Menu
in

Green Mobility News. Все, що потрібно знати про великі електричні вантажівки

Сьогодні хочемо розказати вам про велике та важке. А саме про електровантажівки великого формату, які можуть перевозити багато вантажів, але на електриці, поки що не далеко, як хотілося б.

Як ми вже повідомляли раніше, AUTOGEEK починає співпрацю із Мариною Китіною, експертом в сфері електромобілів та досвіченою водійкою електрокара. Відтепер випуски її програми Green Mobility News будуть виходити у текстовому форматі на сайті autogeek.com.ua.

Отож навантажили та поїхали..

Важкі транспортні засоби, від вантажівок до тракторних причепів, перевозять майже все, чим ми користуємося щодня, вони надають життєво важливі послуги містам, будівництву та промисловості, перевозять велику кількість продуктів харчування, товарів або людей.

Без них у нас були б порожні полиці супермаркетів, застряглі пасажири та закриті будівельні майданчики та фабрики. Але вони мають величезну проблему забруднення. ДВЗшні, звісно.

Незважаючи на те, що транспортні засоби великої вантажопідйомності становлять лише десять відсотків усіх транспортних засобів, які зараз пересуваються на дорогах, вони генерують понад 25 відсотків загальних шкідливих викидів у транспортному секторі — секторі, на який уже припадає найбільша частка викидів в атмосферу.

Звісно, як ви бачите на графіку, викиди від наземного транспорту займають лише 3 сходинку серед усіх великих забруднювачів з транспортного  сектору і є набагато меншими за викиди авіації, але про це я розповім у моїх наступних програмах.    

Окрім негативного впливу на клімат, великовагові вантажівки є основним джерелом небезпечного забруднення вихлопної труби, що сприяє низці серйозних проблем із громадським здоров’ям, включаючи підвищення рівня астми, захворювань серця та легенів, а також деяких видів раку.

Більшість великотоннажних вантажівок на дорогах сьогодні оснащені дизельними двигунами, вихлопні гази яких становлять пряму загрозу здоров’ю людини та навколишньому середовищу.

Дизельні двигуни викидають суміш забруднюючих речовин, включаючи оксиди азоту (NOx) . і такі вантажівки є основним джерелом шкідливих викидів, особливо в міських районах. Наповнені сажею вихлопні гази, які ми бачимо з вихлопних труб автомобіля, складаються з високих концентрацій PM. Ці мікроскопічні частинки можуть проникати глибоко в легені, посилюючи респіраторні проблеми та становлячи серйозну загрозу для імунної системи та значною мірою сприяють ризику раку, пов’язаному із забрудненням.

Незважаючи на те, що викиди парникових газів у ЄС постійно зменшувалися протягом останнього десятиліття, викиди CO2 від великовантажних транспортних засобів збільшувалися щороку з 2014 року, знизившись лише у 2020 році через пандемію COVID-19. Основним фактором зростання викидів CO 2 є транспортний попит. Хоча ефективність транспорту покращилася, цього недостатньо для протидії підвищеному попиту.

ЄС прагне забезпечити, щоб автомобільний транспорт сприяв досягненню мети ЄС щодо вуглецевої нейтральності до 2050 року, заохочуючи виробників до того, щоб нові транспортні засоби, ставали ефективнішими.

Щоб зменшити викиди та досягти цілей, у майбутньому вантажівки оснащуватимуться альтернативними системами двигунів. Все більше буде живитися від електричних батарей або водневих паливних елементів. Електрифікація вантажівок і автобусів набирає обертів, у 2020 році важкі транспортні засоби з нульовим викидом (HDV) становили лише 1% нових реєстрацій у Європі. Переважна більшість з них, 95%, були електричними від батарей, та дуже обмежена пропозиція з використанням технологій водневих паливних елементів. Близько 90% сукупних продажів важких транспортних засобів з нульовими викидами в період з 2010 по 2020 рік становили електробуси, про розвиток яких я вже розповідала у попередніх програмах.

Однак продажі вантажівок з нульовим рівнем викидів також зростають і саме цей тренд було дуже добре видно на  виставці IAA Transportation 2022 у Ганновері де всі провідні компанії-виробники вантажівок представили свої новинки та що саме важливе, це були лише електро або водневі транспортні засоби. Daimler, DAF, Scania, VOLVO, Nikola, MAN, Quantron, Ford, VOLTA Trucks та BYD представили електричні вантажівки.

Daimler

Одним із перших виробників, який представив свою нову модель, був Daimler Trucks.

eActros від німецької компанії оснащений акумулятором на 600 кВт/год, який живить задні колеса вантажівки через два двигуни на задній осі. Акумулятор забезпечує пікову потужність 600 кВт і постійну потужність 400 кВт. Зазначається, що батареї, які використовуються в автомобілі, мають термін служби 1,2 мільйона кілометрів.

Пікова потужність, за даними Daimler, відповідає 815 к.с., що приблизно на 200 к.с. більше, ніж у найпотужнішого дизельного Actros.

Ще одна ключова особливість вантажівки — швидка зарядка. Всього за 45 хвилин акумулятор можна зарядити від 20% до 80%, що дозволяє заряджати під час обов’язкових 45-хвилинних перерв.

Дві компанії підписали декларацію про намір випробувати вантажівку в реальних умовах – це Amazon і Rhenus, що вже планують випробувати eActros у рамках тестового проекту «Високопродуктивна зарядка для вантажних перевезень на далекі відстані» (HoLa). Метою HoLa є розробка, експлуатація та наукова підтримка високопродуктивної зарядної інфраструктури для перевезень на великі відстані з живленням від батарей.

Нагадаю, що рік тому, 7 жовтня 2021 року, німецький концерн розпочав у Німеччині серійне виробництво 19-тонного eActros під брендом Mercedes-Benz. А 18 травня 2022 року його дочірня компанія в США Freightliner оголосила, що запускає в серію електричну версію своєї флагманської моделі Cascadia – найпопулярнішої важкої вантажівки на північноамериканському ринку. Перші екземпляри eCascadia вантажопідйомністю до 37 тонн замовники мають отримати до кінця цього року.

Scania

Іншим виробником, який представив електричну вантажівку, була Scania.  Вони представили Scania R45 призначений для регіональних перевезень і може перевозити до 64 тонн. Запас ходу вантажівки становить приблизно 350 км, і очікується, що модель буде доступна восени 2023 року.

Більш детальна інформація про вантажівку буде доступна пізніше. Наразі ми знаємо, що він матиме новий двигун, який зможе транспортувати 40-тонний причіп протягом 4,5 годин зі швидкістю 80 км/год. Крім того, для повної зарядки акумулятора знадобиться всього 45 хвилин.

«На виставці IAA команда Scania демонструє, що наші амбіції найвищого рівня, коли йдеться про створення екологічно чистих транспортних рішень для екосистеми транспорту», ​​— сказав Стефано Федель, виконавчий віце-президент і керівник відділу продажів і маркетингу Scania.

Дорожня карта електрифікації Scania передбачає до 2025 року 10% продажів вантажівок будуть електричними – і 50% до кінця цього десятиліття.

Scania показала на виставці всього чотири акумуляторні електричні транспортні засоби, одну електровантажівку Scania R45 BEV для регіональних цілей, один автобус BEV і дві менші вантажівки BEV для міського використання.

DAF

Голландський виробник вантажівок DAF також представив електричні версії своїх моделей XD і XF.

Вантажівки пропонують потужність від 220 кВт до 300 кВт (300-450 к. с.), а максимальний запас ходу становить 500 км. Це, у поєднанні зі здатністю заряджати акумулятор до 80% протягом 45 хвилин, означає, що електровантажівки можуть проїхати 1000 км за день, повідомляє DAF.

Нове покоління XD і XF Electric можна швидко заряджати потужністю до 325 кВт. В якості опції доступний бортовий зарядний пристрій із можливістю зарядки змінним струмом (AC) потужністю до 22 кВт. Це забезпечує гнучкість керування автомобілем там, де недоступні зарядні пристрої постійного струму.

DAF XD Electric і DAF XF Electric будуть доступні як тягач і моделі з жорсткою рамою, і їх можна замовити вже зараз. Очікується, що виробництво електричних моделей почнеться в першій половині 2023 року. Інноваційні вантажівки DAF XD і XF Electric збиратимуть на новій виробничій лінії в Ейндховені.

Доречі, титул «Вантажівка року 2023», що його вручали на виставці також дістався DAF XD.

