Організація Euro NCAP анонсувала найзначніше оновлення своєї програми випробувань з 2009 року, коли вперше було запроваджено загальний зірковий рейтинг, який нараховується за підсумками всіх проведених тестів.
У програмі зразка 2026 року зберігається загальний зірковий рейтинг (максимум – це п’ять зірок), але чотири розділи нові: безпечне керування, запобігання зіткненням, захист під час зіткнень, безпека після зіткнень. Оцінка за кожен розділ, як і раніше, нараховується у відсотках від 0 до 100.
Вектор змін зрозумілий: Euro NCAP прагне більше уваги приділяти активній безпеці, бо найкраща аварія — це та, яка не трапилася. Водночас Euro NCAP наголошує на значущості пасивної безпеки, тому зберігає та розвиває програму краш-тестів — тепер вони не лише натурні, а й віртуальні.
Так, у розділі “Безпечне водіння” оцінюються різні електронні помічники водія, що забезпечують комфорт та безпеку поїздок у звичайному, а не аварійному режимі. Якість попередження та дотримання швидкісних обмежень виявлятиметься натурними тестами. Загальна кількість сценаріїв різних тестів значно зросла.

Особлива увага приділяється контролю стану водія: його залучення до керування та адекватність повинні оцінюватися електронними системами автомобіля комплексно та в режимі реального часу, за визначення стану наркотичного чи алкогольного сп’яніння автомобілю нараховуватимуться додаткові очки.
На численні прохання власників автомобілів впроваджено оцінку за ергономіку: надмірне захоплення автовиробників сенсорними екранами та сенсорними кнопками каратиметься штрафними балами. Критично важливими функціями названі клаксон, аварійка, покажчики поворотів, двірники та керування світлом фар.
У окремому розділі проводиться всебічне дослідження якості роботи системи автоматичного аварійного гальмування у різних сценаріях та з різними потенційними об’єктами зіткнення
У розділі краш-тестів збережено набір “аварій” із програми зразка 2020 року, але майже в кожному тесті є нововведення.
Так, фронтальний удар об стіну на швидкості 50 км/год замінений фронтальним ударом об деформований бар’єр на швидкості 35 км/год. Два колишні бічні краш-тести збережені.

Перевірка захисту від хлистових травм буде більш строгою та багатофакторною, що враховує масу та розміри тіла. Оцінка захисту пішоходів при зіткненні з передньою частиною автомобіля теж буде суворішою, особливу увагу приділено переднім стійкам кузова.
У розділі “Безпека після зіткнень” оцінюється можливість якнайшвидшого та безперешкодного надання допомоги людям у машині після аварії. Електричні дверні ручки повинні бути автоматично розблоковані та висунуті в аварійне положення, щоб ними могли миттєво скористатися як люди всередині машини, так і зовні рятувальники.
Батареї електромобілів і гібридів повинні бути ретельно ізольовані, так само як і високовольтні дроти, у рятувальників має бути чітка схема їхнього розташування. У разі загоряння батареї, у тому числі під час заряджання, водій повинен бути негайно сповіщений.

Перші випробування за оновленою програмою Euro NCAP обіцяє провести у березні 2026 року. Якщо серед перших піддослідних виявляться машини з низьким рейтингом (менше трьох зірок), це буде вірною ознакою того, що модернізація програми пройшла успішно.
Нагадаємо, як раніше повідомляв AUTOGEEK, Tesla Cybertruck розбили у краш-тесті.


