Розвиток мереж швидкісних зарядних станцій для електромобілів на найбільших трасах в Україні тісно пов’язаний з найбільшими мережами АЗК. Весь час ОККО знаходиться у авангарді цього тренду. Василь Дмитрів, віцепрезидент з маркетингу компанії, розповів про сьогодення та перспективи розвитку мережі швидкісних зарядок на АЗК.
Розкажіть в двох словах про концепцію розвитку мережі зарядних станцій ОККО.
Електрокари в Україні все ще залишаються автомобілями для міста. І хоча на українських дорогах їх кількість щороку стрімко зростає, інфраструктура і досі на 95% складається із малопотужних зарядних станцій до 50 кВт∙годин, і ті переважно у містах. Ринок вже зачекався на повноцінну зарядну інфраструктуру нового рівня.
Тому ОККО, як один з лідерів ринку, почала системно вибудовувати першу мережу ULTRA FAST Chargers, яка об’єднає українські міста.
Власники електрокарів мають так само вільно і комфортно їздити по країні, як і власники інших авто. Звісно, витрачати в дорозі дві-три години на зарядку авто – неприйнятно. Саме тому ми цього року розпочали встановлювати на головних автошляхах країни ULTRA FAST Chargers – зарядні станції, на яких можна дозарядитися до 80% всього за 30-40 хвилин в залежності від ємності батареї. Це – оптимально, виробники електрокарів рекомендують не заряджати батарею до 100%, щоб не погіршувати її стан і не скорочувати термін експлуатації.
За 2023 рік нам вже вдалося охопити потужними чарджерами дві високопотокові траси – «Київ-Одеса» і «Київ-Львів-Чоп», а також в’їзд/виїзд з Києва у бік Полтави й Харкова. Ми вже встановили зарядні станції на 15 АЗК (на 14 – по 2 зарядні пристрої на АЗК і 1 зарядний пристрій ще на 1 АЗК).
Це все партнерські станції чи плануєте встановлювати свої термінали?
Ми розвиваємо мережу зарядних станцій вже кілька років, і до 2023 року мали у мережі і партнерські зарядки, і власні.
ULTRA FAST Chargers, які ми встановили у 2023 році – це повністю наша інвестиція і власність. ОККО закупила зарядні станції австрійського виробника Коstad, і провела всю підготовчу роботу для встановлення їх на АЗК. Це досить непростий процес, який передбачає збільшення ввідної електричної потужності АЗК. Він може тривати до півтора року, адже потрібно замінити трансформатор на більш потужний та отримати нові техумови.
У цьому проєкті у нас є технічний партнер – компанія ТОКА, один з найбільших національних операторів електрозарядних станцій. Вона забезпечує сервісне обслуговування чарджерів та процесінг оплати за зарядку через власний мобільний додаток.
Ми націлені й надалі розбудовувати мережу ULTRA FAST Chargers. На сьогодні діюча схема партнерства нас влаштовує і ми бачимо її ефективною, проте ми відкриті для різних форматів і партнерів.
Зарядні станції для ОККО – це іміджева річ (як раніше був безкоштовний Wi-Fi), чи нова окрема стаття для заробітку? Скільки ОККО планує інвестувати у зарядки?
Це значно більше, ніж іміджевий проєкт. Це наша концепція хабу – мережа ОККО надає водіям все, що їм потрібно. В тому числі – і можливість зарядити електрокар.
На сьогодні цей бізнес тільки розвивається, обсяги зарядки наразі невеликі. Візьмемо до прикладу типовий приміський АЗК – пальним заправляється близько 500 клієнтів на день, а зарядок зазвичай не більше 10 на день.
Компанія ОККО вже інвестувала у цей проєкт близько 100 мільйонів гривень. Половину з цих коштів вкладено в закупівлю 34 ULTRA FAST Chargers та розподілювачів потужності до них, решту – на збільшення вхідної електроенергетичної потужності АЗК та будівельно-монтажні роботи.
Скільки зарядних станцій з’явиться найближчим часом та у яких локаціях чекати?
У 2024 році плануємо встановити ULTRA FAST Chargers на 20-30 АЗК мережі. Продовжимо покривати мережею основні траси. У найближчих планах – встановлення зарядних станцій у Мукачеві та у Полтавській області на трасі «Київ-Харків».
