in

Розмитнення машин у застосунку “Дія”: що треба знати автомобілістам про нову послугу

У Верховній Раді зареєстрували новий законопроект, який, у разі ухвалення, запровадить анонсоване розмитнення авто у смартфоні. Законопроект № 10380 носить назву “Проект Закону про внесення змін до розділу XXI “Прикінцеві та перехідні положення” Митного кодексу України та інших законів України щодо особливостей здійснення митного декларування легкових автомобілів засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг”.

Завданням проекту, як сказано у пояснювальній записці до нього, є спрощення та прискорення митного оформлення легкових автомобілів, для чого запропоновано створити можливість електронного декларування таких транспортних засобів за допомогою Єдиного веб-порталу електронних послуг. Мобільний застосунок “Дія” також є частиною цього веб-порталу, отже, йдеться про розмитнення у смартфоні, ідею котрого обговорюють із 2021 року.

Зазначається, що запропонований механізм тимчасовий, і діятиме до набуття Україною статусу членства в Європейському Союзі.

Важливо, що скористатися ним зможуть як фізичні, так і юридичні особи, а також уповноважені декларантом особи. Тобто, привезти авто з-за кордону та розмитнити його з допомогою смартфону зможуть і фірми – автодилери, котрі торгують вживаними автомобілями. Привозити машину можна не особисто, а, наприклад, за довіреністю.

Законодавча ініціатива не передбачає будь-яких змін щодо набору податків та розмірів їхніх ставок. Тобто, мито, акциз та податок на додану вартість залишаються такими ж, якими є зараз. Змінюється лише механізм митного оформлення.

Основна проблема, котру вирішує законопроект – це нівелювання людського фактора під час визначення митної вартості авто, від якої розраховується розмір митних платежів, та зниження корупційних ризиків внаслідок цього. Популярні схеми, котрі існують сьогодні, частково втратять сенс. Наприклад, не буде сенсу підробляти договори купівлі-продажу авто, вказуючи нижчу вартість, зазначати неіснуючі пошкодження та штучно збільшувати пробіг авто. У новій системі ці фактори не впливатимуть на розмір податків, котрі потрібно буде заплатити.

Народні депутати пропонують оцінювати автомобілі автоматично, відштовхуючись від ціни аналогічних нових автомобілів, й знижувати ціну конкретної машини опираючись на таблицю коефіцієнтів.

Для цього Кабінет Міністрів повинен створити Базу даних митної вартості легкових автомобілів, держателем якої буде Мінцифри, а технічним адміністратором — державне підприємство, яке буде визначене Кабміном.

Оскільки зараз цієї Бази даних не існує, неможливо здійснити будь-які розрахунки щодо ймовірної митної вартості автомобілів, та й загалом виникає чимало питань до її наповнення. У законі не розписані такі потенційно спірні моменти:

  • незрозуміло, які саме ціни нових авто будуть взяті за основу: чи це буде митна вартість при імпорті в Україну (до оподаткування), чи митна вартість вже з урахуванням податків, чи ціна продажу із прайс-листа дилера;
  • не чітко визначено, ціна якої країни буде використовуватися при визначенні вартості нового авто, та як визначати вартість для однойменних моделей, які продаються зі значною різницею у ціні на різних ринках. Наприклад — ціна Volkswagen ID.4 у Німеччині починається з $46 000, а у Китаї вона коштує удвічі менше.
  • невідомо, де брати ціни на нові автомобілі, якщо потрібна модель не ввозилася новою офіційними імпортерами в Україну, а таких авто — досить багато. Станом на сьогодні до України ввозять автомобілі з ЄС (близько 60%), Америки (близько 25%), Північної Кореї, Китаю та інших країн. Значна частина з них була виготовлена саме для місцевих ринків.
  • незрозуміло, як визначати об’єктивну вартість для моделей, які не мають стандартизованих комплектацій, а кожен автомобіль виготовляється за індивідуальним замовленням (наприклад — Tesla).

Також розмитнення «по-новому» навряд чи влаштує імпортерів аукціонних авто зі США, які мають чітку ціну, вказану у супровідних документах, яка може бути у кілька разів меншою, ніж визначена за таблицею коефіцієнтів. І хоч зараз електромобілі, наведені тут для прикладу, мають так зване «нульове розмитнення», з часом воно перестане бути таким, а також навіть з ним необхідно вказувати оціночну вартість будь-якого автомобіля, незалежно від пільг на розмитнення.

Для ввезення легкового автомобіля декларант повинен надати реєстраційний документ на авто (у разі його наявності), та документ на право власності — договір купівлі-продажу чи інвойс, якщо автомобіль не зареєстрований на того, хто хоче його розмитнити.

При цьому проектом закону забороняється вимагати від декларанта або уповноваженої ним особи будь-які інші документи, відмінні від тих, що зазначені в цьому пункті. Також не потрібен документ про зняття автомобіля з обліку у країні відправлення. Тобто, для того, щоб розмитнити авто у смартфоні, достатньо буде лише одного або двох документів.

Цікаво, що для митного оформлення не потрібен сертифікат відповідності, оскільки законопроектом передбачені зміни, за яких сертифікат буде потрібен лише перед першою реєстрацією.

Тобто на практиці стане можливим ввезти будь-який легковий автомобіль, включно з ретроавто, який не відповідає жодним екостандартам, розмитнити його, проте отримати номерні знаки та користуватися ним як транспортним засобом буде неможливо.

У проекті закону дослівно сказано, що митне оформлення легкового автомобіля завершується в найкоротший можливий строк, але не більше ніж одна година з моменту пред’явлення митному органу легкового автомобіля, подання митної декларації та всіх необхідних документів і відомостей. Усі митні формальності мають відбутися безпосередньо на прикордонному пункті пропуску, через який ввозиться відповідний автомобіль.

Тобто, у випадку, якщо ви внесли усі дані в “Дію” правильно, сплатили митні платежі, з моменту прибуття у пункт пропуску, легковик повинні розмитнити безпосередньо в пункті пропуску за одну годину.

У випадку, якщо у Базі даних митної вартості автомобілів відсутня інформація про певну модель, або ж якщо митний орган має підстави вважати, що декларант вказав недостовірні дані про вартість машини, тоді буде проводитися коригування митної вартості. В такому разі декларант отримає письмове повідомлення про застосування такого коригування, а процедура оцінки відбуватиметься «по-старому», тобто по чинній на сьогодні системі визначення митної вартості.

Нагадаємо, як раніше повідомляв AUTOGEEK, в Україні дозволили заміну водійського посвідчення через “Дію”.

За матеріалами Інституту досліджень авторинку.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Become a patron at Patreon!

Від $25 000: Toyota розпочала продажі нового електричного кросовера Bozhi 4X

Від $29 500: Zeekr розкрив усі подробиці про електричний седан 007