Menu
in ,

Блогер Electric Felix: просувати електромобілі краще за все “дупами в сидіннях”

Може здатися, що електромобільна інфраструктура України розвивається у якихось лабораторних умовах. То різкий зріст, коли Україна була в топ-3 країн з найбільшою динамікою зростання кількості електромобілів. То затишшя, коли доводилося долати дефіцит електроенергії через російську військову агресію і атаку на енергетичні обʼєкти.

Проте наш ринок електромобілів і зарядної інфраструктури все ж таки не далеко пішов від європейського. А про нюанси європейських електромобільних реалій AUTOGEEK поспілкувався з популярним європейським блогером Electric Felix, яким є ентузіаст з Нідерландів Фелікс Хамер (Felix Hamer).

– Феліксе, як давно ти працюєш над темою електромобілів? Що спонукало тебе до цього і з чого все почалося?

– У 2017 році я спробував електричний мотоцикл (Energica EVA), і тоді я вперше міг зарядити його у Fastned. Це був приголомшливий досвід, який змінив моє життя.

Це я з орендованим мотоциклом у Швейцарії, одна з моїх перших поїздок на “електричці”.

Завдяки поїздкам Європою я дізнався, що відмінності в зарядній інфраструктурі можуть бути величезними. У ті часи я не зміг би здійснити цю подорож, якби LIDL (мережа супермаркетів – прим. AUTOGEEK) не пропонував безкоштовну зарядку постійним струмом у північній Франції. Але їхні зарядні пристрої працювали лише в робочі години, а в неділю поїздка була неможливою (!).

Я став одержимий інфраструктурною частиною цього переходу (на електротранспорт – прим. AUTOGEEK). Я вважаю, що слово революція краще підходить для тих змін, свідками яких ми будемо.

Я намагаюся заряджатися якнайшвидше, паралельно – дізнаватися про відмінності в Європі та світі та поширювати знання за допомогою свого блогу, YouTube, соціальних мереж тощо.

– Як ти оцінюєш темпи переходу автомобілебудування від двигунів внутрішнього згоряння до електричних? Як швидко і рівномірно це відбувається в європейських країнах?

– Протягом деякого часу у мене було відчуття, що все йде досить швидко, але цього року стало більш очевидним, що нормативна частина сповільнює нас. Лише у 2025 році з’являться нові цифри, і лише тоді європейські компанії пропонуватимуть більше (менших) електромобілів для більшої частини масового ринку.

На щастя, ми можемо побачити кілька ринків, зокрема Данію, Швецію, Нідерланди, Бельгію, де ви можете бачити 30, 40 або навіть уже 50% продажів BEV (Battery Electric Vehicle) місяць за місяцем. У такій країні, як Данія, парк BEV вже перевищує 10% (!).

Я відчуваю, що велика увага приділяється ціноутворенню BEV, але я особисто зосереджую увагу на ціні кВт-год, тому що TCO (Total Cost of Ownership – вартість володіння) має набагато більше значення в довгостроковій перспективі. Оскільки я орендую більшість транспортних засобів, якими керую, зарядка є дуже важливим фактором у вартості користування.

– Що ти думаєш щодо тези про лобі нафтових компаній, які виступають проти електрифікації? Чи може це бути правдою? Чи є у них шанс загальмувати процес?

– Очевидно, що компанії, які зосереджені на тому, щоб заробляти багато грошей на нафті, здебільшого розглядатимуть електроенергію як “ворога”. А також через те, що заряджатися можна вдома, і ландшафт зарядки матиме дуже мало спільного з сучасним ландшафтом продажу нафти.

Очевидно, що дезінформація поширюється і допомагає людям не усвідомлювати, що вони можуть отримати, перейшовши на електрику. Нам потрібні “дупи в сидіннях” (butts in seats), як я люблю це називати. Це коли ви спробували самі електрику, і зрозуміли, що повертатися назад взагалі немає сенсу.

– Наскільки добре розвинена інфраструктура для електромобілів у Європі? Де краще, де гірше?

– Сьогодні Нідерланди, Німеччина та Франція разом мають близько 50% громадських зарядних пристроїв всієї Європи. Це лише для того, щоб продемонструвати, наскільки нерівномірно розподілена інфраструктура між країнами.

Кожен кордон, який ви перетинаєте з електромобілем, навіть сьогодні, змінить усе, що ви думаєте про зарядку. Якась траса у Франції тепер може бути найкраще обладнаною у Європі, можливо, навіть у світі. Крім того, ціноутворення у Франції надзвичайно конкурентоспроможне, особливо щодо Німеччини, де, незважаючи на те, що у них є найбільш швидкісні зарядні пристрої в Європі, саме іноземцю надзвичайно важко платити справедливу ціну за кВт-год.

Що особливо дивно в Німеччині, так це те, що їм не вистачає зарядних пристроїв змінного струму ані в центрі, ані в провінції. А зарядні пристрої змінного струму, які є, здебільшого “карають” користувачів за те, що вони залишаються на повну зарядку. Застосовуючи так звані “блокувальні тарифи” навіть при активній зарядці!

