Вперше за 2 роки вартість автомобільного газу досягла 50 відсотків від вартості бензину, і він продовжує зростати в ціні. В деяких мережах ціна вже біля 12 гривень за літр, що не дуже радує власників автівок з ГБО. Крім того, деякі компанії лобіюють введення додаткового мита на імпортні газ та дизель.
В такій ситуації у багатьох не дуже сумлінних трейдерів з’являється спокуса “похімічити” з якістю автогазу або точністю наливу. Спеціалісти столичного Інституту споживчих експертиз вирішили перевірити якість газу, що пропонується українським клієнтам. Контрольний забір проб з подальшою перевіркою в сертифікованій лабораторії виявив серйозні відмінності газу різних екземплярів.
Вибір учасників зроблено
Під приціл перевірки попали крупні всеукраїнські мережі АЗС (Shell, БРСМ Нафта, ОККО, Glusco, Amic), столична мережа (KLO), декілька крупних регіональних операторів (Sun Oil, Marshall, Avantage 7) та “бочки”, тобто незаконні газові заправки. До речі, кількість останніх значно зменшилася останнім часом, але зустріти їх на дорозі все ще можна.
Експерти відібрали проби в спеціальний пробовідбірник, після чого зразки було доставлено до лабораторії.
Скільки “задувають”
Точність наливу газу – найбільш розкритикований водіями параметр. Багато хто з автомобілістів замірюють пробіги та жаліються на те, що їм заправляють газу більше, ніж це дозволяє ємність паливного баку. За нормативами недолив може складати не більше 1%, проте досягти такого результату на колонці доволі складно. Експерти відбирали по 5 літрів газу на кожній АЗС, було заміряно масу пустого відбірника, а потім масу повного, і за формулою з урахуванням щільності, перераховано в об’єм. Результати виявилися дуже полярними, і не завжди радісними для споживачів.
У зразку Power Gas на заправках Shell було виявлено найкращий результат – тут налили навіть більше сплаченого – 5,05 л! Судячи з усього, тут дуже цінують статус серйозної міжнародної, тому вкрай вимогливо ставляться до повірок обладнання і не припускають навіть натяку на відхилення.
Не пасе задніх за точністю дози наливу і мережа БРСМ Нафта – 5,03 л. На KLO також паливо відпустили рівно за чеком. Але заправки Marshall та Avantage 7 залили по 4,6 л замість сплачених 5.
А ось “нелегал” взагалі відпустив 3,92 л! Якщо перші два випадки ще можна списати на економію на вчасному обслуговуванні колонок, то у випадку “бочки” здається, що покупців навмисно обманюють. Виходить, що низька ціна на стеллі не корелює із кількістю кілометрів, які проїде авто. У підсумку ефекту бажаної економії не досягнути.
Що показали лабораторні дослідження
В лабораторії зразки перш за все тестували на відповідність вимогам профільного ДСТУ за показником “Компонентний склад”. Як відомо, автомобільний газ складається з суміші пропану та бутану, а також інших вуглеводнів (ізобутану, пропілену, етану, етилену та ін.). Для різних сезонів року кількісний зміст суміші може бути різним – влітку це приблизно 40:60 (пропану до бутану), взимку навпаки – 60:40. Чим більше пропану в газі, тим вище тиск насичених парів і тим краще пускові якості та робота паливної апаратури в зимовий період експлуатації.
Дослідження Інституту споживчих експертиз показало, що всі учасники вклалися в норматив, але розбіжності реальних показників виявилися доволі значними. Краще співвідношення показав зразок Power Gas на заправках Shell – 60 пропану та 35 бутану. Такі цифри дозволяють забезпечити найбільш повне згоряння суміші, а тому і динаміку за умови зберігання економічності їзди. Також в цьому зразку зафіксовано низькі показники вмісту шкідливого для паливної системи пропілену.
У групу лідерів за показниками експерти також поставили автомобільний газ мережі БРСМ Нафта (59:36). Як вже повідомлялося раніше у інтерв’ю для видання Encorr, у мережі БРСМ Нафта дуже серйозно контролюють відсоткове співвідношення пропану і бутану. Варто відзначити і результати зразка KLO, який має добре збалансований склад компонентів (58:37) та низький вміст пропілену.
Важливою є також марка зрідженного газу. Основні – дві: ПБА (пропан-бутан автомобільний) та СПБТ (суміш пропану бутану технічна). У чому різниця? Перша марка – очищений газ, адаптований під використання в автомобілях. Друга – більш “брудна”, призначена для побутових потреб (наприклад, опалення).
За вимогами до СПБТ допускається рідкий залишок до 1,6%, а для ПБА наявність залишку не допускається. Наявність рідкого залишку в СПБТ за умов його використання в автомобілях призводить до накопичення залишку в баках, забрудненню фільтрів, несправностям паливної апаратури.
На відміну від минулих досліджень Інституту, цього разу всі зразки виявилися саме автомобільним газом, рідкого залишку виявлено не було в жодній з проб.
Насамкінець, було перевірено ще один важливий параметр – щільність газу. Чим вона більша, тим більне за інших рівних пробіг на одній заправці. У цьому параметрі найвищі показники продемонстрували зразки мереж БРСМ Нафта та Shell – 540,2 та 540,5 кг/куб.м відповідно. А ось у Avantage 7 та “бочки” газ виявився найменш щільним – 530 та 525,6 кг/куб.м.
Великі мережі продають більш “чистий” газ, а інші приваблюють низькою ціною
Незважаючи на значне зростання ціни, за останній рік якість автомобільного газу покращилася. Газ на заправках став дійсно автомобільним – брудного побутового газу вже немає, хоча ще рік тому його продавали масово. Безумовно, різниця є – великі солідні мережі намагаються продавати більш “чистий” та “преміальний” автомобільний газ, а регіональні та середні мережі віддають перевагу низьким цінам у якості приманки. Але при цьому приємний прайс на стеллі АЗС не завжди гарантує вигоду – у підсумку важлива тільки відстань, що можна проїхати на певну суму грошей.
Олександр Бабенко, Інститут споживчих експертиз http://expertise.in.ua/