in

Як встановлення правильних дисків може збільшити запас ходу електрокара

Електромобілі поступово завойовують автомобільний світовий ринок. Покупців не лякає висока вартість таких авто та обмежений запас ходу. Наприклад, у 2019 році було продано понад 300 000 автомобілів Tesla. BMW i3 і Nissan Leaf нітрохи не відстають.

Але все ж запас ходу в 300 (у Nissan Leaf і BMW i3) або 500 кілометрів (Tesla) – це дуже мало. Тому в хід йдуть різні хитрощі, які допомагають його збільшити. Одна з таких хитрощів – правильний підібрати автомобільні диски на BMW і інші авто.

Як установка правильних дисків може збільшити запас ходу електрокара

Вага непідресореної маси – один з чинників, який сильно впливає на запас ходу електрокара. Чим менше вага дисків, покришок, трансмісії та гальм, тим менше зусиль потрібно автомобілю для руху. А це означає, що буде витрачається менше енергії – запас ходу збільшиться.

Проблема в тому, що істотне полегшення непідресореної маси може дати тільки заміна дисків на легші. Адже покришки, елементи трансмісії та гальмівної системи важать приблизно однаково, незалежно від моделей і типів.

За даними статистики, зменшення ваги непідресореної маси на 1 кг дає збільшення потужності й запасу ходу машини на 1% від номінальної. Якщо перевести в кілограми, то зменшення ваги дисків на 1 кг рівноцінно зменшенню ваги в салоні на 40 кг.

Як це працює? У справу вступає звичайна фізика. Для обертання коліс автомобіль витрачає певну кількість енергії. До 85% всієї енергії витрачається саме на це. Решта 15% – на кондиціонер, роботу електроніки, датчиків, приладів і музичну систему.

Пробіг без дозаправляння обчислюється саме з урахуванням заводської ваги дисків. Якщо поставити легші диски, інерційний момент буде менше, тому автомобіль буде витрачати менше енергії, щоб обертати колеса. Що автоматично збільшує відстань, яку можна пройти на одному заряді акумуляторів.

Подивімося на прикладі BMW i3. Штатний розмір автомобільних дисків – 19 дюймів. На електрокари вже на заводі встановлюють легкосплавні диски – сталеві не використовуються взагалі. І ось чому.

19-дюймовий сталевий диск важить приблизно 25 кг. Заводський легкосплавний диск, який встановлюють на BMW i3 – 15,5 кг. Тобто, загальна вага непідресореної маси зі сталевими дисками буде на 38 кг більше, ніж з легкосплавними. А це означає, що автомобіль втратить 38% потужності та запасу ходу.

Працює це і в іншу сторону. Якщо, наприклад, встановити диски вагою 13 кг, то загальна вага непідресореної маси зменшиться на 10 кг. А це означає, що потужність і запас ходу збільшиться на 10%. А це додаткові 30 км на одному заряді, просто завдяки заміні дисків на легші.

А як щодо рекуперації?

Рекуперація – це процес гальмування, при якому залишкова енергія коліс за допомогою генераторів перетворюється в електричну і заряджає акумулятор.

Сталеві диски більш вигідні для рекуперації – вони дозволяють зберегти майже у 2 рази більше енергії.

Але є один нюанс, який перекреслює всі вигоди. Для автомобілів легше 2000 кг ККД рекуперації буде не вище 30%. Тобто, повернення енергії буде максимально 30% від витраченої. А збільшена вага дисків знизить максимальну дальність ходу. Втратити 40% і повернути 30% – це не зовсім вигідно.

Систему рекуперації нечасто ставлять на полегшені авто, але навіть якщо вона є, все одно краще ставити полегшені алюмінієво-нікелеві диски. Вигода буде більше. І це зовсім не залежить від марки та моделі транспортного засобу.

Тобто, щоб отримати додаткові 10-15% запасу ходу, потрібно просто поставити легші диски – і все.

І пам’ятайте, що встановлення легкосплавних дисків – це хороший спосіб заощадити запас ходу на електрокарі. Але якщо ви хочете істотно його збільшити, то є тільки два варіанти. Або купити новий автомобіль з більшою місткістю акумуляторів, або встановити додаткові батареї на поточну машину.

Як раніше повідомляв Autogeek, MINI довелось змінити назву дизайнерських дисків через епідемію COVID-19.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Become a patron at Patreon!

640 км без підзарядки: яким буде електричний пікап Chevrolet

Volkswagen замінить e-Up! електромобілем ID.1 до 2025 року