MAN

Новий MAN eTruck, був представлений на виставці IAA у Ганновері.

Як раніше своїм пріоритетом MAN проголошував розробку передових дизельних двигунів та і зараз вони проголосили новім пріоритетом розробку акумуляторних батарей. MAN eTruck проїжджатиме до 800 км на день завдяки оригінальним батареям MAN від власного заводу в Нюрнберзі.

Автомобіль доступний у різних комбінаціях, з максимальною доступною потужністю від 300 кВт до 350 кВт та ємністю акумулятора від 200 до 500 кВт *год

VOLVO

Volvo Trucks взагалі вирішила цього разу на виставці IAA у Ганновері  не показувати авто з ДВС – тільки електричні. Volvo зараз єдиний виробник, який має електричні вантажівки у всіх без винятку сегментах, навіть у будівельному. Подальші плани у Volvo просто грандіозні. До 2030 року компанія Volvo планує досягти половини свого товарообігу за рахунок електричних комерційних транспортних засобів. З 2040 року шведи продаватимуть лише вантажівки з альтернативними системами приводу, тобто електромобілі та автомобілі на паливних елементах.

З 2022 року доступні серії важких FM (дистрибуційний транспорт), FMX (будівельний транспорт) і FH Electric (регіональний міжміський транспорт), які можна вже замовити. Початок серійного виробництва запланований на другу половину 2022 року в Гетеборзі.

Максимальна ємність батарей автомобілів становить 540 кВт*год, а загальна вихідна потужність трьох електродвигунів у 490 кВт, що передається через коробку передач i-Shift на задні осі з передавальним числом 3,08 для FH і 3,09 для FMX. Volvo виготовляє літій-іонні батареї блоками ємністю по 90 кВт/год і вагою 500 кілограмів на своєму заводі в Генті. У стандартній комплектації FM, FMX і FH мають п’ять або шість акумуляторних блоків батарей ємністю 450 або 540 кВт/год. Автомобілі оснащені зарядкою змінним струмом до 43 кВт і постійним струмом до 250 кВт. В останньому випадку, за словами Volvo, до 80 відсотків ємності акумулятора можна зарядити менш ніж за 90 хвилин.

Ще на виставці Volvo Trucks представила нову повністю електричну вісь – e-axle, що дозволяє використовувати ще більше акумуляторів у вантажівці завдяки інтеграції електродвигунів і трансмісії в задню вісь. Більше акумуляторів означає більший радіус дії, що створює можливості для електрифікації транспорту на великі відстані. У електричних вантажівках на паливних елементах, які будуть представлені в другій половині цього десятиліття, додатковий простір стане в нагоді для встановлення інших компонентів. Через кілька років компанія Volvo Trucks почне серійне виробництво вантажівок із новою електронною віссю, яка доповнить поточну лінійку електричних вантажівок на акумуляторних батареях.

У Гановері стало відомо, що Amazon розмістив замовлення на 20 таких вантажівок FH Electric, які замінять дизельні у 2023 році

Зарядку вантажних електромобілів Amazon здійснюватиме у своїх логістичних центрах, які оснастять відповідною інфраструктурою. Встановлення зарядних станцій є частиною оголошеної мільярдної інвестиційної програми.  До неї включено також власні проекти щодо використання відновлюваних джерел енергії  – у Європі таких проектів заплановано вже понад 100, повідомляє прес-служба Amazon. Так, у Німеччині на дахах двох нових логістичних центрів у Хофі (Баварія) та Кайзерслаутерні (Рейнланд-Пфальц) вже працюють сонячні електростанції сумарною потужністю 7,7 мегават (МВт).

Quantron

Ще один німецький виробник Quantron також представив ряд своїх вантажівок на IAA 2022мTransportation.

Серед них QLI FCEV, воднева вантажівка із запасом ходу до 500 кілометрів. Його старший брат, FCEV Heavy Truck, має запас ходу втричі більший, тобто вже солідні 1500 км.  Інший водневий транспортний засіб, QHM FCEV 44-1000, має запас ходу 700 км.

Також було представлено вантажівку QHM BEV. Його описують як майже серійний концепт-кар на повністю електричній платформі з запасом ходу до 350 км. Вантажівка вже доступна для попереднього замовлення.

