Компактний кросовер Volvo EX30 – дуже важлива модель для шведського автовиробника. Маленький кросовер повинен стати її бестселером і допомогти вийти на річний рівень глобального продажу в 1,2 млн машин до кінця 2025 року, що приблизно вдвічі більше, ніж було продано в 2022 році. “На папері” всі задатки для ринкового успіху у Volvo EX30 є, але давайте поглянемо на машину поближче.
Volvo та родичі з різних континентів
В основі Volvo EX30 лежить розроблена Geely модульна платформа SEA (Sustainable Experience Architecture) з 400-вольтовою архітектурою, ця платформа вже знайома нам за іншими новинками холдингу, у тому числі Smart #1, Smart #3, Polestar 4 і Zeekr X. Спереду підвіска у машини – типу McPherson, задня – незалежна багатоважільна. Габаритна довжина Volvo EX30 – 4233 мм, ширина – 1837 мм, висота – 1549 мм, колісна база – 2650 мм, дорожній просвіт – 165 мм. Штатні колеса – 18- або 19-дюймові. Споряджена маса кросовера – 1830-1943 кг залежно від модифікації.
Незвично, але зручно
У салоні — шведський мінімалізм, доведений до крайнощів: на передній панелі взагалі немає щитка приладів, він вбудований в основний та єдиний мультимедійний екран із діагоналлю 12,3 дюйма. Дверні карти – зовсім “голенькі”, в них немає ні кишень для дрібних предметів, ні динаміків аудіосистеми, ні кнопок склопідйомників (вони знаходяться на маленькому пульті, вбудованому в центральний підлокітник).
Дверні ручки виконані в спеціально старомодному стилі — тонкі і хромовані, а ось “зернисті” матеріали обробки з вторинної сировини — це якраз останній писк автомобільної моди. Варто зазначити, що попри незвичність розміщення ряду органів управління, користуватись ними доволі зручно, їх розташування не вимагає звикання. Єдиний виняток з правил – це алгоритм налаштування бічних дзеркал, для цього треба трохи “понишпорити” у налаштуваннях мультимедіа. Медіасистема EX30 підтримує всі основні сервіси Google, а також бездротовий Apple CarPlay, зв’язок 5G і оновлення “по повітрю”.
Аудіосистема теж скомпонована по-модному – це саундбар у передній панелі із чотирма гучномовцями загальною потужністю 100 Вт плюс сабвуфер. У дорогих версіях може бути встановлена крутіша 1040-ватна аудіосистема Harman Kardon з дев’ятьма гучномовцями та сабвуфром.
Навколишнє підсвічування салону EX30 змінює п’ять тем, натхненних скандинавськими пейзажами. Тут є імітація падаючого крізь листя сонячного світла; захід сонця на західному узбережжі Швеції; Північне сяйво; Золоте небо середини літа і міський захід сонця.
Об’єм основного багажника – 318 літрів, зі складеними задніми сидіннями це значення збільшується до 904 л, спереду є додатковий багажник об’ємом лише 7 л, але цього достатньо для зберігання зарядного кабелю, шинного ремкомплекту та знаку аварійної зупинки.
У стилі “екофрендлі”
Кросовер EX30 має найнижчий вуглецевий слід серед усіх моделей Volvo: менше 30 тонн CO2 з урахуванням виробництва та життєвого циклу 200 тисяч кілометрів. У конструкції EX30 залучена висока частка вторинної сировини: 25 відсотків алюмінію, 17 сталі та стільки ж пластику отримані шляхом переробки. Те саме стосується інтер’єру. Наприклад, покриття для підлоги зроблено з вторинного поліетилентерефталату (в основному це перероблені пластикові пляшки від напоїв), елементи передньої панелі – з рециклованого пластику, а декоративні вставки – зі старих джинсів.
Усього доступні чотири теми оформлення салону з назвами Breeze, Indigo, Mist і Pine, кожна – з і своїм особливим поєднанням перероблених та відновлюваних матеріалів. Цікава фішка дозволить зекономити на вантажному таксі та відповідно на викидах його дизельного двигуна. Мова йде про розмірну шкалу на дверях багажника, за якою можна зрозуміти, поміститися туди, скажімо, тумбочка з IKEA чи ні.
