Menu
in

Як подовжити життя автоматичної коробки передач

Автоматичні трансмісії зручні, але більш вимогливі до умов експлуатації, аніж механічні коробки. Розповідаємо, як правильно доглядати за АКПП та уникати поломок. Напередодні літніх тривалих поїздок ці поради будуть особливо корисні.

Автомобілі з автоматичними коробками передач закріпили за собою лідерство на ринку нових та уживаних транспортних засобів. З кожним роком ця тенденція підсилюється. Станом на сьогодні серед нових автомобілів на ринку України, моделі з АКПП складають понад 60%.

Автівкою з «автоматом» простіше керування, така трансмісія легше для опанування новачками, зручніша для використання в умовах великих міст та заторів на дорогах. Ми впевнено наближаємося до часів, коли механічні трансмісії залишаться вибором виключно фанатів.

Водночас автоматична трансмісія при всіх своїх беззаперечних перевагах більш вимоглива до умов експлуатації у порівнянні з «механікою». Такі коробки незалежно від типу та конструкції  (DSG, варіатор, класичний гідромеханічний «автомат») потребують регулярного та якісного сервісу.

Ремонт чи заміна автоматичної коробки передач — дороговартісне та дуже сумнівне «задоволення», а раптові проблеми можуть завдати чимало клопоту. Розглянемо, що потрібно робити власнику автомобіля з АКПП для безвідмовної роботи та подовження терміну експлуатації. Особливо це актуально напередодні літа — сезону тривалих заміських поїздок та автоподорожей.

Сигнали про проблеми з АКПП

Автоматична коробка може надійно працювати тривалий час, якщо вчасно проводити діагностику і профілактику. Не варто покладатися на рекламні лозунги окремих автовиробників, що їхні АККП не потребують ніякого додаткового контролю.

Одним із симптомів, який сигналізує про необхідність провести діагностику, є проблематичне перемикання передач. Також водію варто звернути увагу на нижче наведені симптоми.

Ознаки несправності АКПП

  • Підтікання мастила (сліди потьоків на днищі, пляма на асфальті після стоянки авто);
  • Відчуття, що машина пробуксовує;
  • Поштовхи при перемиканні режимів;
  • Відмова однієї з передач (найчастіше це задня);
  • Самовільне перемикання важелю на високій швидкості автомобіля;
  • Нехарактерні шуми, скрегіт, запах гару та вібрація в момент старту чи під час їзди.

Також може статися повна зупинка автомобіля і загоряння напису «check» на панелі приладів. У таких випадках більш ніж 80% проблем повʼязані з двома основними типами несправностей: збій в електронній частині АКПП або несправності механічної чи гідравлічної складової.

Фактори передчасного зношування АКПП

Найбільш розповсюдженою причиною проблем з автоматичною трансмісією є її неправильна або занадто агресивна експлуатація та нехтування профілактичними заходами. Основне тут — регулярна заміна мастила. Варто прислухатися до порад фахівців з автосервісу, адже саме майстри щоденно стикаються з такими випадками у своїй роботі.

Фахівці департаменту сервісу Корпорації УкрАВТО наполегливо радять не ігнорувати рекомендовані проміжки для заміни мастила в коробці. Для водіїв, які регулярно користуються автомобілем для пересування по місту такий проміжок становить кожні 30 тис км. Для тих, хто переважно пересувається по заміських трасах його можна збільшити до 50 тис км. Мастило обов’язково має бути якісним, оригінальним та сумісним з вашою моделлю та типом коробки, це не той розхідник, на якому варто економити.

У разі нестачі або надлишку мастила, масляний насос може засмоктувати повітря, що викликає утворення піни, в результаті чого підвищується температура та знижується тиск в системі.

При заміні мастила варто звернути увагу майстра на стан мастильного фільтру. Якщо фільтр потребує заміни — це також потрібно зробити.

Потрібно також контролювати стан радіатора. Адже на охолодженні тримається вся система, а перегрів коробки може її “вбити”. Тому радіатор потребує підтримки у належному стані. Його діагностику слід проводити з тією ж періодичністю, як і заміну мастила.

За низьких температур навколишнього середовища рекомендується кілька хвилин перед початком руху прогріти автомобіль — ввімкнути двигун та дати йому попрацювати у режимі парковки. Деякі водії вважають цей прийом застарілим для сучасник АКПП, але він допомагає мастилу прогрітися до робочої температури, щоб запобігти надмірному навантаженню на систему в момент старту.