NIKOLA

Нарешті, проявив себе давній стартап, який багато хто вже поховав – NIKOLA. Але він живий, та навіть разом з Iveco Group представив першу в історії електрична модульна платформа для  важких тягачів, яка містить обидва джерела енергії: електричний акумулятор для перевезень приблизно на 500 км і електричний силовий агрегат на паливних елементах для перевезення до 800 км.

Компанії запустили європейський акумуляторний електромобіль Nikola Tre (BEV) і представили бета-версію європейського електромобіля на паливних елементах Nikola Tre (FCEV). Європейська версія 4×2 Artic автомобіля Nikola Tre BEV — це важка вантажівка з нульовими викидами з найкращим у своєму класі запасом ходу до 530 км. Автомобіль із колісною базою 4021 мм оснащений дев’ятьма акумуляторами із загальною ємністю до 738 кВт/год, що забезпечує запас ходу до 530 км. Зарядка на 80% займає приблизно 100 хвилин при потужності 350 кВт. Потужність двигуна становить 480 кВт.

Оновлена ​​модель вантажівки має покращене рульове управління та нову кабіну водія з переглянутою аеродинамікою. Відповідно до підходу, орієнтованого на водія, кожна деталь у кабіні Nikola Tre BEV розроблена, щоб покращити життя на борту завдяки просторій та добре спланованій обстановці, багатій функціями комфорту та розширеною функціональністю.

Nikola Tre FCEV, завдяки колісній базі 3932 мм він може вмістити приблизно 70 кілограмів водню під тиском 700 бар. Ця ємність разом із швидким часом заправки менше ніж за 20 хвилин забезпечує запас ходу до 800 км.

Серійне виробництво Nikola Tre BEV для ринку Північної Америки почнеться наприкінці 2023 року. Для Європи Tre FCEV планується виробляти в Ульмі, Німеччина, спільним підприємством Nikola Iveco Europe в першій половині 2024 року.

«Вантажівки Nikola Tre з нульовим рівнем викидів, як з електричними акумуляторами, так і з паливними елементами, справді змінюють правила комерційного вантажного транспорту», ​​— говорить Майкл Лошеллер, президент корпорації Nikola.

FORD

Реально здивував FORD, який ніколи до цього не заявляв про наміри виготовляти електричні вантажівки, Ford Trucks також взяв участь у виставці, представивши прототип електричної вантажівки, виробництво якого очікується у 2024 році.

Прототип зараз проходить випробування в одній місцевій громаді в Туреччині, де й має бути виготовлений автомобіль.  Нагадаю, що європейський вантажний підрозділ корпорації FORD знаходиться саме у Туреччині.

Прототип, представлений у Ганновері, має двигун максимальною потужністю 390 кВт. Запас ходу становить приблизно 300 км, час зарядки – приблизно 75 хвилин від 20% до 80%.

VOLTA Trucks

Volta Trucks —компанія з виробництва та обслуговування повністю електричних комерційних автомобілів з головним офісом в Стокгольмі, Швеція, та контрактним виробництвом – у Штайрі, Австрія, представила на виставці VOLTA ZERO

Volta Zero — це повністю електричний автомобіль вагою 16 тонн, призначений для міської логістики, що зменшує вплив доставки вантажів у центрі міст на навколишнє середовище. Розроблений з нуля з робочим запасом ходу на електриці 200–300 км., Volta Zero усуне приблизно 1,2 мільйона тонн CO 2 до 2025 року.

Безпека також лежить в основі Volta Trucks, яка прагне виробляти найбезпечніші вантажівки для міст. Volta Zero з самого початку був розроблений для електрики, що полегшує поступову зміну безпеки автомобіля, водія та пішохода. Завдяки видаленню двигуна внутрішнього згоряння оператор Volta Zero займає центральне місце за кермом із значно нижчою висотою сидіння, ніж у звичайної вантажівки. Ця комбінація разом із конструкцією кабіни у стилі скляного будинку забезпечує водієві широкий огляд у 220 градусів, мінімізуючи небезпечні сліпі зони.

У листопаді 2021 року Volta Trucks оголосила про найбільшу в Європі закупівлю повністю електричних вантажівок із попереднім замовленням німецької логістичної компанії DB Schenker на 1470 автомобілів. Це сталося після попереднього замовлення Petit Forestier на 1000 Volta Zeros. Volta Trucks зараз має загальний банк попередніх замовлень із близько 6500 транспортних засобів, вартістю попереднього замовлення приблизно 1,4 мільярда євро.