Потужний вибір
Базова версія кросовера називається Single Motor, вона оснащується єдиним електромотором на задній осі, що видає 200 кВт (272 к.с.) і 343 Нм, і літій-залізо-фосфатною батареєю ємністю 51 кВт*год. Розгін до 100 км/год займає 5,7 секунди, максимальна швидкість, як і у всіх сучасних Volvo, обмежена на позначці 180 км/год. Запас ходу на одній зарядці – 344 км за циклом WLTP. Максимальна потужність зарядки – 134 кВт.
Версія Single Motor Extended Range відрізняється від попередньої збільшеним до 480 км запасом ходу на одній зарядці, тут встановлена літій-нікель-марганець-кобальтова батарея ємністю 69 кВт*год (з них споживачеві доступні 64 кВт*год), максимальна потужність зарядки збільшена з 134 до 153 кВт. Першу сотню Volvo EX30 Single Motor Extended Range набирає за 5,3 с. Саме такий середній варіант і був на тесті у журналістів AUTOGEEK.
Найдинамічніший у модельній гамі – топовий повнопривідний Volvo EX30 Twin Motor Performance AWD, він розганяється до 100 км/год за 3,6 секунди. Тут така сама, як у версії Single Motor Extended Range, батарея на 69 кВт*год, а на додаток до заднього електромотора встановлений передній, максимальна сукупна віддача силової установки становить 428 к.с. і 543 Нм. Запас ходу на одній зарядці – 460 км.
“Кредитку” на старт
На додачу до майже звичного брелока (на ньому нема взагалі жодної клавіші, тож він працює з безключовим доступом інтерактивно) Volvo EX30 має ще й RFID-карту, яку для доступу в салон треба прикласти до позначки на центральній стійці.
За фірмовою традицією, бортове обладнання електричного Volvo EX30 вмикається датчиком ваги у кріслі водія, тож “музика” і клімат-контроль працюватимуть навіть якщо ви, скажімо, просто чекатимете за кермом на пасажира, — а для початку й зупинки руху доведеться скористатись правим підкермовим важелем за аналогією старих “американців”, чи деяких німецьких брендів.
Майже одразу після натискання на педаль акселератора електромобіль вивільняє усі 272 сили. Звісно, дається взнаки й менша вага: EX30 легший за будь-яку з електричних “Вольво” приблизно на 200 кг.
Шасі, розроблене з оглядом на специфіку електромобіля, провокує рухатись швидко, адже машина проходить повороти майже без кренів, а сповільнення у режимі рекуперації не таке вже й інтенсивне. До речі, функція автоматичного вибору реакції на відпускання педалі акселератора залежно від наявності перешкод чи трафіку попереду відсутня, — а дарма.
За активний драйв у місті доводиться розплачуватись залишком заряду: навіть вгамувавши ентузіазм з часом, я зменшив реальне споживання енергії до рівня 20 кВт*год на 100 км (з легким музичним супроводом і клімат-контролем, налаштованим на 21 градус при 7-10 градусів за бортом). Експерименти показали, що можна було б зекономити й більше.
Батареї в 69 кВт*год при подорожі трасою легко вистачить на 320-340 км. Заряджання тягової батареї на комерційній станції потужністю 50 кВт. Взагалі, герой нашого тесту має роз’єм CCS Combo 2 і здатен “поглинати” до 134 кВт. Цікава особливість – це здатність на “звичайних” станціях Type 2 отримувати до 22 кВт*год замість 10-11 кВт у більшості конкурентів-однокласників. Тобто навіть за відсутності швидкісної зарядки можна непогано “підхарчитись” поки “підкріплюється” у кафе, чи на АЗК і екіпаж авто. До того ж, з Type 2 можна економити – за кожен кіловат знімається з рахунку у середньому 10-11 грн замість 14-16 грн при використанні швидкісних “зарядок”.
Ціна питання
Найдоступніший варіант у базовій комплектації Core Single Motor з батареєю на 51 кВт*год коштує щонайменше 1,4 мільйона гривень. Цінник на електромобілі у виконанні Ultra Single Motor Extended Range суттєво більший – від 1 мільйона та 596 тисяч, а 428-сильні повноприводні машини коштують 1 млн 994 тисячі грн.
При цьому електричний кросовер Volvo EX30 – це справді одна з найбільш збалансованих пропозицій на ринку, якщо говорити про офіційно імпортовані компактні кросовери на електротязі, які представлені в Україні.
Нагадаємо, як раніше повідомляв AUTOGEEK, Volvo Cars створює новий тестовий майданчик для розробки електромобілів.