриці та електроніці, стосовно машин групи VAG, цей відсоток наразі складає 60-70%, але з часом ці цифри зростуть”, – підкреслили у компанії.
На що звертати увагу при обслуговуванні електромобілів
Слабкі місця у популярних в Україні електромобілів – це переважно механічна частина, а саме підшипники електромоторів, редуктори тощо. Але досвід обслуговування електромобілів майстрами VRS Service показує, що ресурс компонентів безпосередньо пов’язаний зі стилем водіння – при агресивній їзді компоненти зношуються значно швидше.
“Для розуміння, на Tesla Model S та Model X з часом можуть почати гудіти підшипники заднього електромотора. На Audi e-tron після 50 тисяч км охолоджуюча рідина може потрапити в електродвигун і залити обмотку. Тому важливо не пропускати інтервали огляду та вчасно перевіряти технічний стан машини”, – підкреслюють на станції.
Запчастини та ціни: чи є вибір
В прані вибору комплектуючих електромобілі – це звичайні сучасні авто, які просто не мають під капотом ДВЗ, та приводяться у рух енергією іншого типу.
Як і завжди, можна вибрати оригінал, можна встановити аналоги. Є аналоги більш дорогі, є більш доступні, навіть китайці почали робити на популярні електромобілі. Тому проблем з запчастинами нема точно. Цінова політика також безпосередньо залежить від того, що хоче клієнт”, – зазначили у відділі запчастин VRS Service.
Менеджери також навели доволі інформативний приклад: якщо порівнювати ціни на оригінальні комплектуючі Tesla Model S та співрозмірну Audi, для прикладу важіль передньої підвіски, то деталь на американський електромобіль буде навіть дешевшою.
Електромобіль може роками не заїжджати на СТО: правда, чи міф
Наостанок AUTOGEEK задав працівникам сервісу доволі провокативне питання, хоча ця теза часто виникає у автомобілістів-новачків, які лише сіли за кермо електромобіля, наслухавшись недобросовісних продавців.
“Тож чи може електромобіль роками не відвідувати СТО та спокійно їздити? Ні, звичайно, це міф. Хоча б раз на рік треба перевіряти систему охолодження батареї, систему кондиціонування, ходову частину. Адже і антифриз може витікати, і холодоагент має властивість виходити з системи, і елементи підвіски на наших дорогах зношуються. Якщо авто не їздить, то варто заїхати та переглянути чи нічого у підвісці не “пересохло”. Навіть якщо авто нове, з пробігом 5 тисяч км, то треба заїхати та перевірити стан ключових систем авто”, – зазначають працівники сервісу.
Замість висновку
Виробники електромобілів у керівництвах по експлуатації доволі детально прописали алгоритми сервісного обслуговування. Власникам залишається лише виконувати усі настанови. І не варто переживати через відсутність офіційних сервісів більшості популярних в нас “електричних” брендів, адже завжди на допомогу можуть прийти мультибрендові СТО. Важливо лише знайти “свою” станцію з кваліфікованим персоналом та приємними цінами.
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: