Електромобілі та гібриди потребують якісного обслуговування та професійного ремонту. Розповідаємо про переваги авторизованих СТО на прикладі Бош Авто Сервіс.
В Україні зростання парку електромобілів не припинилося навіть під час війни та перебоїв з постачанням електрики. Станом на 1 березня 2023-го в країні було зареєстровано 49 753 електромобіля (проти 46812 на початок року), і вже у квітні їх кількість напевне перетне позначку 50 тисяч. Здебільшого це вживані машини, але й нові «електрички» українці купують дедалі частіше.
Зі збільшенням кількості електромобілів у повний зріст постає питання їх якісного обслуговування та ремонту. Після закінчення гарантії, якщо машина була придбана новою, чи з початку експлуатації, якщо мова про вживаний електромобіль, власнику необхідно знайти професійну електромобільну СТО.
Професійний ремонт електромобілів в Україні
Авжеж, можна звертатися до офіційних дилерів, але, по-перше, не всі бренди електромобілів мають в Україні представництва чи імпортерські структури. А по-друге, офіційний сервіс за замовчуванням вартує недешево. Тому постає вибір між «гаражною» станцією та професійною мережевою СТО, яка за вартістю буде ненабагато дорожча, зате за якістю нічим не поступиться «офіціалам».
«Наразі в Україні налічується небагато професійних мультибрендових СТО з ремонту та обслуговування електромобілів, – розповідає Олексій Пушкар, керівник Бош Авто Сервіс “Автодром Тернопіль”. – Непоодинокі випадки, коли до нас приїжджають Тесли після «гаражного» ремонту, і нам доводилося все переробляти»
Поняття «професійний» стосовно сервісу електромобілів можна тлумачити по-різному, але є декілька обов’язкових вимог , яким має відповідати спеціалізована електромобільна СТО.
Базові вимоги до електромобільної СТО
Дотримання техніки безпеки, а працівники мають відповідний рівень допуску для роботи з високою напругою;
Діагности і механіки мають необхідний рівень підготовки для обслуговування електромобілів;
Наявність професійного обладнання і ПЗ та навички персоналу роботи з ними;
Можливість обслуговувати та ремонтувати тягову акумуляторну батарею.
«Бош Авто Сервіс» – одна з небагатьох мереж професійних СТО в Україні, що відповідає цим вимогам. Слідуючи сучасному тренду, тут додали електромобільний напрямок та системно його розвивають. В мережі вже з’явилися навіть окремі спеціалізовані станції, які повністю сфокусовані на електрокарах.
High voltage
Професійний сервіс електромобілів – це насамперед безпека. Тягові батареї сучасних електромобілів працюють при напрузі від 400 до 800 В в залежності від моделі. Внаслідок цього при виконанні сервісних і ремонтних робіт з електромобілем існує ризик ураження струмом працівників аж до фатальних випадків. Також вірогідне пошкодження електричних та електронних систем електромобіля.
В Україні відсутня галузева законодавча база щодо обслуговування електромобілів, тому цей процес регулюється на загальних підставах, а саме – допуском по електробезпеці для роботи на електричних установках з робочою напругою до 1000 В. Саме такий державний допуск має бути у всіх, хто на СТО безпосередньо працює з електромобілями та гібридами.
При обслуговуванні та ремонті електромобілів в Бош Сервіс працюють відповідно до стандартизованої інструкції по техніці безпеки.
«Така інструкція – це не тільки гумові килимок під ногами та рукавиці на руках, а й відповідна кваліфікація діагностів та механіків», – розповідає керівник Навчального центру Bosch в Україні Олександр Черевко.
Засоби діагностики в ремонту
З точки зору складності діагностики, обслуговування і ремонту електромобілі порівняно з класичними автівками з ДВС мають свої особливості. Так, механічних вузлів з рухомими деталями тут менше, натомість значно складніша електрична складова.
Ремонт багатьох блоків і вузлів електромобілів і гібридів можуть проводити лише на дилерських СТО – головним чином через потребу специфічного програмного забезпечення та спецінструментів.. Втім, на станціях мережі Бош Сервіс також є все необхідне для такого ремонту. Насамперед це ПЗ для діагностичного обладнання.
