Олександр Добрунов у автомобільному бізнесі понад 20 років. Він одним з перших виводив на український ринок офіційні електромобілі Nissan Leaf, готував запуск Renault Zoe. Зараз активно займається розвитком дилерської мережі з продажу електромобілів різних марок та переходить до наступного етапу – розвитку сертифікованої мережі сервісних центрів Bosch Service з обслуговування електромобілів. Саме у стінах щойно відкритого автосервісу ми і поговорили з Олександром про сучасне та майбутнє обслуговування авто на електротязі.
Олександре, як вам прийшла ідея відкрити саме сервіс з ремонту електромобілів?
Практика в автобізнесі показує, що першу машину продає продавець, а другу і наступні – сервіс. Це закон. Відповідно, якщо машина якісно обслуговується на сервісі, то до тебе прийде і наступний клієнт купувати машину, пустить далі сарафанне радіо і т.д.
З часом також виникла потреба у передпродажній підготовці електромобілів, що ми продаємо. Ми зіткнулися з тим, що для того, щоб далі продавати та мати конкуренцію на ринку, потрібно проводити повноцінну передпродажну підготовку із 12 пунктів. Починаючи від того, що машину потрібно помити, прибрати дрібні нюанси по салонному обладнанню – і аж до аналізу приладом роботи всіх систем. Одним словом, привести машину у відповідний стан.
Звичайно, що тема сервісу електромобілів перспективна. Ми бачимо, що майбутнє в будь-якому випадку за електромобілями, і той, хто швидше за інших зайде в сервіс, той і швидше за інших зніматиме “вершки”. Ця тема поки що не така прибуткова, але перспективна з точки зору подальшого оновлення програмного забезпечення, обслуговування батарей і діагностики різних несправностей. Сучасний автомобіль – це як той смартфон, який теж потребує певних апгрейдів, оновлень, фішок різних та ін.
Яким спеціалізованим обладнанням ви оснастили нову станцію?
В нас досвід обслуговування електромобілів з’явився ще до війни. Ми купили необхідне обладнання, а це, між іншим, чималі інвестиції – більше 25 тисяч євро для першого етапу. Це і пневматичний стіл для зняття батареї, це і різні пристрої для діагностики та контролю бортових систем. Для діагностики електромобілів та гібридів використовуємо прилад Bosch КТS 560. А також спеціалізований тестер FSA 050, призначений для перевірки ізоляції високовольтних дротів та елемента високовольтної системи. Цей прилад дозволяє не тільки перевірити стан ізоляції дротів, але й побачити, як вони деградують з часом, змінюють опір.
Не маєте проблем з кадрами?
Люди – це найбільша проблема у нас, бо майже ніхто не вчить повноцінно обслуговувати електромобілі. Імпортери поки що не вчать офіційних електриків, тому що ще немає достатнього парку офіційних електромобілів, відповідно немає напрацювань на цю тему. Приватні електрики цим також не займаються. Єдине джерело фахових знань по роботі з високовольтними системами в Україні сьогодні – Навчальний центр Bosch. Наші співробітники пройшли навчання там, і не тільки по цій програмі, але й інші тренінги з бензинових систем, автомобільної механіки тощо.
У нас електрик все життя обслуговує машини групи VAG, також і Ford, і Hyundai. Ми його навіть фінансово дотуємо, щоб він нікуди не поїхав, бо без нього буде важко. Ми півроку набивали шишки: спілкувалися з китайцями, листувалися. Наприклад, є така особливість китайських автомобілів: для їх обслуговування ти не можеш використовувати європейське програмне забезпечення. Усі машини потрібно діагностувати через китайські сервери. Або ще нюанс: в електромобілі Volkswagen 12 блоків, які можна й потрібно оновлювати, але ж треба було у цьому досконало розібратися. Після авторизації як Бош Авто Сервіс тепер ми маємо більше можливостей. Наприклад, у разі виникнення труднощів із діагностикою чи ремонтом електромобіля усі станції мережі Bosch мають доступ до оригінальних програм автовиробників. Наприклад, можна звернутися до Nissan за потрібною схемою електрики. Додаткова перевага – можливість за потреби отримувати оперативну інформацію та поради в онлайн-режимі. Для цього Bosch надає доступ до форуму, вбудованого в фірмове програмне забезпечення фірмове ESI[tronic].
