Menu
in

Діагностика систем активної безпеки: як налаштувати електронні помічники в авто

Сучасні автомобілі важко уявити без систем активної безпеки: вони допомагають водіям гальмувати, слідкують за рухом у смузі, дотримуються заданої дистанції та швидкості. У своїй роботі вони покладаються на різноманітні датчики, які, своєю чергою, через блоки керування дають команди гальмівній системі, керму тощо. Через складність та нерозуміння їх роботи багато СТО бояться братись за діагностику та налаштування електронних асистентів. Про роботу систем активної безпеки та їх діагностику – читайте у матеріалі AUTOGEEK.

Обслуговування старих автомобілів у порівнянні з новими, які мають величезну кількість електроніки

Розглянемо ключові аспекти цієї теми разом із профільним представником Корпорації УкрАВТО.

Розвиток автомобільної індустрії привів до значних змін у конструкції та функціонуванні транспортних засобів. Однією з найбільш вагомих змін є впровадження електроніки, яка значно покращила безпеку, комфорт та ефективність автомобілів. Проте, разом із цими перевагами виникають питання щодо складності обслуговування сучасних автомобілів у порівнянні зі старими моделями. Розглянемо їх більш детально.

Обслуговування сучасних автомобілів

  • Діагностика і ремонт

Сучасні автомобілі оснащені складними електронними системами, які вимагають спеціалізованих діагностичних приладів та програмного забезпечення. Це підвищує вимоги до кваліфікації механіків.

  • Сервісні центри

Обслуговування сучасних автомобілів часто потребує звернення до спеціалізованих сервісних центрів.

  • Складність ремонту

Інтегровані системи сучасних автомобілів іноді потребують розбирання та ремонт окремих компонентів. Нерідко доводиться міняти цілі модулі.

Обслуговування старих автомобілів

  • Механічна простота

Старі автомобілі мають більше механічних вузлів і менше електронних компонентів, що полегшує їхнє розуміння та ремонт.

  • Доступність запчастин

Не завжди запчастини для старих автомобілів дешевші та доступніші.

  • Менша залежність від електроніки

Менша кількість електроніки означає менше можливих проблем з електронними системами, що спрощує обслуговування.

Таким чином, сучасні автомобілі з великою кількістю електроніки забезпечують більше комфорту та безпеки, але їхнє обслуговування є складнішим. Старі автомобілі залишаються простішими в ремонті завдяки механічній конструкції. Вибір між ними залежить від індивідуальних потреб та можливостей власника.

Які бувають системи безпеки в авто

Системи безпеки автомобіля діляться на дві групи – активні та пасивні. Так, перші намагаються екстрену ситуацію не допустити, а інші прагнуть знизити тяжкість її наслідків, якщо аварія все ж таки сталася.

Протягом останніх 30-40 років автомобільні концерни почали активно впроваджувати електронних “помічників”. Ґрунтуючись на інформації з камер, ультразвукових датчиків, радарів ближнього, середнього та далекого радіусу дії, помічники розпізнають об’єкти, що потенційно становлять небезпеку для машини. Іншими словами, ті, з якими може статися зіткнення. Залежно від ступеня просунутості автомобіля, вони вміють або просто попереджати водія світлом, звуком або вібрацією, або самі робити дії – працювати кермом і гальмами.

До набору пасивної безпеки належать конструктивні та експлуатаційні властивості авто, які спрямовані на зниження тяжкості ДТП. Більшість систем пасивної безпеки спрацьовують під час зіткнення, коли активні системи безпеки не змогли допомогти водію запобігти чи уникнути зіткнення. Мова йде про енергопоглинаючі елементи кузова, ремені та подушки безпеки, травмобезпечний педальний вузол, активні підголівники сидінь тощо.

З чого починались електронні асистенти

Активно та послідовно займатися дослідженням активної безпеки світові автовиробники почали на початку 1970-х років. Сам термін “активна безпека (“sicurezza attiva”) був придуманий в Італії на початку 1960-х років. Перші міркування щодо цього питання з’явилися приблизно на 20 років раніше, проте лише в цей час було сформовано основні ідеї та напрямки у розвитку цієї сфери.

