Menu
in

Від швидкості до електронних асистентів: ТОП-3 лайфхаки, які допоможуть економити паливо

Черги на АЗС, нові ставки акцизу на бензин та дизельне паливо, вимушена необхідність у дальніх поїздках… Ці та багато інших факторів змусили українців в останні роки дещо прискіпливіше вивчати витрату палива автомобілів. Журналісти AUTOGEEK зібрали кілька простих порад, які допоможуть зекономити та рідше заїжджати на “заправки”.

Швидкість

Не секрет, що від швидкості безпосередньо залежить витрата палива. Адже двигуну машини доводиться витрачати більше “сил” та енергії на те, щоб долати аеродинамічний спротив та спротив коченню, до того ж з ростом показників на спідометрі на більшості машин виникають додаткові аеродинамічні “бар’єри”, маркерами появи яких можна вважати додаткові шуми від антен, зовнішніх дзеркал заднього виду, “бризговиків” та інших елементів кузова авто, що виступають та створюють додатковий спротив повітрю.

Досвід тестування десятків сучасних легкових авто показує, що найкраще для економії палива тримати швидкість у районі 90-100 км/год на трасі та приблизно 70 км/год у місті (там, де такий швидкісний режим дозволено, звичайно). За такої швидкості у більшості авто вмикається найвища передача, двигун працює на оптимальних обертах (до 2000 об/хв), та й спротив повітрю ще мінімальний.

Також можна слідувати за вантажівкою “хвостиком”. Зазвичай вони їздять трасами з такою ж швидкістю, і при цьому ваш автомобіль перебуватиме у повітряному мішку, де опір зустрічного потоку повітря мінімальний.

Шини

Від шин теж суттєво залежить витрата палива авто. Перший важливий момент – це тиск в шинах. Для прикладу, у випадку, якщо у всіх чотирьох шинах він знизиться на 0,1 атм., то це витрата збільшиться на 2-3%. Номінальний робочий тиск можна знайти на заводській наклейці з рекомендованими показниками для підкачування шин. Найчастіше вона розташована на стійці біля дверей з боку водія або на люку бензобака.

“При правильному тиску також спостерігається менший опір коченню. Так називається сукупність сил, які перешкоджають її вільному руху вперед. Чим вони слабкіші, тим менше енергії потрібно двигуну, щоб змусити автомобіль рухатися. Підраховано, що зниження опору коченню на 10% дозволяє економити паливо на 2% більше. Це не такі великі показники, але при перерахунку на річний запас виходить непогана економія”, – зазначають спеціалісти відділу сервісу УкрАВТО.

Покришки, на яких авто проїде найдалі, володіють найменшим опором коченню і кращою паливною економічністю. Останню вказують на етикетці шини латинськими буквами від A до G. Тут A – найбільша економічність, G – найменша. Повністю позбавитися від опору коченню не можна, оскільки так працюють закони фізики. Його лише можна звести до мінімуму, для чого виробники роблять наступне:

  • використовують матеріали з більшою стійкістю до генерації тепла;
  • оптимізують рисунок протектора;
  • намагаються зменшити масу шини;
  • знижують аеродинамічний опір рисунка протектора.

Також треба враховувати, що чим ширші шини, тим більше їх діаметр і тим вище навантаження на двигун, адже у ширшої покришки більша маса, що збільшує вагу самого автомобіля. Саме збільшена маса і призводить до того, що двигуну доводиться витрачати більше зусиль для надання колесу і автомобілю потрібного прискорення. Це веде за собою і збільшення витрати палива. Зазвичай шини з меншим опором коченню й коштують суттєво більше. Тому при їх виборі варто враховувати різницю у вартості.

Електронні асистенти

Сучасні автомобілі мають цілий ряд електронних асистентів, які створювались, в першу чергу, з благою метою – для зменшення шкідливих викидів у атмосферу, але вони часто також допомагають дещо економити палива. Такі системи можуть вимикати двигун, або відключати частину циліндрів і навіть залучають незвичний для авто вид енергії та направляють її для руху.

  • Система стоп-старт. Вона вимикає двигун на низьких обертах під час зупинки – на світлофорі, чи парковці. За статистикою, зупинка на 12 секунд і довше вже має економічний зиск навіть з врахуванням ресурсу стартера, акумуляторної батареї тощо. Експерти зазначають, що авто з системою Stop-Start повинні мати потужніший акумулятор, щоб витримувати постійні навантаження при запуску двигуна.
  • Система вимикання циліндрів. Завдяки ній вимикається один або більше циліндрів при малому навантаженні двигуна. У деяких авто це знижує витрату палива до 1л/100 км. Зазвичай електроніка вимикає один, або пару крайніх циліндрів, коли машина рухається рівномірно – на круїз-контролі, або просто з однаковою швидкістю, або ж при русі “накатом” – при відпущеній педалі акселератора.
  • EGR. Ця система заощаджує паливо завдяки рециркуляції вихлопних газів. Вона оптимізує роботу впуску та випуску палива, але цифри щодо економії виробники не вказують. По суті класична EGR просто збіднює паливну суміш і дозволяє заощадити трохи палива, зменшуючи при цьому шкідливі викиди. EGR дуже чутлива до якості палива і може вийти з ладу. Слід пам’ятати, що система в першу чергу має знизити рівень викидів від “вихлопу”, а вже потім економити пальне.
  • Система рекуперації енергії гальмування. Цю систему активно використовують на гібридних автомобілях. Рекуперація енергії відбувається на всіх авто, але частіше всього вона ніяк не використовується. Але на гібридах при гальмуванні енергія перетворюється на електричну та надходить у акумуляторну батарею. І з часом потім за необхідності може витрачатись для живлення авто – при розгоні, як допомога ДВЗ, або при повільному русі на стоянці, коли вистачає лише електродвигуна. Завдяки рекуперації енергії авто може заощаджувати до 3% палива.
  • Круїз-контроль. Класичний “круїз” допомагає заощаджувати пальне лише психологічно. Якщо встановити швидкість 90-100 км/год, то машина сама буде тримати оптимальні оберти. Але адаптивний асистент, який вміє тримати дистанцію до інших авто та самостійно розганятись за необхідності, в екологічному режимі набирає швидкість дуже поступово, мінімізуючи перемикання передач та ледве збільшуючи оберти – все заради мінімізації витрати палива та шкідливих викидів у атмосферу.

Замість висновку

Варто розуміти, що кожна з запропонованих у матеріалі порад не дозволить економити по 2-3-4 літри на кожних 100 км пробігу. Але дотримання основних правил у поєднанні з сучасним ефективним автомобілем цілком можуть перетворити бензиновий автомобіль у дизельний, як мінімум, за апетитом. Тобто сучасні компактні кросовери та хетчбеки легко можуть витрачати 5-6 літрів на кожні 100 км. І не варто сумувати через те, що рідше треба буде заїжджати на АЗС – у фірмових кафе на зекономлені гроші завжди можна скуштувати новий бургер та кавовий напій.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Exit mobile version