Українські водії вперто ігнорують вимогу ПДР про користування ременями безпеки.
Громадська організація «Vision Zero» спільно з Центром демократії та верховенства права оприлюднили дані щорічного дослідження «Рівень користування ременями безпеки серед водіїв у містах України у 2020 році», яке проводилося в рамках Кампанії «За безпечні дороги». Таке дослідження проводиться з 2017 року та має за мету визначити, який відсоток водіїв користується ременями безпеки та чи змінився він за попередній рік.
У жовтні волонтери Кампанії методом спостереження зібрали інформацію про 33 701 водія у 24 містах: 21 обласному центрі України, Києві, Сєвєродонецьку Луганської області та Маріуполі Донецької області. Як виявилося, у великих містах ременем безпеки користується тільки кожен четвертий водій (26.04%), хоча Правила дорожнього руху вимагають, щоб пристебнутими були не тільки водій, а й пасажири.
У половині міст, де проводилося дослідження, не пристібаються за кермом 70-80% водіїв. Найбільш дисципліновані водії у столиці, де ременями безпеки користуються 48.2% Також до «п’ятірки» увійшли Львів (40.2%), Черкаси (34.5%), Дніпро (33.2%) та Вінниця (33.1%). Антилідерами рейтингу стали Чернівці (17.4%), Сєвєродонецьк (15.1%) та Кропивницький (15.0%).
У порівнянні з 2019 роком позитивні зміни відбулися у таких містах, як Львів (+3.3%), Дніпро (+2.3%), Одеса (1.9%) та деяких інших. Але є й більш показові зрушення. Наприклад, у Вінниці за рік дисциплінованих водіїв стало майже у півтора рази більше (33.2% проти 22.6% у 2019 р.), а у Маріуполі – втричі (22.1% проти 7.5%). В цілому ж ситуація у 2019 та 2020 роках не змінилася, оскільки, зі слів авторів дослідження, різницю у 2-3% можна пояснити статистичною похибкою. Нагадаємо, що у 2019 році ременями користувалися 24.36% водіїв, на 1.68% менше ніж у цьому.
На думку директорки Центру демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) Олесі Холопік, навести лад на українських дорогах дозволить введення більш жорстких штрафів. Один із перших законопроєктів, розроблених ЦЕДЕМ у 2018 році, передбачав підвищення штрафу за ігнорування ременів безпеки до 850 гривень. Зі слів Холопік, після його ухвалення у першому читанні рівень користування пасками безпеки зріс з 15% до 23%.
«Для нашої Кампанії штрафи – це не засіб поповнити бюджет. Це питання мотивації, формування звички пристібатися. Адже така проста звичка рятує життя», – підкреслила Олеся Холопік.
Можливо виправити ситуацію вдасться нині діючій Верховній Раді: сьогодні депутати ухвалили у першому читанні два законопроєкти, які підвищують штрафи за користування ременями безпеки: №2695 та №2696.
Як раніше повідомляв Autogeek, вступили в дію оновлені ПДР.