Принцип розгортання наших ультрашвидкісних зарядних станцій – щоб водій мав змогу зарядити електромобіль приблизно через кожні 2 години їзди. Але перед остаточним визначенням географії проводимо ретельний аналіз – чи можливо забезпечити необхідну електричну потужність. Це критично зумовлює вибір локації.
Чи звертаєте увагу на те, які саме електромобілі можуть заряджатись на АЗК ОККО, які зарядні порти підтримуються?
Майбутнє інфраструктури для електрокарів ми бачимо саме в ULTRA FAST Chargers, але не забуваємо і про власників електрокарів, яким потрібні інші типи портів. На кожному АЗК ми встановлюємо по 2 зарядних станції Коstad – кожен на 3 порти.
- Перша зарядна станція має два порти CCS2 потужністю 150 кВт, і ще один порт Type 2 (22 кВт).
- Друга зарядна станція – порт CCS2 потужністю до 120 кВт і два порти – C CHaDeMO (50 кВт) і Type 2 (22 кВт).
На обох чарджерах авто можуть заряджатися через всі три порти одночасно. У такому разі швидкість заряду ділиться між портами пропорційно.
Поки що на наших чарджерах не реалізовано рішення щодо зарядного порту GB/T, який потрібний деяким моделям електрокарів, але ми працюємо над цим.
Зараз великі компанії (Shell, BP) будують окремі зарядні хаби. Не плануєте ви встановлювати зарядні станції окремо від АЗК?
Для ОККО доцільно першочергово встановлювати зарядні станції на АЗК власної мережі. Бо там вже є все, щоб автомобіліст міг комфортно провести час в очікуванні підзарядки або зробити необхідні покупки.
Назвіть 5 причин заряджатися на станціях при АЗК ОККО.
- Ви зможете комфортно доїхати на власному електромобілі з Києва до Одеси, Львова чи Карпат, бо тепер є де дозарядитись в дорозі;
- Всього за 30-40 хвилин дозарядите батарею вашого електрокара до 80%;
- Легко і зручно прокладете маршрут. Адже є карта ULTRA FAST Chargers на сайті ОККО Електрозарядки (okko.ua)
- За кожну зарядку ви отримаєте кешбек – балами на карту Fishka;
- Зручно оплачувати – можна через мобільний додаток ТОКА або через термінали самообслуговування EasyPay на АЗК.
Назву і шосту причину, яка не менш важлива. Поки авто підзаряжається, є час і водію «підразядитися» у комфортних умовах – гарячою кавою або смачним обідом чи перекусом.
Як гадаєте, через скільки років ОККО може піти шляхом мереж АЗК у Британії та замінювати колонки для палива на зарядки для електромобілів?
Згідно прогнозів, ринок авто з двигунами внутрішнього згоряння в Україні буде функціонувати і не зменшувати обертів принаймні 10 найближчих років. Ми будемо активно працювати на паливному ринку, і паралельно розгортати мережу ультрашвидкісних чарджерів.
Розкажіть про власний досвід водіння електромобіля. Коли це було вперше і які з електромобілів Ви вважаєте вартими того, щоб стати популярними в Україні?
Вперше за кермо електромобіля я сів 5 років тому – випала нагода і стало цікаво протестувати Nissan Leaf.
Невдовзі придбали електромобіль для батька і для дружини. До речі, іноді беру її автомобіль на вихідні – поїздити у задоволення. Електрокар у порівнянні з авто з двигуном внутрішнього згоряння помітно динамічніший, швидше стартує, краще маневрує на обгонах, має міцніше зчеплення з дорогою та кращу керованість. Ну, і, звісно, такі авто «тихіші» та більш екологічні.
Як другий автомобіль – це дійсно чудове рішення. Але для себе я буду розглядати перспективу пересісти на електрокар лише тоді, коли всю Україну буде покрито швидкісними електрочарджерами. Це для мене критично, адже я багато і часто їжджу на великі відстані.
Із дійсно потужних електрокарів, заряд яких дозволяє проїхати близько 300 км без підзарядки, хочу відзначити Audi Q8 e-tron. Але комусь може бути достатньо і меншої потужності. Зараз є з чого вибрати на різний бюджет, бо асортимент моделей від різних виробників постійно розширюється.