Компанія запропонує свою пропозицію «Вантажівка як послуга – Truck-as-a-Service», яка описується як універсальний сервіс, який об’єднує всі елементи, необхідні для електрифікації парку вантажівок, і об’єднує їх у єдину пропозицію та щомісячний платіж. У Європі Truck-as-a-Service включає набір послуг, від початкової оцінкв об’єкта, щоб повністю зрозуміти потреби інфраструктури клієнта, аж до встановлення зарядної системи. Це також включає фінансування та страхування транспортних засобів.

BYD

BYD, провідний світовий виробник електричних транспортних засобів та акумуляторних батарей, прийняв участь у виставці IAA Transportation 2022 у Ганновері, щоб представити свої останні інновації в галузі електромобільності для комерційних транспортних засобів.

Вони показали дві повністю електричні вантажівки, ETM6 7,5-тонна міська вантажівка для доставки та ETH8 19-тонна вантажівка, призначені для логістики та збирання відходів, разом із новим оновленим 12-метровим електробусом BYD.

На стенді BYD відбулася офіційна європейська презентація нової та адаптивної платформи eBus Blade від BYD, що включає надбезпечну та довговічну акумуляторну батарею Blade, яка революціонізує електричний транспорт на акумуляторах. Технологія CTP (cell to pack) Blade’s Battery значно покращує жорсткість порівняно з традиційними конструкціями, надаючи їй чудову міцність. Компактна конструкція Blade Battery, що забезпечує зменшення об’єму на 50%, є невід’ємною частиною розробки платформи Blade eBus, що дозволяє збільшити ємність батареї для більшого діапазону водіння, а також зменшити вагу шасі.

Нагадаю, що наразі в усьому світі їздить понад 2,5 мільйона електромобілів BYD, з яких 90 000 — комерційні автомобілі.

TESLA

Отака вийшла цікава виставка IAA Transportation 2022 у Ганновері цього року. А от кого на ній не було та кого всі давно чекають, то електричний Semi Truck від TESLA.

Зовсім непросто дізнатися щось про Tesla Semi, знамениту електричну вантажівку, яку Tesla розробляє вже багато років. Як ми всі знаємо, маркетингова стратегія Ілона Маска є досить непередбачуваною, єдиним ефектом якої є збільшення цікавості та очікувань зацікавлених сторін і людей щодо вантажівки Tesla. Вантажівку було представлено у 2017 році, а поставки планували розпочати через два роки. Потім виникли певні затримки. Чутки, здавалося, вказують на початок виробництва в 2023 році, хоча на початку цього року Маск оголосив, що перші поставки Tesla Semi відбудуться до кінця поточного року. Кілька днів тому через ЗМІ, які намагається купити Ілон Маск, а саме Twitter заявили, що далекомагістральна вантажівка ось-ось побачить перші поставки: 1 грудня Pepsi може отримати першу електровантажівку. Дату підтвердила PepsiCo, яка має намір експлуатувати перші електричні вантажівки Tesla Semi у Каліфорнії – на заводі дочірньої компанії Frito-Lay у Модесто та на власному заводі у Сакраменто. Скільки саме вантажних електромобілів корпорація отримає ще цього року, не повідомляється, проте після презентації двох прототипів цієї моделі у листопаді 2017 року вона одразу замовила 100 одиниць. Серед інших замовників – торговий концерн Walmart, служба експрес-доставки вантажів UPS та пивоварна компанія. 

Ну ми побачимо! Адже багато які обіцянки Маска не виправдовувалися у минулому. Серійне виробництво Tesla Semi почалося з трирічною затримкою, що компанія пояснювала, зокрема, спочатку нестачею акумуляторних батарей, а потім перебоями у постачанні мікрочіпів через пандемію COVID-19. Ця електрична вантажівка, за даними ЗМІ, коштує від 150 до 180 тисяч доларів. Судячи з усього, автомобіль матиме запас ходу на одному заряді близько 800 км і буде виготовлятися в Неваді, неподалік від місцевої фабрики Tesla Gigafactory.

Ось такі елекровантажні новин станом на осінь 2022 року.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Exit mobile version