Електромобілі в Україні не є найбільш розповсюдженим видом транспорту, хоч загалом електричний транспорт вже давно не дивина – тролейбуси, електрички й трамваї курсують Україною не одне десятиліття, а електричні самокати, велосипеди та інші індивідуальні засоби пересування впевнено завойовують серця українців.
Та все ж люди сумніваються в доцільності використання електроавтомобіля через обмежену кількість електричних заправок та досить таки високу вартість авто. AUTOGEEK доведе, що переваг у електромобіля значно більше, ніж недоліків.
1. Дешева експлуатація
Коефіцієнт корисної дії електричного двигуна значно вищий, ніж ККД двигуна внутрішнього згорання. Найбільш економні електроавтомобілі споживають всього лиш 10 кВт на 100 км.
2. Дешеве обслуговування
В конструкції електроавтомобіля чимало вузлів відсутні, а сам електромотор дешевший, ніж двигун внутрішнього згорання. Не треба міняти оливу, паливні фільтри, свічки запалювання, регулювати клапани та багато іншого.
Обслуговування автомобіля не потребує значних капіталовкладень. Єдина надзвичайно цінна деталь – акумуляторна батарея. Більшість виробників дають на цю деталь гарантію 7-10 років – і за такий термін придбання електроавтомобіля точно окупиться.
3. Немає ризику з якістю палива
Не важливо, як і де ви заряджаєте свій електромобіль (хіба що не на кустарних зарядних станціях) – ви зарядитесь тією ж електрикою, що і завжди. Про паливо так сказати однозначно не вийде, бо потрібно слідкувати за якістю і постійно обирати тільки перевірені АЗС – тільки в такому випадку можна виключити можливість виходу з ладу паливної системи та пошкодити мотор.
4. Доступна електроенергія
Україна має 11 атомних електростанцій і безліч сонячних, гідравлічних, вітрових, теплових електростанцій. Енергетична система країни встояла навіть під час систематичних ракетних ударів. А от пальне в основному або імпортується, або виробляється з імпортної сировини. Відповідно енергетичну безпеку країни можна підтримати, пересідаючи на електротранспорт.
Звичайно, є ризик, що знову траплятимуться перебої з електроенергією. Та українці мають запас генераторів, найпередбачливіші облаштували сонячні панелі. Тому електроенергія буде доступна завжди – і ціна на неї буде значно нижча, ніж на газ, дизпальне чи бензин.
Треба памʼятати, що з бензину чи дизелю електроенергію виробити достатньо просто, проте електрику трансформувати в паливо – буде проблемою.
5. Безпека пересування
Електроавтомобілі значно краще показують себе при виконанні маневрів. Важка акумуляторна батарея, розташована внизу авто, зміщує центр ваги, тому машина вкрай рідко перекидається.
Електроавтомобіль не дозволяє розганятися до космічної швидкості. Але чи потрібна висока швидкість сучасним українцям, якщо у населених пунктах Правила дорожнього руху встановлюють обмеження 50 км? По суті, електромобіль є прекрасним компромісом, який дозволяє рухатися у швидкісному режимі, що його вимагає від водія законодавство – і при цьому вважатися крутим власником модного автомобіля.
6. Екологічна безпека
Нам лише здається, що екологія – справа у нинішні часи другорядна. Насправді нашій країні завдано неймовірних екологічних збитків, тож кожен, хто збирається тут жити і вирощувати у цій країні своїх дітей, має подбати про свій внесок у чисте середовище. І це цілком може стати електроавтомобіль!
Ще досить нещодавно Київ потерпав від смогу, утвореного вихлопними газами автомобілів з ДВЗ. Якщо не скоротити кількість автотранспорту, що викидає у повітря брудні речовини, ці випадки значно почастішають.
7. Тиха робота двигуна
Люди, які мешкають у великих містах, почуваються втомленими від постійного звукового фону. Чим більше електроавтомобілів буде на вулиці, тим комфортніше будуть почуватися не лише водії, але й інші люди.
Бонус
А ще електромобіль можна використати в якості великого повербанка або електрогенератора, від якого можна заживити не тільки якісь побутові прилади, але і навіть будинок. Детальніше про “зарядку навпаки” ми розповідали в окремому матеріалі.
Які перспективи ринку автомобілів з різним типом двигунів в Україні?
Україна уже не перше десятиліття є імпортером автомобілів. І тривалий час наші громадяни ввозять з Європи та США чималу кількість авто, що були у використанні. Зараз, коли в Європі з кожним роком законодавство запроваджує до автомобілів з ДВЗ все жорсткіші обмеження, чимало виробників транспортних засобів уже оголосили, що мають намір випускати тільки електромобілі. Наприклад, популярний в Україні бренд Skoda анонсував повний перехід на випуск електротранспорту з 2030 року, а Volkswagen – з 2040 року. Програма переходу на виробництво винятково електрокарів існує у кожного європейського бренду.
А війна в Україні, яка продемонструвала, що основний постачальник нафти й газу може бути вельми ненадійним партнером, тільки посилить існуючі тенденції.
І це матиме певні наслідки для ринку автотранспорту.
1. Жителі європейських країн будуть все активніше позбуватися авто з двигунами внутрішнього згорання. Уже зараз у країнах, які стали флагманами електрифікації транспортної галузі, до 50% транспорту мають електродвигуни (яскравий приклад – Норвегія).
2. Ціни на такі автомобілі будуть знижуватися.
3. Люди будуть спокушатися дешевими автомобілями, а вже потім зʼясовувати, що з кожним роком у них виникає все більше проблем з обслуговуванням машин. Адже, як ми вже зазначали, машини з двигунами внутрішнього згорання мають чимало деталей і вузлів, які зношуються й потребують ремонту. А деталей на авторинку з кожним роком буде менше, що спонукатиме до так званого авто канібалізму – розбору машин на деталі. Таке явище є розповсюдженим скрізь, де є багато морально застарілої техніки, причому авто канібалізм передбачувано супроводжується збільшенням кількості викрадених машин, адже встановити власника деталі, знятої з викраденої машини, фактично нереально.
4. Для ремонту автомобілів будуть використовувати або деталі, що були у використанні, або не оригінальна запчастини, а аналоги, що будуть значно поступатися якістю. Відповідно, придбання автомобіля з двигуном внутрішнього згорання стане джерелом постійних витрат на обслуговування і хронічних ремонтів.
Саме тому, попри те, що українці постійно вимагають спрощеного розтаможення для «євроблях», інших заходів, що дадуть можливість ввозити безконтрольно велику кількість машин, що були у використанні, на територію держави, законодавці не квапляться спрощувати процес імпорту авто.
Зелена дорога з Європи відкрита наразі тільки для електричних автомобілів.
Можна передбачити й інші тенденції.
Електроавтомобілі наразі дорогі, оскільки висока собівартість акумуляторних батарей. Проте кілька розробників анонсували виробництво більш дешевих акумуляторів. У розробку нових типів акумуляторів щороку вкладаються мільярди доларів.
За останні 30 років собівартість літій-іонних акумуляторів впала в 30 разів – і ця тенденція залишається незмінною. За прогнозами фахівців, вартість електроавтомобілів до кінця десятиліття зрівняється з вартістю автомобілів з двигунами внутрішнього згорання.
І вже через кілька років, обираючи нове авто, люди будуть прораховувати вартість його експлуатації, комфорт від використання і обирати електрокари зі словами: «А навіщо платити більше?»