Для діагностики електромобілів та гібридів використовуються відомі прилади Bosch з серії КТS 540, 570, 560, 590. Крім того, Bosch випускає спеціалізований тестер FSA 050, призначений для перевірки ізоляції високовольтних дротів та елемента високовольтної системи. Цей прилад дозволяє не тільки перевірити стан ізоляції дротів, але й побачити, як вони деградують з часом, змінюють опір. FSA 050 є на всіх станціях Бош Сервіс, які обслуговують електромобілі.
«Зміни опору високовольтних дротів відбувається через старіння матеріалу або через поляризацію елементів ізоляції, –– розповідає Олексій Пушкар. –– Прилад FSA 050 здатен «побачити» ці процеси, а ми, відповідно, розуміємо необхідність заміни дротів попри те, що формально вони працюють».
У разі виникнення труднощів із діагностикою чи ремонтом електромобіля українські станції Бош Сервіс мають доступ до оригінальних програм автовиробників. Наприклад, можна звернутися до Nissan за потрібною схемою електрики.
Постійне навчання механіків
Як не існує двох однакових моделей автівок з ДВЗ, так і електромобілі мають різні технічні відмінності. Nissan Leaf першого покоління по складності не зрівняється з Volkswagen ID4, а преміальні Tesla чи Porsche вкрай насичені різноманітною електронікою.
Це не тільки обумовлює особливу специфіку їх обслуговування та ремонту, а й потребує від діагностів та механіків постійного підвищення кваліфікації та навичок. А з урахуванням того, що в Україні ще недостатньо напрацьована практика ремонту різних моделей електрокарів, надважливим є постійне навчання – різноманітні тренінги як загального характеру, так і по окремим моделям зокрема. Особливо це актуально для таких мультибрендових мереж як Бош Сервіс.
«Тренінги Навчального центру Bosch по електромобілям та гібридними автомобілям побудовані таким чином, щоб працівники СТО отримали максимум знань про безпечні кроки та процедури, які необхідно виконувати при обслуговуванні та ремонті таких машин», – зазначає Олександр Черевко.
Програми навчання в Навчальному центрі Bosch охоплюють теоретичні та прикладні аспекти сервісних та ремонтних робіт з електромобілями. Практичні заняття відбуваються на тестовому навчальному автомобілі Nissan Leaf. Щорічно Bosch проводить сесію з трьох циклів навчання по електромобілям та гібридам. У 2021 році було проведено 4 таких навчання.
В результаті авторизовані станції Бош Сервіс, працівники яких пройшли навчання в корпоративному навчальному центрі, готові обслуговувати електромобілі практично всіх марок, які наразі представлені в Україні. Протягом останніх трьох років кількість таких станцій сягнула 40.
Мережевий конект
Коли на будь-якій відокремленій СТО вперше мають справу з черговим електромобілем, діагностам доводиться йти наосліп, використовуючи узагальнені методики. В окремих випадках визначити причину поломки буває важко навіть досвідченому спеціалісту. Вочевидь, це не тільки подовжує термін ремонту, а й підвищує ризик помилок, які потім доведеться усувати значно більшим коштом.
Порівняно з цим станції української мережі Бош Авто Сервіс на момент появи чергової моделі електромобіля на нашому ринку мають про неї достатній обсяг даних. Глобальна поширеність та стандартизована модель бізнесу дозволяє масштабувати досвід, здобутий на одному ринку.
«Коли нова модель електромобіля або гібрида, з’являється в одній із країн раніше, то на момент її виходу на інші ринки ми вже маємо понад 500 випадків ремонту, – розповідає керівних «Бош Авто Сервіс Автодром Вінниця» Іван Івчук. – Це дозволяє передавати досвід решті майстерень мережі».
Додаткова перевага – можливість за потреби отримувати оперативну інформацію та поради в онлайн-режимі. Для цього Bosch надає доступ до форуму, вбудованого в фірмове програмне забезпечення фірмове ESI[tronic].
«У Європі станції Bosch Сервіс мають набагато більше знань та досвіду щодо електромобілів та гібридів, – зазначає Олексій Пушкар. – Фахівці Бош Сервіс в Україні, зокрема і наша СТО, мають доступ до цієї інформації і можуть нею користуватися».