Американські експерти з безпеки дорожнього руху вигадали незвичайний спосіб перевірки водіїв на уважність.
Американський страховий інститут дорожньої безпеки (IIHS) провів цікаве дослідження, метою якого була перевірка уваги водіїв при використанні сучасних електронних асистентів.
Щоб визначити наскільки водії інформовані про те, що відбувається на дорозі навколо них, експерти IIHS вдалися до допомоги велетенського плюшевого ведмедя, прикріпленого на задніх дверях автомобіля. В експерименті брали участь три групи водіїв, яких автомобіль з іграшкою на кормі обігнав на шосе в Меріленді.
Зі слів наукового співробітника IIHS Олександра Мюллера, автора цього незвичайного тесту, плюшевий ведмедик в неоново-жовтій курточці та шапці виявився на дорозі на багато ефективнішим всіх існуючих лабораторних методів вимірювання ситуаційної обізнаності.
«Використання опудала тварини в якості інструменту дослідження може здатися трохи кумедним, але цей метод працює. Цей великий рожевий плюшевий ведмедик може допомогти краще зрозуміти проблеми, пов’язані з увагою, які мають вирішальне значення для безпеки», – сказав Мюллер.
Кожен з 31 водіїв, які брали участь в тесті, близько години керували Mercedes-Benz C300 2019 року на трасі I-70 у штаті Меріленд. Учасників розділили на три групи в залежності від наявності досвіду використання автоматичних систем другого рівня. Перша група водіїв, добре знайома з електронними асистентами, користувалася ними і в тестовому автомобілі. Також системами користувалися учасники другої групи, які не мали такого досвіду раніше, а третя група їхала на тому ж автомобілі, але без помічників.
Під час поїздки автомобіль з ведмедиком тричі обганяв кожного водія та залишався в полі зору попереду приблизно 30 секунд. Камери в салоні тестового автомобіля фіксували, куди у цей час дивиться водій та вид на дорогу через лобове скло. Після поїздки водіїв запитали, чи бачили вони щось дивне у проїжджаючих автомобілях та скільки разів.
Як виявилося, учасники другої групи (недосвідчені водії, які користувалися системами автоматизації) не помічали ведмедя більш ніж у два рази частіше, за водіїв інших груп. При цьому ведмедя помітили майже всі водії, які часто включають автопілот, а багато хто з них навіть порахували, скільки разів. Як показали камери, більш досвідчені водії частіше дивилися по сторонах, в той час як погляди інших були спрямовані прямо вперед.
Проаналізувавши результати тесту, експерти IIHS прийшли до висновку, що електронні помічники допомагають водіям, які мають досвід їх використання, але недосвідченим водіям складніше стежити за ситуацією навколо них при використанні незнайомої технології, ніж без неї. У той же час попередні дослідження показали, що знайомство з автоматизацією має свої недоліки. Водії занадто довіряють електроніці й починають відволікатися на мобільні телефони, аудіосистеми та навігацію, що призводить до серйозних аварій.
Доступні в сучасних серійний автомобілях автоматичні системи управління не перевищують другого рівня автоматизації за класифікацією SAE International. Такі системи безперервно контролюють прискорення, гальмування та рульове управління, забезпечуючи рух із заданою швидкістю по центру смуги руху та задану відстань до автомобіля, який рухається попереду.
Як раніше повідомляв Autogeek, визначено 90 найбезпечніших автомобілів 2021 року за результатами краш-тестів.