У 1978 році було зроблено вирішальний крок від концепцій та досліджень до реального впровадження технологій активної безпеки. Тоді Mercedes-Benz представила антиблокувальну гальмівну систему (ABS), розроблену спільно з Bosch. Навіть за повного гальмування водій тепер може повністю контролювати рульове керування автомобілем. У прес-релізі Mercedes-Benz від 21 серпня 1978 року зазначалось, що головне завдання системи ABS полягає у запобіганні блокуванню коліс автомобіля під час гальмування, технологія дозволяє водію зберігати контроль над автомобілем, незважаючи на екстрене гальмування: у результаті транспортний засіб залишається стійким та керованим навіть у такій критичній ситуації.

Адаптивний круїз-контроль, без якого сьогодні важко уявити навіть масовий сучасний автомобіль, вперше з’явився в 1998 році на Mercedes-Benz S-Class. Система використовує радар для безперервного моніторингу руху і, таким чином, розраховує відстань до автомобіля, що їде попереду, а також його швидкість. Використовуючи ці дані, система постійно контролює збереження безпечної відстані: якщо вона скорочується, асистент уповільнює автомобіль, отримуючи доступ до двигуна, гальм та автоматичної коробки передач. Коли смуга руху знову стає вільною, “круїз” розганяє автомобіль до раніше встановленої швидкості. Ця система працює повністю автоматично.

Діагностика електронних асистентів

Встановлення на машинах електронних систем активної безпеки навіть останнього покоління не гарантує безвідмовність їх роботи. Тому необхідна систематична їх діагностика та контроль у процесі експлуатації.

Щоб дати оцінку якості роботи електронних асистентів, у більшість з них автовиробниками вбудована система самодіагностування. Якщо відбувається збій у роботі або відмова конкретної системи, то на панелі приладів загоряється сигнальна лампа, що свідчить про ту чи іншу несправність. Ця система реєструє тільки несправності та відмови в електричних ланцюгах. Окрім того, електронні асистенти можна діагностувати за допомогою спеціальних тестерів (сканерів), які можуть бути як аналогового, так і цифрового типу.

Однак існує безліч несправностей, які негативно впливають на роботу систем, і які неможливо виявити за допомогою сканерів. Перш за все, мова йде про несправності виконавчих механізмів – гальмівних приводів, елементів рульового тощо. Саме тому не варто довіряти обслуговування та діагностику сучасних машин майстрам-одинакам, адже лише на сертифікованих сервісних станціях у майстрів-діагностів є можливість перевірити як електронну компоненту сучасних систем активної безпеки, так і їх механічну, або гідравлічну складову, та за результатами перевірки виконати ремонт відповідних датчиків, чи інших вузлів.

Коли варто діагностувати електронні асистенти

На думку експертів, діагностика систем активної безпеки необхідна не лише тоді, коли на панелі приладів загоряється відповідний індикатор з помилкою. Перевірка їх коректної роботи, в першу чергу, потрібна при купівлі авто з пробігом. Адже не завжди відразу можна визначити, як працюють складні системи, які можуть проявити себе лише у аварійних ситуаціях на дорозі та від яких залежить життя водія та пасажирів.

За словами представників сертифікованих станцій техобслуговування, недобросовісні продавці вдаються до безлічі хитрощів, щоб приховати сліди аварії. Варто враховувати, що навіть після дрібних ДТП може порушитись коректна система електронних асистентів. Справа в тому, що більшість датчиків розташована під бамперами та під лобовим склом – у чутливих до пошкоджень місцях. Також системи безпеки обов’язково потрібно перевіряти на працездатність, якщо виконувались певні кузовні роботи, або ремонтувалась електроніка автомобіля.

Замість висновку

На думку Єврокомісії, зокрема, лише система автоматичного екстреного гальмування може на 38% знизити кількість аварій. А від обов’язкового оснащення автомобілів камерами заднього виду чекають збереження щонайменше 100 людських життів щороку. Саме тому варто тримати електронні асистенти на авто справними – вони безпосередньо рятують здоров’я усіх учасників дорожнього руху та дозволяють мінімізувати травми при ДТП.

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Exit mobile version