На вашу думку, з якими проблемами до вас будуть звертатись найчастіше власники електромобілів?
Перший момент – це діагностика несправностей, вирішення всіх “комп’ютерних” проблем, пов’язаних із автомобілем.
Друге – це регламентне технічне обслуговування. У нас народ досить привчений до цього, навіть самі телефонують та питають, що треба робити кожні 10 тисяч км. Звичайно, ми можемо поміняти масло в редукторі, замінити салонний фільтр, перевірити помилки, щоб зрозуміти, чи є проблеми, щоб воно далі не переросло у великі несправності.
І третє – це малярсько-кузовна ділянка. Тому що машини б’ються, скла та дзеркала пошкоджуються камінням та ін.
Ви маєте свій склад запчастин?
Так, звичайно. У нас є власний склад запчастин першої-другої групи, тобто найнеобхідніше. Решта приходить до нас доволі швидко – від тижня до трьох тижнів, залежно від того, на якому складі конкретна деталь знаходиться. В принципі, тут як і у випадку з офіційними дилерами. Стабільність поставок запчастин забезпечує Bosch. Наявність у них власного складу в Україні дозволяє їм оперативно відвантажувати товар і грамотно реагувати на зміну попиту.
На скільки актуальною є проблема особливої складності ремонтів підвіски та гальм електромобілів через те, що їм рідше проводять діагностику?
Обслуговування електромобілів багато в чому аналогічне до обслуговування авто з ДВС. Єдине, що їхня вага дещо вища, ніж зазвичай. Важливо постійно стежити за розвал-сходженням, враховуючи якість наших доріг. Але загалом обслуговування підвіски – в рамках стандартних процедур сучасних авто. Наразі ми не фіксуємо жодних проблем у власників з перевитратою коштів на запчастини.
Чи плануєте ви ремонтувати тягові батареї електромобілів?
Обов’язково. Є кілька етапів ремонту. Батарея складається з окремих “сот”. Проблема полягає в тому, що виходить із ладу якийсь блок, його потрібно замовити та замінити. Ми зараз саме цим питанням займаємося. А розкривати сам блок батареї немає сенсу, тому що його ремонт обійдеться дорожче, ніж заміна цілого.
Зрозуміло, що сама батарея коштує дуже дорого, але заміна “сот” окремо обходиться вже у доступні суми. Це для нас пріоритет, ми цим плануємо займатися. Саме батареї стануть нашим основним профілем у майбутньому, адже електромобілів ставатиме більше, парк вживаних авто зростатиме, і потреба в ремонті акумуляторів буде вище. До того ж, ця послуга досить рентабельна з погляду сервісу.
Наскільки широкий спектр електромобілів, які ви готові обслуговувати?
Насамперед, ми говоримо про Volkswagen та Nissan. Також ми обслуговуємо Renault та Toyota. Звичайно, також беремося за сервіс Honda, адже вони добре продаються і їх вже досить багато на наших дорогах. Окрім того, ми плануємо найближчим часом обслуговувати авто китайського бренду BYD. Думаю, що в майбутньому ми будемо готові обслуговувати електромобілі й інших брендів.
Чи чекаєте ви у себе для сервісу плагін-гібриди?
Що стосується плагін-гібридів, їх ми теж ремонтуватимемо. Вони мають таку ж саму за конструкцією батарею. На перехідному етапі між авто з ДВС та електромобілями плагін-гібриди займатимуть свою нішу кілька років, тому ми з радістю будемо їх ремонтувати.
Виходить, ви серйозно відрізняєтесь від “класичних” Bosch Service?
Звісно, не всі станції Bosch Service обслуговують електромобілі. Але у мережі Bosch Service зараз доволі активно формується новий напрямок – ремонт та обслуговування електромобілів. А ми робили це ще учора. Тож загалом, наша основна відмінність у тому і полягає, що ми, крім звичайних авто з ДВС, можемо обслуговувати електромобілі, і знаємо про них набагато більше, ніж усі інші.