Керівник проекту розробки українських електроскутерів, інженер-машинобудівник Василь Далеченко розповів, від чого залежить ціна на електроскутери і чому саме вони не можуть бути дешевше, ніж є наразі. Нижче публікуємо його власний погляд на проблему.
Часто наші клієнти запитують: “Чи можливі середні за ціною та характеристиками електроскутери?“. Поясню з точки зору практика-розробника, що експлуатує свою і сторонню техніку в доставці, націленого на отримання гідних характеристик швидкість-дальність-ціна.
У 2016 році почали експериментувати з недорогими приводами і свинцевими батареями. Відразу стало зрозуміло що характеристики дальності виявилися в три рази гірші за обіцяні. При ціні $600-1000, що вище ніж у YAMAHA GEAR б/в A-класу – $500, практичність для доставок порівнювати некоректно. Протестувавши більшість представлених в Україні електроскутерів, зробили висновок – необхідно зробити електроскутер з кращих масових деталей з потужною батареєю.
До кінця 2017 року сформувалося технічне завдання, що відповідає електроскутеру для доставок:
- Економічна доцільність.
- Ремонтопридатність.
- Високий коефіцієнт технічної готовності.
- Правильна залишкова вартість.
Ні в однієї професійної команди в світі не було відкритих даних про конструктивні особливості, деградації батарей, специфіку зимової експлуатації і т.д.
Для щоденних пробігів більше 100 км, при цілорічній експлуатації і витраті 50 Вт*год/км, батарея повинна бути мінімум 5 кВт*год. Для порівняння більшість електроскутерів обладнано батареями максимум 2-3кВт*год. З’ясувалося що для ефективної роботи батарей не існує коректно працюючої компактної, недорогої, активної BMS, що дозволяє зняти більше 1000 циклів не тільки в лабораторних умовах, довелося розробляти свій варіант, що дозволяє працювати в комерційному секторі елементів не тільки категорії A.
Електропривід окрема тема для соціальної інженерії. Але тут все просто – енергоефективність приводу можна виміряти простими приладами: швидкість – смартфоном, витрату – ваттметром. Часто в технічних характеристиках можна спостерігати різну потужність 800 Вт, 1000 Вт, 1200 Вт, а то і 2000 Вт, але запитайте чому максимальна швидкість 45 км/год. Відповідь: конструктивно це однакові двигуни на 35-мм магнітах які при мінімальному форсуванні – перегріваються і розмагнічуються. Тому “відкусити проводок” і збільшити швидкість не вдасться.
На своїх електроскутерах для доставки використовуємо 3 кВт*год двигуни на 55-мм магнітах, синусні контролери KELLY з кількох причин:
- Безпека – можливість здійснювати обгони зі зміною смуги руху.
- Довговічність
- Витрата на високих швидкостях.
- Точність виконання замовлення по часу.
- Максимальна потужність не вимагає реєстрації.
При збалансованому підборі комплектуючих – привід, батарея, шасі, отримали конкурентоспроможний транспортний засіб, який при ціні в $2500 має перевагу перед японськими скутерами на ДВС і китайськими електричними зі схожими характеристиками, але ціною $3500-4000.
Для зацікавлених темою легкого електротранспорту для доставок, всі дані про експлуатації зведені в таблицю для легкого читання. Підтримайте наш проект, результатом якого стане 4-х колісне, компактне (2×1м) ТС, з закритим кузовом, здатне перевозити 2 людини + багаж в пасажирській версії або 1 людину + євро піддон в комерційній версії.
Повертаючись до питання про середні електроскутери – їх немає. Так як немає сенсу ставити потужну батарею на слабкий привід, і навпаки. Тому електроскутери ціною до $1000 можна сприймати як іграшки на які пересаджуються з ашанбайків. Перше і останнє позитивне враження початківців водіїв: “Ух ти, м’яка!”. Хоча карбоновий велосипед на хороших компонентах за ту ж ціну виконає більше транспортних завдань.
З величезним задоволенням прочитаю відгуки колег. Прошу взяти до уваги специфіку нашого транспорту розрахованого на великі пробіги і жорстку експлуатацію.
P.S. Всякі економічні електовелокомпоненти спочатку не розглядав по ряду причин, не існує безкамерних велопокришок за $10 здатних працювати на поганих дорогах з навантаженням 2 людини протягом 10 000 км і т.д.