Максимальна швидкість 255 миль на годину (410 км/год), досконалий аеродинамічний дизайн та топова для перегонів технологія силового агрегату — це представлений Jaguar Vision Gran Turismo SV. Повністю електричний віртуальний гоночний автомобіль, розроблений для ігор Gran Turismo та відтворений у реальному світі у вигляді повномасштабної моделі для проведення досліджень.
Jaguar Vision Gran Turismo Coupé — перший повністю електричний спортивний автомобіль Jaguar, створений для всесвітньо відомої серії ігор Gran Turismo. Представлене у жовтні 2019 року, авто стало надзвичайно успішним, привабивши геймерів радикальним і натхненним досвідом Jaguar у перегонах, а також дизайном та видатною керованістю.
Для команд Jaguar Design, SV та Jaguar Racing, Vision GT Coupé втілив лише вихідну точку для розвитку Vision GT SV. Це тотальна переоцінка всього, що могло би посилити продуктивність та переосмислити концепт електрокара для перегонів на витривалість.
За основу процесу взято детальний аналіз зворотного зв’язку геймерів із онлайн-відеооглядів і форумів. Завдяки віртуальному тестуванню та багатогодинному «керуванню» дизайнери й інженери визначили, як оптимізувати Vision GT SV для створення ідеального електричного ігрового гоночного автомобіля.
Джуліан Томсон, директор із дизайну у Jaguar, відмітив: усі автомобілі Jaguar, які створено для гоночної траси чи автодороги, завжди мали однакову ДНК — D-type та XKSS або I-PACE та I-TYPE. Щоб створити особливий віртуальний електрокар для перегонів на витривалість, команда Vision GT Coupé співпрацювала з інженерами з SV та Jaguar Racing.
«Vision GT SV — це драматичний та візуально захоплюючий автомобіль, який демонструє погляд за традиційні межі створення дизайну автомобілів. Через відтворення цього авто у повний розмір, ми провели дослідження з проектування та продемонстрували, як виглядатиме гоночний автомобіль, натхненний минулим і безстрашно спрямований у майбутнє» — коментує Томсон.
Створений як найдосконаліший віртуальний автомобіль для перегонів на витривалість, Jaguar Vision GT SV вшановує своїх попередників посиланнями у минуле в дизайні та оздобленні. Наприклад, унікальною знаковою табличкою щодо важливих етапів: дебюту C-type та D-type на перегонах Ле-Ман у 1951 та 1954 роках відповідно.
Спроектований експертами
Обтічна, полегшена композитна конструкція кузова тепер містить 4 електричні двигуни Jaguar Racing та SV, які розроблено для трьох купе. Вони генерують загальну потужність 1903 к. с. (1400 кВт) та 3360 Н·м миттєвого крутного моменту. Інтелектуальний повний привод і векторизація крутного моменту посилюють зчеплення та динаміку. Прискорення від 0 до 60 миль на годину лише за 1,65 секунди (0–100 км/год за 1,72 секунди), а максимальна швидкість становить 255 миль на годину (410 км/год).
Джамал Хамеді, директор з проектування, Jaguar SV, розповів про головне завдання, яке отримала команда Jaguar SV: «… взяти все, що робить Jaguar Vision GT Coupé таким особливим — продуктивність, керованість та звук — і підняти їх на новий рівень».
За словами Хамеді, його команда не просто досягла цієї мети — вона перевершила її, розробивши віртуальний електричний автомобіль, який справді міг би успішно змагатися на граничних значеннях у 24-годинних перегонах на витривалість. Крім того, команда побачила власний витвір з віртуального світу в реальності — у повномасштабній моделі, що викличе захват у геймерів, які очікують новинок у серії Gran Turismo.
Елегантний силует Vision GT Coupé все ще чітко впізнається у GT SV, зокрема через кривизну крил у стилі C-type та D-type. Навіть із додатковим двигуном, що приводить в рух передню вісь, колісна база залишається незмінною — 2 721 мм.
Загальна довжина авто складає 5 540 мм, GT SV став довшим на 861 мм — зміна, зумовлена аеродинамікою. Новими є передній сплітер і розкладне заднє крило GT SV, що збільшують притискне зусилля для кращого зчеплення та швидшого проходження поворотів. А також — для підвищеної стабільності на високій швидкості на довгих прямих ділянках дороги.
Для вирішення часто суперечливих вимог — збільшення притискної сили та мінімізація опору — команда SV працювала з дизайнерами Jaguar. Разом експерти розробили низку функцій для посилення динаміки, стабільності та продуктивності.
Додатково до більшого та ефективнішого сплітера, який створює притискну силу над передньою віссю, отвори в передній частині кузова спрямовують потоки повітря через торцеві частини передніх коліс для зменшення турбулентності та рівномірного потоку повітря до задньої частини авто. Повітря, що проходить через колісні ніші, також згладжується у задньому напрямі через вихідні вентиляційні отвори у крилах.
Повністю закритий, скульптурний корпус, із кілем за передньою віссю для стабільності на високій швидкості, прискорює потік повітря. Також — зменшує повітряний тиск і підйомну силу, а вже потім повітря виходить через великий задній дифузор.
