Електромобілі у всьому світі з кожним роком набувають все більшого розповсюдження. Лідером у цьому плані є Норвегія, де половина всіх машин, якими користується місцеве населення, є електричними. Зростає популярність електромобілів не сама по собі – практично кожна країна стимулює перехід на машини з електроприводом різними способами.
В Україні можна виділити кілька блоків проблем, що їх необхідно вирішити для стрімкого прориву у питанні розповсюдження електромобілів – і всі труднощі вперто долаються з більшою чи меншою інтенсивністю.
Виробництво
В Україні наразі не існує заводів, які б спеціалізувалися на виробництві легкових електромобілів, та досвід розробки й створення електротранспорту є чималий – у нас випускають електроавтобуси, електровелосипеди, електромотоцикли, а також є чимало умільців, які банально переробляють авто з ДВЗ на електромобілі. Цей потенціал держава прагне використати – вона зацікавлена, щоб заводи з виробництва доступних електромобілів зʼявилися.
Тому законом «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання розвитку галузі екологічного транспорту в Україні» тимчасово, до 31 грудня 2035 року (включно), звільняються від сплати податку на прибуток підприємства, які виробляють електродвигуни для транспорту, сам електротранспорт, зарядні пристрої та літій-іонні батареї для електрокарів або ж видобувають літій.
А до 1 січня 2031 року звільняються від оподаткування ПДВ підприємства, які ввозять на територію України обладнання для виробництва нових транспортних засобів, зокрема й електричних.
До 2029 року не потрібно сплачувати ввізне мито на товари, необхідні для виробництва електротранспорту.
Поява власного виробництва зробить електромобілі доступнішими, а місцеві інженери, якщо вони будуть залучені до розробки машин, зможуть краще орієнтуватися у потребах українських споживачів щодо розміру машини, кліренсу, умов у салоні, вимог щодо швидкості тощо.
А якщо взяти до уваги, що в Україні є власні нерозроблені літієві родовища, то з часом за умови подальшої активної підтримки з боку держави Україна може стати навіть експортером електроавтомобілів.
Пільгове ввезення електромобілів
Пільгове ввезення існує, проте умови кілька разів змінювалися, як і термін дії пільгового періоду. Втім, наразі пільги для ввезення саме електротранспорту існують і передбачають:
- Відсутність ввізного мита так пенсійного збору;
- Спрощене розмитнення за допомогою системи «Дія» (у розробці);
- Нову формулу акцизних податків.
Підтримка електротранспорту у міській інфраструктурі
Електротранспорт має особливі номери – зеленного кольору. Це потрібно для того, щоб ці машини кидалися в очі, адже вони мають низку привілеїв, зокрема – право на парковку у безпосередній близькості біля зарядних пристроїв.
Прийняті в 2019 році нові Державні будівельні норми вимагають на всіх новостворених парковках передбачити електрозарядки, а до 2030 року облаштувати зарядні станції на всіх парковках країни.
Якщо ж місця біля зарядних станцій будуть займати машини з двигунами внутрішнього згоряння, для їхніх власників передбачені штрафи в розмірі 20-30 неоподатковуваних мінімальних доходів громадян (наразі в грошовому еквіваленті ця сума становить 340-510 грн).
Та перераховані прерогативи стосуються лише електромобілів, уже вже електромотоцикли на ті ж пільги претендувати не зможуть. Електроавтомобілі постійно перебувають в центрі уваги законодавців, а от електросамокати, гіроскутери та інші само балансувальні транспортні засоби навпаки – не мають свого законодавчого статусу. Уже кілька разів пропонували запровадити зміни до ПДР, щоб визначити правила експлуатації такого транспорту, та зараз суди приділяють цьому транспорту, який періодично потрапляє в ДТП, більше уваги, ніж народні депутати.
Мережа зарядних станцій та способи стимулювати її розростання
Обмежена кількість зарядних станцій також негативно впливає на бажання споживачів придбати електрокар. – і це є найбільшою проблемою для власників автокарів. Бензин або дизпальне можна у крайньому випадку покласти в багажник в каністрах, проте електромобіль досить швидко зарядити батарею може тільки на спеціальних станціях.
Тому закон 8172 є революційним – збільшення мережі, спрощення та здешевлення побудови нових зарядних станцій призведе до того, що з автомобіля будуть зняті обмеження щодо дальності поїздки, адже зарядити акумуляторну батарею можна буде так само просто, як залити у бак рідкого пального чи закачати газ.
Законодавчі інновації стосуються таких моментів:
- Спрощення вимог земельного законодавства, що регулює питання виділення ділянок для побудови зарядних станцій для електрокарів;
- Спрощення порядку підключення таких станцій до електромережі, а також здешевлення процесу, оскільки при підключенні до кінця 2024 року не доведеться платити за потужність;
- Можливість встановлення зарядної станції для потреб мешканців ОСББ, якщо є така технічна спроможність;
- Приєднання до мереж на пільгових умовах до мереж «Укренерго» кінця 2024 року.
Обмеження на використання неекологічних видів транспорту
Закон 8172 також передбачає обмеження для громадського транспорту:
- Обмеження на закупівлю транспорту з ДВЗ для громадського використання;
- З 2036 року запроваджується заборона на використання громадського транспорту з неекологічними двигунами, щоправда, міська влада отримала поки що повноваження для коригування термінів виведення з експлуатації такого транспорту на своїй території.
Обмеження не стосуються громадського транспорту, який обладнаний водневими чи метановими двигунами.
Слід зазначити, що синхронно з Європою, де планують відмовитися до 2035 року від випуску автомобілів з екологічно неблагонадійними двигунами, в Україні розглядають також варіант поетапної заборони автівок з ДВЗ – заборона може стосуватися ввезення на територію України, першої реєстрації таких машин, а з часом обмеження будуть стосуватися й експлуатації такого транспорту.
Зокрема Міністерство інфраструктури України висувало пропозицію розпочати запроваджувати перші обмеження щодо ввезення автомобілів з ДВЗ уже з 2027 року. Якими будуть реальні кроки в цьому напрямку – покаже час.
Чи всі способи підтримки електротранспорту використані?
Україна показує своє бажання долучитися по ініціатив екологічно свідомих держав, проте в силу наших нинішніх обставин чимало ефективних практик пропаганди залишаються для нас недоступними.
Для прикладу, у Норвегії була запроваджена безкоштовна зарядка електротранспорту, безкоштовна парковка, а також дозвіл рухатися смугою для громадського транспорту, що зменшувало ризик потрапити у корок. В Австралії, крім цього, для електрокарів на трасах дозволена більша швидкість.
У багатьох країнах ЄС людям, які купували електротранспорт, надавали субсидію 5-7 тисяч євро. У США держава повертала власнику електромобіля 25% від його вартості, а в Китаї – до 35%.
В Україні прихильники електротранспорту намагалися лобіювати ідею пільгових кредитів для людей, які купують електромобілі. Проте ця ідея також поки що залишається тільки рожевою мрією.
Та ті кроки, які вже зроблені в Україні, показують, що наша держава має твердий намір запроваджувати у питанні транспорту стандарти, які встановлені у Європейському Союзі.
А значить, купівля електротранспорту сьогодні є правильним вибором.