Я вважаю, що це величезний тягар для швидшого впровадження, тому що дизельне пальне в Німеччині доступне всюди за дуже конкурентними цінами.

– Чому європейський клієнт купує електромобіль замість автомобіля, що працює на звичайному паливі? Це більше екологічна турбота чи все-таки бажання заощадити?

– Можливо, і те, і інше, але в Нідерландах я впевнений, що більшість людей, які їздять на BEV, роблять це, тому що він майже не оподатковується.

Кожна європейська країна дуже відрізняється, у Нідерландах ми маємо високий податок на просто “володіння” транспортним засобом. Протягом наступних кількох років почнеться оподаткування BEV, яке швидко підніметься до рівня ДВЗ-автомобілів. Буде цікаво подивитися, чи сповільнить це нас, чи BEV стали настільки “нормальними”, що вони все одно продовжуватимуть рости, наприклад, тому що люди хочуть стати “зеленими” ;-)

– Чи можна говорити про якусь економію, якщо говорити про використання в Європі електромобіля замість двигуна внутрішнього згоряння? Який найкращий спосіб досягти найнижчих витрат на експлуатацію електромобіля?

– Технічне обслуговування, ціна за кілометр, зарядка вдома (за допомогою сонячних батарей, якщо пощастить тощо) – сьогодні в Європі є багато фінансових стимулів для керування BEV.

Зрозуміло, якщо ви можете заряджатися на роботі чи вдома, це дозволить вам отримати найдешевші витрати на експлуатацію BEV.

З масовим впровадженням електромобілів все зміниться, а доступна державна зарядка має стати обов’язковою, щоб кожен міг скористатися перевагами переходу на електрику.

– Судячи з тенденції, гібриди зараз стають більш популярними, ніж електромобілі. Що може бути причиною цього?

– Гібриди — це хитрість автосалонів, коли люди можуть продати вам зарядний пристрій, і вам насправді не потрібно “міняти” свої звички. Але більшість людей виявить, що акумулятор замалий (якщо він навіть є у вашого гібрида).

Сподіваюсь, зарядні пристрої, які люди встановлять і використовуватимуть для своїх гібридів, допоможуть їм отримати повний BEV для свого наступного або другого автомобіля тощо.

– А як ти ставишся до водневого транспорту? Чи є у нього майбутнє?

– Важко зрозуміти, як це може бути конкурентоспроможним за ціною з BEV. Я також стежу за електричними вантажівками по всій Європі, ми бачимо все більше і більше, і завдяки таким компаніям, як Milence, і місцевим ініціативам незабаром ми матимемо вантажівки, які їздитимуть Європою з великими акумуляторами, які швидко заряджаються.

Це вже відбувається, тепер це час для збільшення масштабу. Водень може зіграти певну роль, коли у нас буде набагато більше сонячної та вітрової енергії, але зараз важко прогнозувати, що він “переможе”.

– Назви три найкращі моделі електромобілів на сучасному ринку, на твою субʼєктивну думку.

– Tesla Model Y – розмір, доступність, ціна, ефективність, ідеальний додаток, ідеальний досвід роботи з однією педаллю, найдешевша та найлегша вбудована швидка зарядка в Європі.

IONIQ 5 N – мені подобається, шо він обіцяє сподобатися любителям ДВЗ, і вони точно закохаються в електромобілі завдяки його потужності, керованості, максимальній швидкості, божевільній швидкій зарядці та абсолютно доступній максимальній комплектації, якщо зважати на продуктивність!

Ну і на третє місце я б поставив такі автомобілі, як ë-C3 (Citroën), Inster (Hyundai), Renault 5, BOX (Dongfeng). Я не можу вибрати один, тому що мені все ще потрібно спробувати все це, але це надзвичайно важливо, також для спільних/орендованих автопарків ці не надто великі автомобілі за привабливою ціною, які будуть доступні для всіх у світі!

– Твій прогноз: як скоро в транспортній структурі Європи частка електромобілів перевищить двигуни внутрішнього згоряння? Що має сприяти цьому?

– Про це казати ще рано, якщо подивитися на розміри автопарків. Норвегія щойно подолала рубіж у 50%, але навіть такі успішні країни, як Данія, лише 10% (Нідерланди йдуть до 6%).
Для трансформації автопарків знадобляться десятиліття, на мій погляд, і у нас цього часу немає. На щастя, батареї стануть кращими і дешевшими. І ринки секонд-хенду розвиватимуться з кожним днем.

Тоді, якщо ми зможемо “пофіксити” зарядку на публічних станціях, зробивши її легкою, доступною для всіх, без перешкод у використанні додатків і так далі, ми досягнемо потрібного результату швидше. І не забудьте про вантажні велосипеди (cargobikes). Для більшості щоденних поїздок не потрібні автомобілі!

Подобається контент? Підтримай Autogeek на Patreon!
Exit mobile version