Найефективнішою аерофункцією для GT SV стало розкладне заднє крило, натхненне автомобілями для перегонів на витривалість із великої лінійки Jaguar — зокрема XJR-14. Зафіксована секція крила обгортає задню частину авто, плавно зливаючись із задніми колісними арками. Крило задумано як невід’ємний елемент скульптури кузова, що забезпечує аеродинамічні характеристики для змагань на витривалість. У ньому 2 рухомі секції автоматично піднімаються на швидкості — для додаткової притискної сили, коли це потрібно. А також складаються у початкове положення для зменшення опору.
Як результат, GT SV демонструє коефіцієнт опору Cd 0,398 — надзвичайно низький для гоночного автомобіля — але також генерує 483 кг притискної сили за швидкості 321 км/год.
Майкл О’Реган, старший інженер із аеродинаміки у Jaguar SV, підтвердив: команда швидко створила надійний електричний автомобіль, хоч і віртуальний, із показниками реального авто для перегонів.
«Усі аеродинамічні характеристики ретельно оптимізовано за допомогою новітнього обчислювального аналізу динаміки рідини — аналогічно тому, як ми робимо це з реальними проектами, наприклад, гоночними авто Jaguar I-TYPE Formula E», — підкреслює О’Реган.
Електрична продуктивність
Інженери Jaguar Racing розробили надзвичайну чотиримоторну, повністю електричну рушійну систему GT SV. Вони також втілили систему для першого автомобіля Jaguar Vision GT, використавши досвід розробки Jaguar I-TYPE протягом шести послідовних сезонів.
Роботу розділили на 2 основні проекти: другий двигун потужністю 407 к. с. (300 кВт) до передньої осі забезпечив більший рівень потужності та крутного моменту. Потім вдосконалили систему управління температурою, аби впоратися з більшими навантаженнями та забезпечити підтримку високої швидкості за екстремальних прискорень протягом змагань на витривалість.
З одним двигуном на кожне колесо, силова установка GT SV генерує комбіновану потужність 1903 к. с. (1400 кВт) і крутний момент 3360 Н·м. Кожен двигун має свою власну одношвидкісну коробку передач — їх розробили для міцності та жорсткості, необхідних для високих обертаючих моментів, а також мінімальної ваги та тертя для оптимальної ефективності. Так автомобіль отримав максимальну швидкість у 410 км/год.
Окрім електричного повного привода, один двигун на кожну колісну конфігурацію забезпечує постійний контроль поперечного і поздовжнього розподілу крутного моменту, поступову зміну вектора крутного моменту для ще більшого зчеплення і спритності.
Потужність надходить від найсучаснішого літій-іонного акумулятора, низько розміщеного в легкій і водночас жорсткій конструкції кузова GT SV. Тому центр ваги та крену низький, а розподіл ваги фактично ідеальний.
Джеймс Барклай, директор команди Panasonic Jaguar Racing, зауважив, що протягом розробки гоночних автомобілів Jaguar Formula E I-TYPE, паралельно з Vision Gran Turismo SV, інженери Jaguar Racing отримали реальну можливість застосувати свої знання на двох неймовірних гоночних електрокарах: Formula Е та віртуальному автомобілі для перегонів на витривалість.
«Обидва розроблено з використанням найсучасніших інструментів моделювання, щоби втілити усі можливості повністю електричної трансмісії та технології програмного забезпечення. Вже не можемо дочекатися, коли авто візьмуть участь у 7-му сезоні та іграх Gran Turismo», — зазначив Барклай.
Систему управління температурою покращили додатковим контуром рідкого азоту, який додає об’єм рідини, аби батарея довше забезпечувала максимальну потужність, залишаючись в межах свого ідеального діапазону температур. Охолодження азотом також підключено до кнопки прискорення у кабіні. Це гарантує, що навіть за найскладніших умов роботи акумулятор не перевищить верхню межу температури.
Досконалий досвід віртуального водіння
Унікальний звуковий ландшафт двигуна — для інтуїтивного досвіду водіння Jaguar Vision GT Coupé — вдосконалили для версії GT SV. Відтепер звук Jaguar GT SV більш цілеспрямований та виразний, і справді футуристичний. Це відчувається водієм, і відображає збільшені потужність та крутний момент від 4-х електродвигунів, у порівнянні із 3-ма двигунами попередника. Звук поступово наростає до найвищої позначки у 40000 об/хв, демонструючи справжню гоночну ДНК GT SV.
Враження підсилює гоночний інтер’єр. Чисті та рішучі поверхні у кабіні водія огортають його, а прилади та елементи управління розміщено саме там, де їм слід бути. Кожен компонент виготовлено з інноваційних легких матеріалів, зокрема це новий текстиль TYPEFIBRE, що використовується для покриття двох скульптурних композитних сидінь. TYPEFIBRE — це інноваційна система високоякісних матеріалів, розроблена Jaguar як альтернатива шкірі — із надзвичайним комфортом та довговічністю. Тканини TYPEFIBRE Jaguar Racing випробує в I-TYPE 5 протягом 7-го сезону чемпіонату світу ABB FIA Formula E.