Menu
in

Олексій Кушка – до прокатників електросамокатів: Давайте не перетворювати місто у “дике поле”

Оголошення про запуск в тестовому режимі сервісу прокату електричних самокатів від Bolt наробило галасу. Новина не залишила байдужим нікого: від фанів персонального транспорту до хейтерів, що вже жартують про своєчасність запуску перед першим снігом.

Однак є і інша категорія людей, які теж не можуть залишитись осторонь. Це експерти ринку, які працюють у суміжній сфері. Так, своїми враженнями від новини поділився співзасновник українського сервісу прокату велосипедів NextBike Олексій Кушка.

Про старт у тестовому режимі СамокатШерінгу від Bolt

Новина супер! Кияни цього чекали. І бажали. Світ рухається вперед, і 2-річний хайп Європи та Америки дійшов до Києва.
Наступного року, з заяви Country Manager Bolt у Києві – Тараса Потічного, самокати можна буде брати і лишати будь-де по місту.

Давайте подивимось на новину під іншим кутом.

1) Після тестового періоду, літом цього року nextbike.kyiv виграло відкритий конкурс на право впроваджувати на 264 локаціях по Києву bike-sharing та розміщувати на цих самих локаціях шерінгові самокати. Тобто компанія Некстбайк є на сьогоднішній день єдиною у Києві, якій офіційно можна займатись такою діяльністю на комунальних локаціях . Прецедент створено.

Згідно умов конкурсу наша Компанія вже заплатила місту платежі, в тому числі на розвиток Інфраструктури міста. Сума платежів майже 3,7 млн грн. Можна довго сперичатись стосовно таких платежів та якої саме інфраструктури, але питання у підході компаній до розуміння проблем міста та як себе має поводити відповідальний бізнес. Некстбайк визнаний лідер bike-sharing у Європі та відповідально ставиться до виконання своєї місії – надавати послуги з перевезення людей. В Україні ми вже працюємо 5 років і в кожному місті ми платимо за користування інфраструктурою. Це підхід нормальних, відповідальних компаній. Тому в нас є питання до компаній, які можливо не розуміють простих речей, або будуть намагатися робити вигляд що не розуміють.

2) Ще одна проблема компаній з самокат-шерінгу по світу – вони заходять в міста без дозвольних документів і створюють проблеми місту. Начебто все ок – перевезення людей, допомога місту – але якщо роблять це безвідповідально, а саме – дозволяють залишати самокати будь де, то місто перетворюється у безлад. Коли таких компаній стає 3-5, то взагалі повний, вибачте, срач. Самокати кругом: самокати на деревах, під ними, в річках, перед виходами з метро і т.д. Подивіться приклади у Європі – Париж, Варшава, Берлін…
Тому ще раз – діяльність таких компаній має бути впорядкованою. Місто має регулювати кількість таких компаній, скільки кожна компанія має поставити самокатів, та яку відповідальність нести у випадку коли твориться бардак. Компанії на рівні з іншими мають робити свій внесок у інфраструктуру міст. Наша компанія знову ж таки приклад для наслідування по роботі на ринку таких послуг – є локації на яких дозволено паркуватись – ось ми їх і використовуємо, і слідкуємо за порядком. Ми категорично проти щоб чи самокати чи велосипеди кидали будь де. Пишемо на кожному велосипеді що потрібно повертати на офіційну локацію після закінчення оренди. Не потрібно перетворювати місто в бардак. Європа та Америка після 2 років роботи таких сервісів вже починає вичіщати вулиці та річки від самокатів і впроваджує ліцензування на таку діяльність з обмеженням по кількості і впорядкуванням локацій. Чим Київ гірший? Нам не потрібно проходити цей шлях спочатку – беремо кращій досвід з ринку, і давайте впорядковувати. Ще раз призиваю до відповідального бізнесу.

