in

Улюблена педаль: як правильно обслуговувати гальмівну систему в автомобілі

Гальма – одна з найважливіших систем автомобіля, вона відповідає за безпеку та частково за керованість. З огляду на це необхідно прискіпливо слідкувати за справністю гальм та своєчасно виконувати обслуговування та ремонт окремих елементів системи.

У цьому матеріалі ми зібрали разом всі аспекти догляду за гальмівною системою: які ознаки свідчать про несправність, коли потрібно проводити профілактичний огляд, як подовжити строк безвідмовної експлуатації та ресурс Загалом пропонуємо вам стислий гайд без зайвих технічних подробиць, що дозволить зрозуміти головні аспекти правильного догляду за гальмівною системою автомобіля.

Справні гальма: безпека, що дарує упевненість

Діагностику стану та працездатності гальмівної системи необхідно виконувати на спеціальному гальмівному стенді – саме це дозволить перевірити всі важливі параметри. Для цього, відповідно, доведеться завітати на перевірену СТО з кваліфікованими механіками та професійним обладнанням, адже у «гаражному» сервісі, ймовірно, вам зможуть запропонувати хіба що візуальний огляд на підйомнику.

Не нехтуйте якісним обслуговуванням, позаяк справні гальма – це не тільки безпека вас, ваших пасажирів та інших учасників дорожнього руху, а й прогнозована керованість автомобіля та комфортне відчуття впевненості за кермом.

Що може бути не так?

При щоденній експлуатації автомобіля у штатних режимах водій, зазвичай, уникає екстрених гальмувань. За їх відсутності, коли гальма працюють на межі свої можливостей, є ризик не помітити перебої в роботі гальмівної системи, які з часом можуть призвести до виходу її з ладу. Наведені нижче хворобливі симптоми допоможуть виявити потенційні поломки на ранній стадії.

Ознаки несправності гальм автомобіля

  • При гальмуванні наявні сторонні шуми, вібрації, а також відчутні пульсації гальмівної педалі (не плутати з роботою АБС, коли педаль теж пульсує, але помірно);
  • Якщо рівень рідини у бачку впав нижче критичного рівня, зазвичай це свідчить про наявність в гальмівній системі проблем – зокрема, порушення герметичності гальмівних шлангів.
  • Колодки на одній осі зношуються нерівномірно;
  • Звичайний гальмівний шлях значно зріс, автомобіль нервово поводиться на гальмуванні;
  • Педаль гальм стала занадто тугою, потребуючи від водія значно більших зусиль для звичайного гальмування;
  • Поверхня гальмівних дисків вкрилася характерними смугами синього кольору, що свідчить про перегрів дисків. 

Ознаки критичного стану гальмівної системи

Водночас є ознаки, що свідчать про критичний стан гальмівної системи. За появи таких симптомів необхідно негайно везти автівку на сервіс – гальма можуть відмовити будь-якого моменту.

  • Педаль гальм при натисканні різко провалюється до підлоги, а уповільнення недостатнє або взагалі відсутнє;
  • Стоянкове гальмо не утримує автомобіль на ухилі;
  • Після активного гальмування з’являється запах гару, а на гальмівних дисках присутні сліди абразивних компонентів колодок.

Профілактичний огляд та ремонт гальмівної системи

Для підтримання гальм у справному стані необхідно періодично проводити профілактичний огляд та обслуговування системи, не прив’язуючись до планових ТО. Перевірити стан колодок, дисків, рівень гальмівної рідини – виконувати профілактику потрібно щонайменше двічі на рік. Весна – слушний для цього момент, адже у теплу пору року зростає середня швидкість руху та, відповідно, навантаження на гальма.

Кваліфіковані спеціалісти на СТО проведуть комплексну діагностику, що дозволить своєчасно виявити критичне зношення компонентів системи та точно визначити причину проблеми в роботі гальм. До прикладу, сторонні шуми чи вібрації з боку гальм нерідко з’являються не через несправність елементів гальмівної е системи – причиною може виявитися розбалансоване колесо або ослаблене кріплення важелів підвіски, тощо.

А ще, як розповіли експерти департаменту сервіса Корпорації УкрАВТО треба час від часу проводити повну заміну гальмівної рідини.

“Це потрібно робити не тому, що вона “скисла”, а тому що її хімічний склад дуже гігроскопічний, тобто вбирає в себе вологу навколишнього середовища, з повітря. З часом вода накопичується в рідині і її хімічний склад змінюється”, – зазначили в УкрАВТО.

Оскільки вода має нижчу температуру кипіння, ніж гальмівна рідина, то при гальмуванні під час нагрівання супортів частини води можуть перетворюватися на пару. І гідравліка починає працювати як пневматика, що призводить до різкого зменшення гальмівного зусилля на колодки і до зниження ефективності гальмування. Інколи це стається досить несподівано, і є шанс потрапити в ДТП.