Правильне використання режимів АКПП

Необхідно раціонально користуватися режимами P та N. Parking має сенс вмикати лише при тривалій зупинці, а Neutral тільки при буксуванні автомобіля або зупинці з очікуванням (наприклад, на залізничному переїзді). При зупинці на світлофорі або у заторі рекомендується залишатися у режимі Drive. При зупинці на схилі обов’язково затягувати ручне гальмо — це допоможе знизити навантаження на систему блокування.

В «автоматі» відсутні синхронізатори, як в механічній коробці передач, тому перед тим, як переводити важель у положення D або R необхідно дочекатися повної зупинки автомобіля, натиснути педаль гальма і тільки після цього перемикатися в необхідне положення.

Hands of a mechanic wearing blue gloves working on a car engine with a spanner in a concept of maintenance and repair

Варто додатково наголосити, що при коротких зупинках автомобіля не рекомендується переводити ручку у положення N. Це один з факторів швидкого зношення трансмісії. Загалом, перемикати режими АКПП варто при повній зупинці машини, утримуючи педаль гальм.

Особливості експлуатації авто з варіатором

Якщо класична АКПП вважається найбільш зрозумілою в особливостях експлуатації та слабких місцях, то з варіатором ситуація відрізняється. Це принципово інша за конструкцією коробка передач, в якій вирішальну роль виконує металевий ремінь. В ньому закладено менший гарантований термін експлуатації, в середньому 100-150 тис км. Після чого ремінь варіатора потребує заміни.

На відміну від АКПП, ремонт варіатора — складне та дороговартісне питання. В Україні далеко не всі СТО надають таку послугу. Без відповідного досвіду складно встановити причину поломки. Також для цього потрібне спеціальне електронне діагностичне обладнання.

Варіатор розрахований на гарні міські дороги та спокійну їзду. Отже тривалі навантаження згубно позначаються на ресурсі, збільшуючи ризик передчасної поломки.

Яка експлуатація протипоказана варіатору

  • різкий старт з місця, який навантажує та розтягує ремінь;
  • перегрів, визваний буксуванням в багнюці, піску або снігу;
  • високі навантаження, наприклад буксирування іншої машини.

Окрім загальних рекомендацій по своєчасному сервісному обслуговуванню та заміні мастила, для запобігання  небажаних несподіванок сучасному варіатору потрібно вчасно встановлювати нову прошивку програмного забезпечення.

DSG — зручні, але уразливі

Коробки DSG вирізняються плавністю роботи та економією стосовно витрати мастила. В середньому її ресурс — 200 тис км. При подальшій експлуатації можуть виникнути проблеми з програмним забезпеченням, зношування зчеплення та підшипників.

Нюанси експлуатації виникають в залежності від того, який тип DSG встановлений на конкретній моделі автомобіля. Розрізняють так звані «мокрі» DSG (працює в мастильній ванні) та «сухі». Останні мають менший ресурс зносостійкості, оскільки деталі постійно «притираються» між собою. А «мокрі», при певних перевагах, мають властивість при поломці виводити з ладу одразу весь мастильний контур (зчеплення та механічну частину коробки).

Отже, для подовження ресурсу коробок DSG, фахівці радять дотримуватися певних заходів.

  • замінювати мастило кожні 40-50 тис. км пробігу;
  • уникати пробуксовки коліс, яка приводить до перегріву мастила в коробці;
  • не зловживати агресивною їздою з підвищеними навантаженнями.

Варто зауважити, що автоматичних коробок передач, які зовсім не потребують обслуговування, не існує. Різниця може бути лише в періодичності. Змінювати мастило та проводити регулярний огляд потрібно в коробці будь-якого типу, щоб автомобіль залишався на ходу та не спричиняв раптових проблем.

Нагадаємо, раніше AUTOGEEK розповідав, що потрібно знати автомобілісту-початківцю про обслуговування автомобіля та як правильно обслуговувати гальмівну систему в автомобілі.

Також зверніть увагу на матеріал “Чому автовиробники встановлюють різний міжсервісний інтервал для автомобілів: від чого це залежить” та “на що звернути увагу під час обслуговування клімат-системи“.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Exit mobile version