3) Проблема законодавства. Електро самокат ніяким боком не визначений у ПДР. Це не є транспортним засобом з юридичної точки зору. Восени цього року у Львові машина збила людину на самокаті, яка їхала по проїжджій частині, і поліція, керуючись законом, не може сказати, що це ДТП транспортного засобу і транспортного засобу. Це людина яка хутко переміщувалась по дорозі – і тому те, що вона опинилась у лікарні, цілком її вина. Тому такий правовий геп – загроза. І перед початком повноцінного використання має відбутися зміна ПДР. Проведена компанія з інформування водіїв автівок, що таки люди теж є участниками дорожнього руху. В них є права і обов’язки. На додаток, повинно бути обмеження по швидкості до 20 км/ч на таких засобах пересування і можлива заборона їзді по тротуарах.

Нещодавно наша компанія приймала участь у засіданні робочої групи з Персонального Електро Транспорту де відповідні зауваження були передані представникам Міністерства Інфраструктури.

4) Проблеми бізнесу. Їх багато. Реально багато. Почнемо з вандалізму. Мої попередні пости з відео про злодіїв, які крадуть велосипеди, а потім тагнуть їх ви вже надивились. З самокатами буде ще “краще”. Його спокійно вкидають у машину і допобачення. Колись сам генеральний директор Болт приїздив до міста, здається Париж, де було відкрито шерінг, і по карті в додатку підійшов до великого скупчення самокатів що б скористатись ними. Але побачив тільки бус, в якому лежала купа цих самокатів. Хтось собі вже зібрав на дачу. Поліція тільки розвела руками – ми не можемо чіпати автівку, це чужа власність. :( А що буде коїтись у нас, то я тільки уявляю. Вже бачив пост про ставки скільки вкрадуть самокатів. Даю прогноз – біля 50% парку розкрадуть та розвандалять. А вандалізм також буде не тільки від крадіжок, а й від самої інфраструктури. Тобто її недосконалості. Завищені бардюри біда для всіх велосипедистів, людей з обмеженнями в пересуванні, а для самокатів тим паче. Маленьки колеса змусять стрибати, і битись. Самі самокати через місяць активного користування будут в м’ясо. При тому що в таке саме м’ясо вони перетворюються через 2-3 місяці там де є інфраструктура і доріжки.

Що таке Bolt? Це компанія екс-Taxify. Тобто послуги таксі. Самокати для цієї компанії це чистий маркетинг. Ви качаєте аплікуху і в одному додатку у вас дві послуги. Бізнес модель – ок. Ніяких проблем. З тими всіма проблемами, які я описав вище, буде не корректно, та знову ж таки безвідповідально, з боку Болта зазивати підприємців вкладати по заявленій схемі роботи під брендом свої гроші. Тобто ті хто все ж таки захоче вкладати на території України гроші в чужий бренд, та платити комісію повинні чітко розуміти, а компанія Болт їм відверто казати – ви ризикуєте власними грішми, а ми за ваш рахунок отримуємо клієнтів, маркетинг і частково капіталізацію.

Самокат шерінг в наших існуючих умовах, з безвідповідальним підходом – збиток. Розумійте це шановні бізнесмени. Вимагайте захисту ваших інтересів. Має бути все чесно – ви несете справжні ризики.

5) Відповідальність шерінгової компанії перед користувачами, законом? При моделі, коли на платформу заводять підприємців чи приватних осіб – хто несе відповідальність за погано налаштовані самокати, що може привести до ДТП або нещасних випадків? Хто буде страхувати такі речі?

Болт надасть тільки інформаційний сервіс з позиционування самокатів, і відповідальність яка? Хто та як має платити податки від такої діяльності – прокат самокатів? Наша компанія знову ж таки ці ризики несе, і в одній юр.особі відповідає за все це. Чи готові великі компанії, які женуться за хайпом, капіталізацією нести повноцінно ризики, без відповдального ставлення до надання послуг? Давайте спитаємо їх перед тим, як вони заведуть такий сервіс повноцінно.

Резюме: я за прогрес, я за рух вперед, конкуренція та співпраця супер сила! Але потрібно ставитись до громади, міста та держави не з точки зору великої транснаціональної шерінг-компанії, а з позиції відповідального бізнесу з урахуванням законів та ризиків від діяльності. Хайп хайпом, але давайте не перетворювати ні місто, ні державу на “дике поле”, женучись виключно за прибутками.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Exit mobile version