Окрім того, це сприяє корозії елементів гальмівної системи, насамперед – внутрішньої частини супорта (його циліндра). Через це супорта клинять, не виконуючи свою функцію взагалі.
Багато людей про це не знають і не змінюють ТЗ взагалі ніколи.

Заміна гальмівних колодок та дисків

Гальмівні колодки та диски зношуються навіть за умови плавних гальмувань, тому періодично потребують заміни. Періодичність заміни колодок залежить від матеріалу та якістю колодок, а також стилю водіння, а тому пробіг до заміни варіюється у широких межах – від 15 до 50 тисяч кілометрів. При цьому передні колодки зношуються швидше через більше навантаження і потребують частішої заміни.

Те ж саме стосуються гальмівних дисків або барабанів, але заміни вони потребують не так часто, як колодки. У середньому, на 3-4 заміни колодок припадає одна заміна дисків чи барабанів, орієнтовно це 60-90 тисяч кілометрів.

Обкатка після заміни гальмівних дисків та колодок

Після заміни гальмівних колодок чи дисків необхідно провести обкатку, дотримуючись простих рекомендацій. Нові елементи мають притертися – це пришвидшить вихід на робочі характеристики та подовшить ресурс. Не намагайтеся прискорити процес тривалою та посиленою роботою гальм – це матиме негативний ефект. Нижче наводимо рекомендації щодо правильної обкатки гальмівних дисків та колодок.

  • Протягом перших 200–300 км уникайте різких гальмувань;
  • Практикуйте гальмування на низьких швидкостях. Розженіть автомобіль до 50–60 км/год, а потім поступово пригальмуйте до  10 км/год. Повторіть процедуру 10–15 разів.

Розумне водіння: як подовжити строк працездатності гальм

Разом зі своєчасним обслуговуванням та ремонтом важливим фактором  збереження працездатності гальмівної системи є грамотна вдумлива їзда Ось кілька простих та водночас дієвих порад щодо цього.

  • Уникайте різких гальмувань. Вміння прогнозувати дорожню ситуацію набувається з досвідом, але навіть досвідчені водії подекуди практикують різкі розгони та гальмування. Такий агресивний стиль водіння не тільки збільшує витрату пального, а й згубно позначається на ресурсі елементів гальмівної системи. Починайте уповільнення заздалегідь – таким чином менше зношуються гальмівні колодки і диски та навіть шини, а ваші маневри будуть зрозумілішими для інших учасників дорожнього руху.
  • Уникайте перегріву гальм. Плавне гальмування з невеликим зусиллям також дозволяє уникати перегріву гальмівних дисків та зберігати ефективність гальмування. Тож у випадку екстреної ситуації ви зможете загальмувати з найменш можливим гальмівним шляхом.
  • Уникайте різкого переохолодження гальм. Під час гальмування гальмівні диски нагріваються до високої температури – 500–600 градусів чи навіть більше (залежить від інтенсивності гальмування). Тому уникайте калюж – особливо якщо до цього довелося інтенсивно гальмувати. Сильно розігріті гальмівні диски при потраплянні на них холодної води можуть викривитися через різкий перепад температур. Наслідки такої необачності сумні: биття гальмівних колодок та нерівномірне їх зношування, паразитні вібрації коліс та керма, зростання гальмівного шляху. У підсумку – необхідність передчасної заміни гальмівних дисків або навіть колодок теж.
  • Використовуйте гальмування двигуном. Гальмувати двигуном – стара як світ, втім, дієва порада. Робити це можна на автомобілях як з «механікою», так і з «автоматами» за наявності ручного режиму перемикання передач. Навіть окремі варіатори дозволяють досить ефективно гальмувати двигуном. Втім є одне «але»: сучасні малолітражні мотори з турбонаддувом особливо у поєднанні з багатоступеневими трансмісіями через малий об’єм та невелику різницю передавальних відношень між передачами не здатні створювати достатнє уповільнення.
  • Використовуйте вільне кочення. Якщо гальмувати двигуном вам некомфортно з тієї чи іншої причини, пригальмовуйте, заздалегідь зменшуючи подачу пального. Бачите попереду червоний сигнал світлофора, або наближаєтесь до пологого повороту чи потрібного вам пункту призначення – просто відпустіть педаль «газу», використовуючи гальма за потреби та для остаточної зупинки. Вільне кочення – такий же спосіб економити ресурс гальмівних колодок та дисків, проте менш ефективний у порівнянні з гальмуванням двигуном.

Нагадаємо, раніше AUTOGEEK вже розповідав про те, як доглядати за “погодою” в салоні автомобіля (особливості експлуатації кліматичної системи) та як правильно доглядати за склом та фарами.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Become a patron at Patreon!

Короткометражка The Calm: електричний суперседан BMW i7 M70 xDrive дебютував на кінофестивалі в Каннах

Зовнішність електричного седана BMW i5 розсекретили перед офіційним дебютом