Багато сказано про те, наскільки паливний фільтр у автомобілі важливий для безперебійної роботи двигуна. Але особливу увагу до цього елементу паливної системи варто приділяти власникам дизельних машин. Коли варто його міняти та що може трапитись, якщо не дотримуватись рекомендованих інтервалів, читайте в нашому матеріалі.
Для чого дизельним авто потрібен фільтр?
Паливна апаратура сучасного дизельного двигуна дуже вимоглива до якості палива. Найменший збій у системі очищення палива, викликаний наявністю води, механічних часток, бруду, піску тощо, може призвести до дорогого ремонту.
Компоненти паливного насоса високого тиску (ПНВТ), що нагнітають тиск у форсунці, мають зазори до сотих часток міліметра. Попадання з-поміж них частинок, близьких за габаритами до цих величин, порушує працездатність агрегату. Тверді домішки в солярці (частинки пилу, крупинки піску, парафінів, сірки, фарби чи іржі) також порушують функціонування двигуна.
Маркери спалювання в двигуні неочищеного пального:
- підвищена витрата палива через нерівномірність розпилення внаслідок забруднення форсунки;
- ускладнений запуск двигуна, особливо за низьких температур;
- зниження динамічних характеристик двигуна;
Варто пам’ятати, що фільтри низької якості, не говорячи вже про відверті підробки, несуть особливу небезпеку для двигуна – їхня шкода так би мовити, не миттєва, а відкладеної дії. Навіть з найгіршим фільтром двигун спочатку працює нормально, і лише з часом починаються проблеми. Які, між іншим, не всі водії чи механіки пов’язують з неадекватністю фільтрації, бо після заміни фільтра минув певний час.
Основною несправністю паливного фільтра є його знижена пропускна здатність, простою мовою, він забивається. Його “заповненість” виражається у збільшеній витраті палива, також на підйомах автомобіль може почати різко смикатися, загалом зменшується тяга двигуна, двигун “троїть” тощо.
Як правило, прискорює забрудненість фільтра скупчення пилу та бруду з брудних ємностей для палива. Але забити фільтр також можуть частки корозії, що виникає через конденсацію води, смолянисті відкладення, кристалізована за низьких температур у лід вода, що міститься в паливі тощо.
Які бувають фільтри на дизельних авто
Дизельна паливна апаратура має серйозну відмінність від бензинової. Як правило, на дизельному авто встановлено три фільтри (в залежності від марки та моделі автомобіля). Два зазвичай перебувають у баку, а третій встановлюється на паливній магістралі у вільному доступі. Саме його змінюють при регламентному ТО. Таке рішення обумовлено його функціоналом.
Загалом, паливні фільтри поділяють за ступенем видалення твердих домішок із пального, типу корпусу та виконання. За будовою вони бувають одноступінчастими, багатоступінчастими ( з двома ступенями фільтрації) та паралельними, що відрізняються великою активною площею.
Фільтруючі елементи, зазвичай, встановлюються в пластикових, або металевих корпусах. Їхні корпуси бувають нерозбірними – одноразовими, або розбірними, які передбачають заміну зношеного внутрішнього картриджа.
Особливості заміни паливного фільтра
Періодичність регламентної заміни фільтра насамперед визначається заводом-виробником автомобіля. В одних виробників це 30 000 км, в інших – 120 000 км пробігу, два, або три роки тощо. Причому часті заміни зазвичай рекомендують виробники, які ставлять фільтр поза паливним баком. Як показує досвід офіційних авто-сервісних підприємств, показника в 30 000 км. пробігу, або два роки зазвичай достатньо для коректного функціонування системи фільтрації палива. Деякі продавці запчастин намагаються привчити автомобілістів міняти паливні фільтри раніше регламентного терміну.
“Змінювати паливний фільтр раніше рекомендацій автовиробника варто лише в тому випадку, якщо ви впевнені, що в бак потрапили сторонні механічні частинки або велика кількість води. У цьому випадку слід промити і бак, і, можливо, замінити бензонасос. Також варто врахувати, що регламентована періодичність заміни 30 000 – 120 000 км. вказана виробником для оригінального паливного фільтру, а у випадку використання аналогів ці показники можуть бути іншими при чому далеко не завжди у більшу сторону”, – зазначили у Департаменті сервісу корпорації УкрАВТО.
Паливним фільтрам дизельних двигунів найбільш важко доводиться взимку: адже через матеріал, що фільтрує, повинно проходити загусне паливо. Саме тому профілактичну заміну фільтра на дизельному автомобілі краще провести восени, або весною – після сезону зі значними навантаженнями для паливної системи. Справа в тому, що пропускна здатність фільтра, вже знижена засміченням твердими частинками, виявиться недостатньою для пропуску холодного палива, що загусне.
На перший погляд, може здатись, що заміна паливного фільтра – це доволі проста операція: варто лише відкрутити кілька бовтів, змінити один фільтруючий елемент на інший, і зібрати все назад. Але досвідчені працівники сертифікованих СТО радять раз на два роки поєднати заміну фільтра з іншими роботами на сервісі і довірити цю операцію кваліфікованим спеціалістам.
Справа в тому, що заміні паливного фільтра на сучасних дизельних авто треба уникати так званого “заповітрення” паливної системи. У різних моделей авто це можуть бути різні дії, розписані автовиробником, у тому числі увімкнення спеціального режиму роботи двигуна через діагностичний сканер і відповідну програму. Якщо ж правила будуть порушені, двигун в багатьох випадках успішно запуститься і машина поїде, але деякі деталі зазнають пошкоджень, що призведе до передчасного і дорогого ремонту.
На дилерських станціях гарантовано буде необхідний інструмент для демонтажа та, головне, у діагностичних сканерах будуть встановлені останні версії фірмового програмного забезпечення, що за кілька хвилин виконає процедуру видалення повітря з паливної системи двигуна, що гарантовано продовжить термін служби дороговартісних вузлів та агрегатів.
Замість висновків
Власники нових дизельних автомобілів майже не замислюються над тим, коли і чому варто міняти паливний фільтр, адже ця операція входить в один з переліків регламентних робіт. Особливу увагу цьому малопомітному елементу паливної системи варто приділяти власникам “літніх” авто та машин з великими пробігами, які часто ремонтуються “симптоматично”. Адже краще витратити кількадесят хвилин раз на 20-30 тисяч км, аніж витрачати кошти на вартісний та тривалий ремонт.